Szantaż maturalny jako element szkolnej codzienności. Raport z badań wstępnych
PDF (Angielski)

Słowa kluczowe

szkoła średnia
matura
codzienność
szantaż
presja

Abstrakt

Celem naszego tekstu była identyfikacja form presji doświadczanych przez maturzystów w związku z egzaminem dojrzałości w kontekście szkolnej codzienności. Badania przeprowadziliśmy z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety, który wypełniło 239 osób – studentek i studentów pierwszego roku kierunków pedagogicznych na wybranych polskich uczelniach. Zebrane dane wskazują, że badane zjawisko presji maturalnej dotknęło 20% respondentów. Dwoma głównymi jego przejawami są: skoncentrowanie życia szkolnego w ostatniej klasie wokół egzaminu dojrzałości oraz wywieranie presji na uczniach w kwestii wyboru przedmiotów maturalnych w celu uzyskania dobrego wizerunku szkoły. Całokształt deklarowanych doświadczeń maturalnych pozwolił na identyfikację najwyższej formy presji, czyli szantażu maturalnego, związanego z ingerencją w wybory uczniów. Badania miały charakter wstępny, w związku z tym mogą stanowić podstawę do dalszych eksploracji zjawiska szantażu maturalnego. 

PDF (Angielski)

Bibliografia

Adrjan, B. (2011). Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Impuls.

Bukowski, P., & Kobus, M. (2018). The Treat of Competition and Public School Performance: Evidence from Poland. Economics of Educational Review, 67, 14–24.

Ćwikła, E. (2016). Codzienność szkolna ukryta za rytuałem oceniania. In: I. Adamek, & J. Bałachowicz (eds.), Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany (pp. 101–116). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP w Łodzi.

Głos Nauczycielski (2025). CKE: Do 7 lutego tegoroczni maturzyści muszą złożyć deklaracje przystąpienia do egzaminu. https://glos.pl/cke-do-7-lutego-tegoroczni-maturzysci-musza-zlozyc-deklaracje-przystapienia-do-egzaminu, [access: 11.08.2025].

Dudzikowa, M. (2007). Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów. In: M. Dudzikowa, & M. Czerepaniak-Walczak (eds.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Vol. 2 (pp. 101–102). Gdańsk: GWP.

Dudzikowa, M., & Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności. In: M. Dudzikowa, & M. Czerepaniak-Walczak (eds.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Vol. 5 (pp. 9–25). Gdańsk: GWP.

Ferenz, K. (2003). Szkoła w świecie codzienności dziecka. Rocznik Lubuski, 29(2), 15–27.

Groenwald, M, (2015). O wstydzie w sytuacjach oceniania szkolnego i konsekwencjach doświadczania go przez uczniów. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 1(17), 63–82.

Jakimiuk, B. (2021). Preferowana i rzeczywista codzienność szkolna w perspektywie uczniów, Studia Edukacyjne, 61, 7–26; https://doi.org/10.14746/se.2021.61.1.

Jaskulska, S. (2009). Ocena zachowania w doświadczeniu gimnazjalistów, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kalinowska, K. (2022). Bezmiar miar i praktyki niewymierności. Kilka refleksji na marginesie badań bezsensu w szkole. Kultura i Społeczeństwo, 66, 149–170; https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.1.7.

Kaufmann, J.-C. (2004). Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Konarzewski, K. (1999). Komu jest potrzebna diagnostyka oświatowa? In: B. Niemierko, & B. Machowska (eds.), Diagnoza edukacyjna. Oczekiwania, problemy, przykłady (pp. 29–37). Legnica: ODESiP.

Gazeta Wyborcza (2024). Koniec z tzw. szantażem maturalnym. MEN wprowa-dziło zmiany. https://wyborcza.pl/7,75398,31356776,koniec-z-tzw-szantazem-maturalnym-men-wprowadzilo-zmiany.html [access: 11.08.2025].

Korzeniecka-Bondar, A. (2018). Badanie codziennego czasu szkolnego nauczycieli – namysł nad własną praktyką badań fenomenograficznych, Rocznik Pedagogiczny, 41, 213–225.

Krzychała, S. (2007). Projekty życia. Młodzież w perspektywie badań rekonstrukcyjnych. Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2024). Maturzyści! Koniec presji! Macie więcej czasu na złożenie deklaracji maturalnej. https://www.gov.pl/web/edukacja/maturzysci-koniec-presji-macie-wiecej-czasu-na-zlozenie-deklaracji-maturalnej, [access: 5.08.2025].

Murawska, I., & Motyl, K. (2025). Szantaż maturalny jako cicha codzienność ostatnich roczników szkół ponadpodstawowych. Transmisja kultury (o)presji a wolność wyboru ucznia. Studia Paedagogica Ignatiana, 28(3), 185–199; https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.009

Nalaskowski, A. (2017). Szkoła Laboratorium. Od działań autorskich do pedagogii źródeł, Kraków-Warszawa: Impuls.

Stowarzyszenie Umarłych Statutów (2022). Niedopuszczenie do matury? To szkolna patologia. https://umarlestatuty.pl/2022/01/25/niedopuszczenie-do-matury-to-szkolna-patologia/ [access: 11.08.2025].

Ostaszewski, K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja, 4(120), 22–38.

Przewłocka, J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Sauder, M., & Espeland, W. N. (2009). The Discipline of Rankings: Tight Coupling and Organizational Change. American Sociological Review, 74, 63–82; http://dx.doi.org/10.1177/000312240907400104.

Sitek, M. (2014). Miejsce egzaminów zewnętrznych w systemach edukacyjnych i polityce edukacyjnej. In: R. Dolata, & M. Sitek (eds.), Raport o stanie edukacji 2014 (pp. 11–30). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Polskie Radio 24 (2024). Koniec “szantażu maturalnego”? Ministerstwo podjęło decyzję. https://polskieradio24.pl/artykul/3432040,koniec-szantazu-maturalnego-ministerstwo-podjelo-decyzje [access: 11.08.2025].

Sztompka, P. (2008). Życie codzienne – temat najnowszej socjologii. In: P. Sztompka, & M. Bogunia-Borowska (ed.), Socjologia codzienności (pp. 15–52). Kraków: Znak.

Szymański, M. J. (2014). Problematyka codzienności w badaniach społecznych i pedagogicznych. In: E. Bochno, I. Nowosad, & M. Szymański (eds.), Codzienność szkoły. Uczeń (pp. 17–28). Kraków: Impuls.

Waldenfels, B. (1993). Pogardzana doxa. Husserl i trwający kryzys zachodniego rozumu. In: Z. Krasnodębski, & K. Nellen (eds.), Świat przeżywany: fenomenologia i nauki społeczne (pp. 105–127), Warszawa: PiW.

Wysocka, E., & Tomiczek, K. (2014). Szkoła jako środowisko życia i codzienność ucznia – analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje percepcji i sposobu wartościowania szkoły przez uczniów. Przegląd Pedagogiczny, 1, 169–188.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Karol Motyl, Iwona Murawska