Abstrakt
W niniejszym artykule analizie poddany jest proces samokształcenia nauczycieli przez pryzmat dobrze funkcjonujących miejsc pracy (obszarów ukształtowanych przez czynniki australijskie), co ma na celu wprowadzenie zmian w edukacji poprzez pokonywanie pojawiających się problemów. Dodatkowo przedstawiono australijskie sposoby samokształcenia nauczycieli.
W zakresie metodologii skorzystano z analizy dokumentów, ponieważ publikacje rządowe oferują nieoceniony wgląd w rzeczywistość społeczną, która ukształtowała zmiany w edukacji. Analiza dokumentów opiera się na mikropoziomowych tematach dyskursu, który identyfikuje szersze ramy zmian w edukacji w ramach samokształcenia nauczycieli i praktyk w dobrze prosperujących miejscach pracy.
W dobrze prosperujących miejscach pracy uwydatnia się konieczność ciągłej pracy nad umiejętnościami rozwiązywania problemów przez nauczycieli, w tym również zerowej tolerancji dla znęcania się i molestowania. W artykule podkreśla się również, że nauka dbania o siebie samych nauczycieli oraz ich autonomia zawodowa wspierają nowe kierunki i możliwości w pokonywaniu pojawiających się problemów.
Bibliografia
Cumming, T. (2017). Early childhood educators’ well-being: An updated review of the literature. Early Childhood Education Journal, 45, 583–593; https://doi.org/10.1007/s10643-016-0818-6.
Haidt, J. (2006). The happiness hypothesis: Finding modern truth in ancient wisdom. New York: Basic Books.
Fullan, M. (2005). Leadership and sustainability: Systems thinkers in action. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
McMullen, M. B., Lee, M. S., McCormick, K. I., & Choi, J. (2020). Early childhood professional well-being as a predictor of the risk of turnover in child care: A matter of quality. Journal of Research in Childhood Education, 34(3), 331–335; https://doi.org/10.1080/02568543.2019.1705446.
Reupert, A. (2020). Mental health and academic learning in schools: Approaches for facilitating the wellbeing of children and young people. Routledge: London; https://doi.org/10.4324/9781315310930.
Senge, P. (1990). The fifth didcipline. New York: Doubleday.
Wodak, R., & Krzyżanowski, M. (2008). Qualitative Discoursive Analysis in The Social Sciences. New York: Palgrave Macmillan.
Netography
Albuck M, Gillis L., The Evolution of Self Care. Consumer Healthcare Products Association; 2021. https://www.chpa.org/sites/default/files/media/docs/2021-07/IRI-Evolution-of-Self-Care-POV_FINAL.pdf, (Retrieved September 3, 2025).
Beyond self-care. An Educator wellbeing guide, https://beyou.edu.au/resources/educator-wellbeing/educator-wellbeing-guide, (Retrieved September 3, 2025).
Employee Assistance Program (EAP) for MOP(S) Act employees and parliamentarians, https://www.pwss.gov.au/workplace-health-and-safety/injury-and-illness-support/employee-assistance-program-eap, (Retrieved September 3, 2025).
National Mental Health Commission (2022). Blueprint for Mentally Healthy Workplaces, https://haveyoursay.mentalhealthcommission.gov.au/blueprint-for-mentally-healthy-workplaces, (Retrieved September 3, 2025).
World Health Organisation. (2022). Mental health: strengthening our response, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response, (Retrieved September 3, 2025).

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Arleta Suwalska