Relacja pedagogiczna – w poszukiwaniu odpowiedzialności za proces zmiany w doświadczeniu cierpienia
PDF (Angielski)

Słowa kluczowe

relacja pedagogiczna
pedagogiczne widzenie
zmiana
kruchość
moralny niepokój
pedagogiczna wspólnota

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na problematyce relacji pedagogicznej rozwijanej w środowisku badaczy zainspirowanych koncepcją Maxa van Manena „phenomenology of practice” – w jakim stopniu przywrócenie znaczenia relacji pedagogicznej w pedagogice ma znaczenie dla refleksji nad zmianą edukacji i opieki oraz zmian społecznych. Analizuje pojęcia pedagogicznego widzenia czy pedagogicznej wspólnoty. Metodą badawczą wykorzystaną w pracy jest analiza treści. Dla prezentowanej problematyki szczególną rolę odgrywają publikacje, w których na pierwszy plan zostały wysunięte takie pojęcia jak: „pedagogiczne widzenie”, „pedagogiczna wspólnota” i wiążące się ściśle z relacją pedagogiczną zagadnienie moralnego niepokoju. Zasadnicza część rozwijanej w artykule problematyki dotyczy cierpienia, kruchości, inności i miejsca relacji pedagogicznej w refleksji rozwijanej przez takich badacze jak Tone Saevi, Andrew Foran czy Tone Eikland. Początkiem budowania relacji pedagogicznej jest świadomość swego własnego „niewykończenia”, braku doskonałości i ciągłego bycia w drodze ku dojrzałości, rozróżniania tego, co pedagogiczne, od tego, co niepedagogiczne. Głębokie znaczenie zmiany, której źródłem może stać się relacja pedagogiczna, ujawnia się w procesie odkrywania znaczenia doświadczenia kruchości czy niepełnosprawności w relacji między opiekunem a podopiecznym. Rozumienie inności i cierpienia jest procesem pogłębiającej się zdolności pedagogicznego widzenia. Pedagogiczne widzenie to ucieleśniona percepcja osób i sytuacji, która w jakiś sposób odsłania nie tylko to, co widzimy, ale i to, jak widzimy. To ważne, zwłaszcza wtedy, gdy spojrzenie nauczyciela lub opiekuna – intencjonalnie lub nie – mówi uczniowi coś znaczącego o tym, w jaki sposób widziana jest jego unikalność, inność, słabość. Opiekunem zmiany staje się ten, kto ocala osobiste doświadczenie kruchości i cierpienia osoby. Poddaje refleksji ludzkie doświadczenie kruchości i cierpienia, będące częścią naszej egzystencji, i czyni je znaczącym wymiarem ludzkiej dojrzałości i fundamentem tworzenia wspólnoty. Pedagogiczna relacja jest sercem indywidualnej i społecznej zmiany, a przede wszystkim zmiany w opiece i edukacji. Potrzebujemy pedagogicznego widzenia, które jest gwarantem zdolności do doświadczania i rozumienia moralnego niepokoju i troski o obecność zaufania w interpersonalnych i społecznych relacjach.

PDF (Angielski)

Bibliografia

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Transl. W. Betkiewicz et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Foran, A., Robinson, D., Eliffsen, M., Munro, E., & Thurber, T. (2020). Phenomenology & Practice, 14(1), 39–56.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Rubacha, K. (2012). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Saevi, T., & Eilifsen, M. (2008). “Heartful” or “Heartless” Teachers? Or should we look for the Good Somewhere Else? Considerations of Students’ Experience of the Pedagogical Good. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 8, 1–15.

Saevi, T. (2011). Lived relationality as the fulcrum of pedagogical-ethical practice. Studies in Philosophy and Education, 30(5), 455–461.

Saevi, T., & Eikeland, T. (2012). From Where does Trust come and Why is “From Where” Significant? Phenomenology & Practice, 6(1), 89–95.

Saevi, T., & Foran, A. (2012). Seeing Pedagogically, Telling Phenomenologically: Addressing the Profound Complexity of Education. Phenomenology & Practice, 6(2), 50–64.

Saevi, T., & Torsteinson, H. (2022). What is Moral Disquiet and How Does the Experience of Moral Disquiet Appear in Professional Human Practices? Facing Responsibility in Nursing, Teaching, and Caring. Phenomenology & Practice, 17(2), 77–89.

Saevi, T., & Husevaag, H. (2009). The child seen as the same or the other? The significance of the social convention to the pedagogical relation. Paideusis, 18(2), 29–41.

Saevi, T. (2004). Seeing Disability Pedagogically The Lived Experience of Disability in the Pedagogical Encounter. Bergen University.

Silverman, D. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Transl. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Van Manen, M. (1999). The Pathic of Pedagogical Practice. In: P. Kansanen (eds.), Discussion on some VIII educational issues (pp. 75–88). Helsinki: Department of Teacher Education University of Helsinki.

Van Manen, M. (2015). Pedagogical Tact. Knowing What to Do When You don’t Know What to Do, Walnut Creek: Left Coast Press.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Marta Krupska