Kryteria oceny i poziomy kształtowania wartości estetycznych studentów szkół wyższych poprzez sztukę muzyczną
PDF (Angielski)

Słowa kluczowe

wartości estetyczne
sztuka muzyczna
studenci szkół wyższych
ocena
wskaźniki

Abstrakt

Artykuł porusza problem kształtowania wartości estetycznych wśród studentów i podkreśla ich znaczenie w życiu ludzi. Pilność problemu wynika z szybkiego tempa rozwoju technologii sieciowych, w szczególności krótkich, niskiej jakości filmów (Little Red Book i TikTok), które poważnie wprowadzają w błąd niektórych studentów w kwestii wartości estetycznych. Jednak jakość wartości estetycznych często napotyka trudne warunki oceny. Niniejszy artykuł podejmuje próbę zbadania standardów oceny i poziomów wartości estetycznych kształtowanych przez muzykę wśród studentów w kontekście globalizacji. Prześledzono genezę problemu kształtowania wartości estetycznych w mieszanej sytuacji wielu kultur w Chinach. Podkreślono, że rozwój mediów prowadzi do erozji ich wartości estetycznych. Na podstawie analizy prac naukowców zidentyfikowano 4 poziomy rozwoju wartości estetycznych: początkowy, modny, zaawansowany oraz najwyższy poziom – poziom zawieszony. Zdefiniowano istotę pojęcia „oceny” i jego związek z takimi kategoriami, jak standardy, kryteria, normy. Analizuje się treść filozoficzną głównych kryteriów oceny wartości estetycznych: prawdy, dobra i piękna. Opracowano system wskaźników oceny wartości muzycznych i estetycznych studentów. Przeprowadzono badanie eksperymentalne w celu zidentyfikowania korzyści w rozwoju wartości estetycznych studentów, a następnie przedstawiono wyniki analizy takiego eksperymentu. Stwierdzono, że każdy standard oceny, sformułowany i stosowany przez ludzi, będzie podlegał wpływom różnych czynników

PDF (Angielski)

Bibliografia

General Office of the State Council of the People’s Republic of China. (2015). Opinions of General Office of the State Council of the People’s Republic of China on Comprehensively Strengthening and Improving School Art Education Work. Gazette of the State Council of the People’s Republic of China, 29, 18–22. https://d.wanfangdata.com.cn/periodical/ChlQZXJpb2RpY2FsQ0hJTmV3UzIwMjMxMjI2EhdRS0MyMDE1MjAxNTExMTIwMDA0NDY3ORoIZ3d2ZzF4NTE%3D.

Goertz, G., & Yin, J. (2014). Social Science Concepts: A User’s Guide. Chongqing: Chongqing University Press.

Guan, L. (2023). Research on the current situation and guiding strategies of college students’ aesthetic values under the background of new media. Dalian: Liaoning Normal University. https://d.wanfangdata.com.cn/thesis/ChJUaGVzaXNOZXdTMjAyNDAxMDkSCUQwMzA5MzkwNRoIeDJqa2txaWc%3D.

Jiang, Z. (2007). Truth, Goodness, and Beauty: The Three Standards of Human Practice. Front of Thought and Theory, 2. https://d.wanfangdata.com.cn/periodical/ChlQZXJpb2RpY2FsQ0hJTmV3UzIwMjMxMjI2EhFuanp6eHl4YjIwMDcwMjAwNRoIeTZ1YjhudXA%3D.

Li, X. (2015). A survey on the music literacy and aesthetic needs of college students in general universities: Taking Xi’an University of Arts and Sciences as an example. New West, 15. https://d.wanfangdata.com.cn/periodical/ChlQZXJpb2RpY2FsQ0hJTmV3UzIwMjMxMjI2EhB4eGItenNiMjAxNTA4MDI2Ggh6eXoxeGZ0cw%3D%3D.

Li, X., Wang, Y., & Li, H. (2004). The principles of dialectical materialism and historical materialism (5th ed.). Beijing: China Renmin University Press.

Liang, M. (2015). Aesthetic dilemma and the construction of college students aesthetic values. Education Exploration, 9. https://d.wanfangdata.com.cn/periodical/ChlQZXJpb2RpY2FsQ0hJTmV3UzIwMjMxMjI2Eg1qeXRzMjAxNTA5MDM1GghmNW0yM25pNw%3D%3.

Lin, C., Yang, Z., & Huang, X. (2003). The comprehensive Dictionary of Psychology. Shanghai: Shanghai Education Publishing House.

Liu, Y. (2008). Research on college students’ music aesthetic taste from the perspective of receptive aesthetics. Jinan: Shandong Normal University. https://d.wanfangdata.com.cn/thesis/ChJUaGVzaXNOZXdTMjAyNDAxMDkSCFkxMjg3NzM4GghmaHl6bHI5dA%3D%3D.

Sui, N. (2008). On the pursuit of truth, goodness and beauty in contemporary China. Changchun: Northeast Normal University. https://d.wanfangdata.com.cn/thesis/ChJUaGVzaXNOZXdTMjAyNDAxMDkSCFkxMjY0OTkxGghkcDVzbndvOQ%3D%3D.

Ye, Z. (2023). Research progress of aesthetic values and its conceptual structure analysis. Journal of Aesthetic Education, 14(4). https://d.wanfangdata.com.cn/periodical/ChlQZXJpb2RpY2FsQ0hJTmV3UzIwMjMxMjI2Eg1teXhrMjAyMzA0MDIxGgh2N2dwN2VtYw%3D%3D.

Zhao, X. (2023). Research on the Path of Cultivating Music Aesthetic Perception Ability of Non-music Major Students in Normal Colleges and Universities under the Background of Aesthetic Education in the New Era — Taking D Normal College as an Example. Changchun: Northeast Normal University, 24–48. https://xueshu.baidu.com/usercenter/paper/show?paperid=18750mk0f23r0pt0n52n02y08n546749&site=xueshu_se.

Zhu, S. (2021). Practical strategies for aesthetic value education of college students in the new era. Journal of Social Science of Jiamusi University, 6. https://d.wanfangdata.com.cn/periodical/ChlQZXJpb2RpY2FsQ0hJTmV3UzIwMjMxMjI2EhRqbXNkeHNoa3h4YjIwMjEwNjAyNxoIOWZrN3V4NW4%3D.

Zhu, Y. (2011). The Construction of College Students’; Aesthetic Values under the Background of Internet Culture. Journal of Heilongjiang Institute of Teacher Development, 12. https://d.wanfangdata.com.cn/periodical/ChlQZXJpb2RpY2FsQ0hJTmV3UzIwMjMxMjI2EhJobGpqeXh5eGIyMDExMTIwNTAaCGd5azZzazFh.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Qiuling Xiong