Wspieranie współpracy międzypokoleniowej w edukacji dorosłych. Studium przypadku dotyczące GSmart MOOC
pdf (English)

Słowa kluczowe

edukacja
kształcenie na odległość
usługi w chmurze
MOOC

Abstrakt

Zmiany zachodzące w dzisiejszym świecie, w niemal wszystkich dziedzinach życia, zmuszają jednostki do ciągłego podnoszenia poziomu wykształcenia, poszerzania swoich kompetencji w celu dostosowania się do zmieniającej się i nieprzewidywalnej rzeczywistości, a także efektywnego korzystania z wielu możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie. Systemy zarządzania nauczaniem (LMS), takie jak Moodle, Canvas i Blackboard, stają się coraz bardziej popularne w instytucjach edukacyjnych, podkreślając rosnącą integrację technologii w edukacji. Integracja usług w chmurze, takich jak Google Workspace i Microsoft 365, znacznie poprawiła możliwości i dostępność edukacji na odległość. Platformy te oferują narzędzia, które umożliwiają współpracę w czasie rzeczywistym, dzielenie się informacjami i skuteczną komunikację między nauczycielami i uczniami. Obecnie – dzięki stałemu dostępowi do Internetu – uczniowie mają wiele sposobów na (samo)uczenie się w sposób formalny i nieformalny, w tym za pośrednictwem urządzeń mobilnych lub usług społecznościowych lub informacyjnych.
W artykule opisano koncepcję MOOC – są to szybkie kursy organizowane w przestrzeni wirtualnej w celu zdobywania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w łatwy i przystępny sposób, dostępne dla każdego, niezależnie od wieku potencjalnych uczestników, ich kwalifikacji, lokalizacji czy posiadania specjalistycznego oprogramowania – oraz przykład zastosowania koncepcji MOOC w edukacji dorosłych, jakim jest narzędzie GSmart MOOC opracowane w ramach międzynarodowego projektu Erasmus+ zatytułowanego Generation: Smart. Social Competences Transmedia Bridge To Cultivate A New Culture For Cross-Generational Collaboration (GSmart) realizowanego przez nas. Pojawienie się MOOC, takich jak GSmart, w edukacji dorosłych podkreśla znaczącą zmianę w kierunku bardziej integracyjnych, elastycznych i interaktywnych środowisk uczenia się. Ciągła ewolucja i przyjęcie MOOC będą miały kluczowe znaczenie dla kształtowania przyszłości, w której uczenie się przez całe życie jest integralną częścią rozwoju osobistego i zawodowego. I niech przykład naszego kursu zachęci innych do zastosowania tej koncepcji na wiele innych możliwych sposobów.

https://doi.org/10.16926/pe.2024.17.17
pdf (English)

Bibliografia

Gurba, K. (2015). MOOC History and Future. Krakow: Pontifical University of John Paul II in Krakow – Scientific Publishing.

Gurba, K. (2012). Cognitive determinants of the quality of knowledge transfer at a distance. In: E. Frołowicz, N. Majchrzak, N. Starik (eds.), Communicating in the knowledge society of the XXI century (pp. 343–366), Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.

Kościńska, A., Sendur, A.M. (2022). MOOC-type courses as a modern form of self-education and professional development. In: D. Gabryś-Barker, R. Kałamarz (eds.), Contemporary glotto-didactica (language teaching) in the face of educational changes. New challenges and innovative solutions (pp. 135–154). Katowice: University of Silesia Publishing House.

Bellum, J. (2013). The Adult Learner and MOOCs. https://er.educause.edu/articles/2013/8/the-adult-learner-and-moocs [access: 31.05.2024].

CyberLearning: 10 Learning and development trends shaping the 2024 training landscape (2024). https://www.cypherlearning.com/blog/business/learning-and-development-trends-2024 [access: 31.05.2024].

Long-term National Development Strategy. Poland 2030 Lifelong Learning Perspective, Annex to Resolution No. 160/2013 of the Council of Ministers. https://kwalifikacje.gov.pl/download/Uczenie_sie_przez_cale_zycie/Perspektywa_uczenia_sie_przez_cale_zycie.pdf [access: 31.05.2024].

Valentine D. (2002). Distance Learning: Promises, Problems, and Possibilities. Online Journal of Distance Learning Administration, vol. 5, no. 3. State University of West Georgia, Distance Education Center. https://ojdla.com/archive/fall53/valentine53.pdf [access: 6.01.2024].

Exploding Topics: 75+ Incredible eLearning Statistics (2024–2028) (2023). https://explodingtopics.com/blog/elearning-statistics [access: 24.02.2024].

GSmart Erasmus+ project no. 2020-1-PL01-KA204-081415 (2021). https://www.generationsmart.eu/ [access: 24.02.2024].

GSmart – IO1 Report: Research. (2021) Cross-Generational Collaboration In The Domains Of Working Life And Everyday Life. https://bit.ly/erasmus-gsmart-report [access: 24.02.2024].

GSmart – IO2 Framework. (2022) Innovative Educational Model For Cross-Generational Collaboration. https://bit.ly/erasmus-gsmart-model [access: 24.02.2024].

GSmart – IO3 Framework. (2023). GSmart MOOC On Cross-Generational Collaboration. Educator’s Manual. https://www.generationsmart.eu/eu/project/practice/manual [access: 24.02.2024].

School Now: Google Apps for Education vs Microsoft 365 for Education. (2023). https://www.schoolnow.com/blog/google-apps-education-vs-microsoft-365-for-education [access: 24.02.2024].

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Alina Gil, Rafał Głębocki, Urszula Nowacka