Tom 18 (2025)
Opis numeru

Czasopismo „Podstawy Edukacji”  to rocznik myśli społeczno-pedagogicznej o otwartym dostępie, wydawany od 2008 roku. Profil naukowy czasopisma obejmuje szeroki kontekst edukacji jako humanistyki zintegrowanej. Kładziemy nacisk na prezentację badań przekraczających dominujące paradygmaty, a także na multidyscyplinarność i innowacyjność. Nadsyłane do publikacji artykuły mogą obejmować rozprawy, polemiki, raporty z badań, recenzje.

Czasopismo uzyskało 70 punktów na polskiej liście czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych (stan na 5 stycznia 2024 roku).

Pełny numer
PDF (Angielski)

Z badań

Hanna Kędzierska, Alicja Lisiecka
123–138
Kulturalność jako obszar badań pedagogicznych: refleksje na przykładzie szkolnictwa wyższego
PDF (Angielski)
Kinga Lisowska
139–154
Polska Sobotnia Szkoła w Medway – lokalne centrum polskiego niematerialnego dziedzictwa kulturowego w Wielkiej Brytanii
PDF (Angielski)
Qiuling Xiong
155–171
Kryteria oceny i poziomy kształtowania wartości estetycznych studentów szkół wyższych poprzez sztukę muzyczną
PDF (Angielski)
Michał Daszkiewicz
173–189
Pozycjonowanie języka mówionego przez studentów programu wymiany Erasmus - perspektywa pozytywistyczna
PDF (Angielski)
Izabela Ziębacz
191–208
Edukacja w epoce sztucznej inteligencji. Wnioski z decyzji Szwecji dla pedagogiki i projektowania środowisk dydaktycznych
PDF (Angielski)
Krzysztof Skonieczny, Martyna Popławska
209–230
Obraz nauczycieli i technologii w krajowych dokumentach poświęconych technologiom informacyjno-komunikacyjnym w edukacji
PDF (Angielski)
Klaudia Nowak
231-246
Potencjał edukacyjny uczestnictwa w programie Odyseja Umysłu we wsparciu rozwoju wybranych kompetencji XXI wieku
PDF (Angielski)
Anna Józefowicz
247–265
Co i jak czyta współczesne dziecko? Głos uczniów klas trzecich z Białegostoku o formach kontaktu z literaturą, bohaterach i własnej twórczości
PDF (Angielski)
Katarzyna Smoter
267–284
Notowanie jako strategia uczenia się studentów pierwszego roku pedagogiki – badania pilotażowe
PDF (Angielski)
Karol Motyl, Iwona Murawska
285–307
Szantaż maturalny jako element szkolnej codzienności. Raport z badań wstępnych
PDF (Angielski)
Dorota Chimicz
309–328
Dostępność szkół wyższych dla studentów z dysfunkcją wzroku — stan obecny i proponowane kierunki zmian
PDF (Angielski)
Ewelina Rzońca
329–342
Mapy myśli i myślenie konwergencyjne uczniów drugiej klasy – raport z badania pilotażowego
PDF (Angielski)
Małgorzata Zalewska-Bujak
343–354
Motywowanie uczniów przez nauczycieli szkół podstawowych – w świetle nauczycielskich narracji
PDF (Angielski)
Agnieszka Kaczor
355–368
Postrzeganie jakości życia nauczycieli w Polsce w kontekście wyboru drogi zawodowej przez studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PDF (Angielski)
Anna Suska-Zakaszewska, Tomasz Kloc
369–385
Zjawisko stresu w pracy zawodowej nauczycieli wychowania przedszkolnego
PDF (Angielski)
Joanna Pękala, Kamila Wichrowska
387-403
Sukces zawodowy w percepcji absolwentów studiów z zakresu edukacji wczesnoszkolnej
PDF (Angielski)
Agata Herczyk
405–421
Analiza skuteczności i długofalowych efektów działań edukacyjnych w zakresie preorientacji zawodowej dzieci w wieku przedszkolnym – wyniki pilotażowego projektu unijnego Erasmus+ WARBEKi: Postrzeganie przez dzieci świata pracy i zawodów jako obszaru edukacji przedszkolnej
PDF (Angielski)
Jakub Kosek
423–440
Kulturowo-społeczne wymiary współczesnych narracji heavymetalowych
PDF (Angielski)