Personality Traits in the Context of Transactional Analysis and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- Ja Dorosły, inteligencja emocjonalna, zintegrowany Dorosły
- Abstrakt
-
Cechy osobowości w ujęciu analizy transakcyjnej a inteligencja emocjonalna młodych dorosłych. Raport z badań
Artykuł analizuje zależność między strukturą osobowości według teorii analizy transakcyjnej (AT) a inteligencją emocjonalną. W ramach AT osobowość jest podzielona na trzy stany Ja: Rodzic, Dorosły i Dziecko, które odzwierciedlają różne sposoby myślenia, odczuwania i zachowania. Inteligencja emocjonalna odnosi się natomiast do zdolności rozpoznawania, rozumienia i zarządzania własnymi emocjami oraz emocjami innych osób.
Przyjęty model inteligencji emocjonalnej zakłada istnienie czterech głównych komponentów zdolności do spostrzegania i wyrażania emocji, zdolności do asymilowania emocji w przebiegu procesów poznawczych, zdolność do rozumienia i analizowania emocji oraz zdolności do kierowania emocjami. Przeprowadzone badania wskazują, że stan Ja Dorosły, charakteryzujący się obiektywną oceną sytuacji i logicznym myśleniem, koreluje pozytywnie z empatią, rozumianą, jako umiejętność rozpoznawania i rozumienia emocji innych. Opisany związek jest pomocny w rozumieniu procesu rozwoju i integracji stanu Ja Dorosły i podkreśla jego kluczową role w prawidłowo rozwiniętej osobowości.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina.
Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. GWP.
James, M., & Jongeward, D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Rebis
Jankowska, M. (2017). Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju EH Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 32(4), 45-64.
Jaworowska, A., & Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Inteligencji emocjonalnej INTE. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Jaworowska, A., & Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej: Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Jusik, P., & Wieczorek, Z. (2024). Ego State Trip or Ego State Trap: Unlocking Change Through Language. International Journal of Transactional Analysis Research & Practice, 15(1). https://doi.org/10.29044/v15i1p3
Martowska, K. (2012). Lista Przymiotnikowa ACL. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Matczak, A., & Knopp, K. A. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Liberi Libri.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Mayer, J.D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D.J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence. Educational implications (pp. 3-31). Basic Books.
Miś, Ł. (2000). Ery i fazy rozwoju w życiu człowieka dorosłego w ujęciu Daniela J. Levinsona. In P. Socha (Ed.), Duchowy rozwój człowieka : fazy życia, osobowość, wiara, religijność : stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia (pp. 45–60). https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/56898
Pracka, J. (2021). Temperament i płeć a inteligencja emocjonalna. Liberi Libri.
Solomon, C. (2003). Transactional Analysis Theory: The Basics. Transactional Analysis Journal, 33(1), 15–22. https://doi.org/10.1177/036215370303300103
Stewart, I., & Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Rebis.
Ware, P. (1983). Personality Adaptations. Transactional Analysis Journal, 13, 11–19. https://doi.org/10.1177/036215378301300104
White, T. (2004). Personality adaptation. TA Times, Maj 2004, 19–28. http://tony-white.com/magazines
Wieczorek, Z. (2016). Zintegrowany model diagnostyczny w analizie transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 17–27. https://doi.org/10.16926/eat.2016.05.01
Wieczorek, Z. (2017). Język zmiany w analizie transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 145–156. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2017.06.09
Wieczorek, Z. (2023). The Ego State Timeline Model. International Journal of Transactional Analysis Research & Practice, 14(2), 17–23. https://doi.org/10.29044/v14i2p17
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Zbigniew Wieczorek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jacek Sypniewski, Wdzięczność w ujęciu analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Jacek Szedel, Bożena Wieczorek, Estymacja stanów ego: perspektywa uczenia maszynowego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Irena Przybylska, Ideologie i praktyka edukacji emocjonalnej w szkole – perspektywa interakcyjna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Zbigniew Łęski, Modele językowe sztucznej inteligencji w relacjach komputer człowiek z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Dominika Rusnak, Zaburzenia osobowości a stany Ja – mediująca rola zdolności do mentalizacji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Katarzyna Nowak, DZIECKO i DOROSŁY w relacji - o rozwoju i stanach JA , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Dagmara Szymańska, Wpływ Embrace Therapy® w ujęciu analizy transakcyjnej na domknięcie potrzeb („głasków”) wewnętrznego dziecka, zmianę perspektywy oceny sytuacji i uwolnienie trudnych emocji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Paulina Ratajczak, Motywacja oraz motywowanie w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Joanna Grabowska, mgr, Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Zbigniew Wieczorek, Depresja w świetle teorii analizy transakcyjnej - analiza mediów społecznościowych przy pomocy Big Data , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Wieczorek, dr, [rec.] Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Wieczorek, dr, „Lustereczko, powiedz przecie...”, czyli analiza transakcyjna i neurony lustrzane , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Język zmiany w analizie transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Zamki na piasku... czyli fenomen kłamstwa w perspektywie analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Zintegrowany model diagnostyczny w analizie transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Socjopedagogiczne implikacje analizy transakcyjnej w obszarze badań nad aktywnością społeczną , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Wprowadzenie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)