Wspieranie współpracy międzypokoleniowej w edukacji dorosłych. Studium przypadku dotyczące GSmart MOOC
pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

edukacja
kształcenie na odległość
usługi w chmurze
MOOC

Abstrakt

Zmiany zachodzące w dzisiejszym świecie, w niemal wszystkich dziedzinach życia, zmuszają jednostki do ciągłego podnoszenia poziomu wykształcenia, poszerzania swoich kompetencji w celu dostosowania się do zmieniającej się i nieprzewidywalnej rzeczywistości, a także efektywnego korzystania z wielu możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie. Systemy zarządzania nauczaniem (LMS), takie jak Moodle, Canvas i Blackboard, stają się coraz bardziej popularne w instytucjach edukacyjnych, podkreślając rosnącą integrację technologii w edukacji. Integracja usług w chmurze, takich jak Google Workspace i Microsoft 365, znacznie poprawiła możliwości i dostępność edukacji na odległość. Platformy te oferują narzędzia, które umożliwiają współpracę w czasie rzeczywistym, dzielenie się informacjami i skuteczną komunikację między nauczycielami i uczniami. Obecnie – dzięki stałemu dostępowi do Internetu – uczniowie mają wiele sposobów na (samo)uczenie się w sposób formalny i nieformalny, w tym za pośrednictwem urządzeń mobilnych lub usług społecznościowych lub informacyjnych.
W artykule opisano koncepcję MOOC – są to szybkie kursy organizowane w przestrzeni wirtualnej w celu zdobywania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w łatwy i przystępny sposób, dostępne dla każdego, niezależnie od wieku potencjalnych uczestników, ich kwalifikacji, lokalizacji czy posiadania specjalistycznego oprogramowania – oraz przykład zastosowania koncepcji MOOC w edukacji dorosłych, jakim jest narzędzie GSmart MOOC opracowane w ramach międzynarodowego projektu Erasmus+ zatytułowanego Generation: Smart. Social Competences Transmedia Bridge To Cultivate A New Culture For Cross-Generational Collaboration (GSmart) realizowanego przez nas. Pojawienie się MOOC, takich jak GSmart, w edukacji dorosłych podkreśla znaczącą zmianę w kierunku bardziej integracyjnych, elastycznych i interaktywnych środowisk uczenia się. Ciągła ewolucja i przyjęcie MOOC będą miały kluczowe znaczenie dla kształtowania przyszłości, w której uczenie się przez całe życie jest integralną częścią rozwoju osobistego i zawodowego. I niech przykład naszego kursu zachęci innych do zastosowania tej koncepcji na wiele innych możliwych sposobów.

pdf (Angielski)

Bibliografia

Gurba, K. (2015). MOOC History and Future. Krakow: Pontifical University of John Paul II in Krakow – Scientific Publishing.

Gurba, K. (2012). Cognitive determinants of the quality of knowledge transfer at a distance. In: E. Frołowicz, N. Majchrzak, N. Starik (eds.), Communicating in the knowledge society of the XXI century (pp. 343–366), Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.

Kościńska, A., Sendur, A.M. (2022). MOOC-type courses as a modern form of self-education and professional development. In: D. Gabryś-Barker, R. Kałamarz (eds.), Contemporary glotto-didactica (language teaching) in the face of educational changes. New challenges and innovative solutions (pp. 135–154). Katowice: University of Silesia Publishing House.

Bellum, J. (2013). The Adult Learner and MOOCs. https://er.educause.edu/articles/2013/8/the-adult-learner-and-moocs [access: 31.05.2024].

CyberLearning: 10 Learning and development trends shaping the 2024 training landscape (2024). https://www.cypherlearning.com/blog/business/learning-and-development-trends-2024 [access: 31.05.2024].

Long-term National Development Strategy. Poland 2030 Lifelong Learning Perspective, Annex to Resolution No. 160/2013 of the Council of Ministers. https://kwalifikacje.gov.pl/download/Uczenie_sie_przez_cale_zycie/Perspektywa_uczenia_sie_przez_cale_zycie.pdf [access: 31.05.2024].

Valentine D. (2002). Distance Learning: Promises, Problems, and Possibilities. Online Journal of Distance Learning Administration, vol. 5, no. 3. State University of West Georgia, Distance Education Center. https://ojdla.com/archive/fall53/valentine53.pdf [access: 6.01.2024].

Exploding Topics: 75+ Incredible eLearning Statistics (2024–2028) (2023). https://explodingtopics.com/blog/elearning-statistics [access: 24.02.2024].

GSmart Erasmus+ project no. 2020-1-PL01-KA204-081415 (2021). https://www.generationsmart.eu/ [access: 24.02.2024].

GSmart – IO1 Report: Research. (2021) Cross-Generational Collaboration In The Domains Of Working Life And Everyday Life. https://bit.ly/erasmus-gsmart-report [access: 24.02.2024].

GSmart – IO2 Framework. (2022) Innovative Educational Model For Cross-Generational Collaboration. https://bit.ly/erasmus-gsmart-model [access: 24.02.2024].

GSmart – IO3 Framework. (2023). GSmart MOOC On Cross-Generational Collaboration. Educator’s Manual. https://www.generationsmart.eu/eu/project/practice/manual [access: 24.02.2024].

School Now: Google Apps for Education vs Microsoft 365 for Education. (2023). https://www.schoolnow.com/blog/google-apps-education-vs-microsoft-365-for-education [access: 24.02.2024].

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Alina Gil, Rafał Głębocki, Urszula Nowacka

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.