Abstrakt
Praca przybliża postać Józefa Kalasantego, duchownego katolickiego żyjącego na przełomie XVI i XVII w. Poglądy Kalasantego, ukształtowane przez renesansowy humanizm, wywarły niebagatelny wpływ nie tylko na postrzeganie samego procesu nauczania, ale również na określenie roli państwa w organizacji bezpłatnej oświaty dla najbiedniejszych warstw społecznych. W czasach Kalasantego system edukacji, częściowo zorganizowany przez władze świeckie, nie funkcjonował na tyle sprawnie, aby zapewnić równy dostęp do zdobycia wykształcenia. Dlatego w niniejszym artykule oprócz przedstawienia postaci Józefa Kalasantego podjęto próbę przedstawienia stworzonego przezeń systemu dydaktycznego, ukierunkowanego na bezpłatne i powszechne kształcenie.
Bibliografia
Bereźnicki, F. (2007). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków.
Guerri, S.G. (1994). Święty Józef Kalasancjusz. Kraków.
Kupisiewicz, C. (1973). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa.
Kupisiewicz, C., Wojnar, I. (1996). Myśliciele – o wychowaniu. Warszawa.
Kurdybacha, Ł. (1965). Historia wychowania. T. I. Warszawa.
Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa.
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa.
Stępień, R. (1994). Współpraca pijarów z Komisją Edukacji Narodowej na terenie Korony. Wrocław.
Spinelli, M. (2009). Święty Józef Kalasancjusz. Kraków.
Suchodolski, B. (1964). Zarys pedagogiki. T. 1. Warszawa.