Mapy myśli i myślenie konwergencyjne uczniów drugiej klasy – raport z badania pilotażowego
PDF (Angielski)

Słowa kluczowe

edukacja wczesnoszkola
mapy myśli
myślenie konwergencyjne
uczniowie

Abstrakt

Artykuł podejmuje temat wykorzystania map myśli jako narzędzia wspierającego rozwój myślenia konwergencyjnego u uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej. Przedstawiono teoretyczne podstawy map myśli według Tony’ego Buzana oraz wyniki badań potwierdzające efektywność tej techniki notowania. Opisano również kwestie związane z myśleniem konwergencyjnym w ujęciu J.P. Guilforda. Efektywność map myśli sprawdzono z zastosowaniem quasi-eksperymentu. Badanie miało charakter pilotażowy, mający na celu walidację testu – narzędzia badawczego. Skonstruowany test poziomu myślenia konwergencyjnego uwzględniał wskaźniki podane przez J.P. Guilforda: wytwarzanie klas, wytwarzanie systemów, wytwarzanie przekształceń i wytwarzanie implikacji. Wyniki wykazały, że na początkowym etapie w obydwu grupach – eksperymentalnej i kontrolnej – poziom u większości uczniów był niski. Po cyklu zajęć z wdrożenia map myśli w grupie eksperymentalnej zwiększyła się liczba uczniów ze średnim i wysokim poziomem myślenia konwergencyjnego. Odnotowano również pozytywne zmiany w zakresie wytwarzania implikacji semantycznych. Zmiany te, choć częściowo istotne statystycznie, wskazują na potencjał tej metody w rozwijaniu myślenia konwergencyjnego u uczniów. Warto zatem wdrażać mapy myśli w edukacji wczesnoszkolnej oraz rozszerzyć badania w tym zakresie.

PDF (Angielski)

Bibliografia

Barlow, C. (2000). Guilford’s Structure of the Intellect. https://www.academia.edu/110242775/Guilfords_Structure_of_the_Intellect.

Brinkmann, A. (2003). Graphical knowledge, displaymind, mapping and concept mapping as efficient tools in mathematics education. Mathematics Education Review, 16(4), 35–48.

Budd, J. (2004). Mind maps as classroom exercises. Journal of Economic Education, 1, 35–47; http://dx.doi.org/10.3200/JECE.35.1.35-46.

Buran, A., & Filyukov, A. (2015). Mind Mapping Technique in Language Learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 206, 215–218; http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.010.

Buzan, T. (2003). Mind maps for kids. New York: Harper Collins Publishers.

Buzan, T. (2019). Master mind mapping. A user guide for the most powerful reasoning tool. Gliwice: One Press Power Helion.

Buzan, T., & Buzan, B. (2002). Mapy twoich myśli. Transl. D. Rossowski. Łódź: Ravi.

Filipiak, E. (2015). Zdolności wytwarzania konwergencyjnego i dywergencyjnego uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Kwartalnik Pedagogiczny, 4(238), 155–171.

Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Naukowe.

Haiyao, Z., Halim, N. D. A., & Xiaoying, S. (2025). The Use of Mindmap and its Effectiveness in Different Fields of Foreign Language Learning: A Systematic Review (2014–2024). International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 14(1), 1360–1380; http://dx.doi.org/10.6007/IJARPED/v14-i1/24359.

Jurczak, A. (2016). Kognitywizm w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 4, 37–50.

Kaczor, A. (2020). Zastosowanie mapy myśli w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 12, 73–81; http://dx.doi.org/10.19251/sej/2020.12(7).

Keter, P. K., Simiyu, J., & Mubichakani, J. (2021). Effect of mind mapping teaching strategy on mathematics achievement among secondary school students in Nandi County. Kenya. Journal of Research Innovation and Implications in Education, 5(4), 164–172.

Ledzińska, M., & Czewińska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Naibaho, L. (2022). The integration of mind mapping strategy on students’ essay writing at universities kristen Indonesia. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 8(2); http://dx.doi.org/10.29210/020221678.

Oxford Dictionary, [Online]. Access: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/mind-map?q=mind+map.

Płóciennik, E. (2011). Obraz jako czynnik wspomagający rozwój twórczości dziecka. Chowanna, 1, 173–196.

Rezapour-Nasrabad, R. (2019). Mind map learning technique: An educational interactive approach. International Journal of Pharmaceutical Research, 11(1), 1593–1597.

Sabarun, S., Muslimah, A. H. S., Muhanif, S., & Elhawwa, T. (2021). The effect of flow mind map on writing, accuracy and learning motivation at islamic higher education. Language Circle: Journal of Language and Literature, 16(1), 146–161; http://dx.doi.org/10.15294/lc.v16i1.30551.

Schaffer, H.R. (2006). Psychologia dziecka. Transl. A. Wojciechowski. Warszawa: PWN.

Wadsworth, B. J. (1998). Piaget’s theory. Cognitive and emotional development of the child. Warsaw: WSiP.

Zheng, X., Johnson, T. E., & Zhou, C. (2020). A pilot study examining the impact of collaborative mind mapping strategy in a flipped classroom: learning achievement, self-efficacy, motivation, and students’ acceptance. Educational Technology Research and Development, 68(6), 3527–3545; http://dx.doi.org/10.1007/s11423-020-09868-0.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Ewelina Rzońca