Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19
- Autor
-
-
Zbigniew Wieczorek
Uniwersytet Humanistyczno - Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- depresja, media społecznościowe, big data, covid-19
- Abstrakt
-
W piśmiennictwie naukowym Internet i media społecznościowe postrzegane są zazwyczaj z perspektywy zagrożenia. Wiele opracowań opisuje ryzyko korzystania z Internetu zarówno praktyczne, które wiąże się z możliwością zagrożenia bezpieczeństwa czy finansów jak i psychologiczne związane uzależnieniem czy depresją. Coraz częściej jednak cyberprzestrzeń jest traktowana, jako obiekt badań sam w sobie lub przestrzeń, w której można badać zachowania internautów. Niniejsze opracowanie jest przykładem tego drugiego podejścia. Za pomocą analizy Big Data mediów społecznościowych dokonana będzie próba wykorzystania Kessler Psychological Distress Scale (K10) do porównania jak często w wypowiedziach internautów pojawiały się sygnały zachowań depresyjnych w roku bieżącym i poprzedzającym zagrożenie COVID-19.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Cacheda F, Fernandez D, Novoa FJ, Carneiro V(2019) Early Detection of Depression: Social Network Analysis and Random Forest Techniques, J Med Internet Res,21(6):e12554
DOI: 10.2196/12554
Chancellor, S., De Choudhury, M. (2020). Methods in predictive techniques for mental health status on social media: a critical review. npj Digital Medicine 3, 43 https://doi.org/10.1038/s41746-020-0233-7
Ford, E., Curlewis, K., Wongkoblap, A., Curcin, V. (2019) Public Opinions on Using Social Media Content to Identify Users With Depression and Target Mental Health Care Advertising: Mixed Methods Survey, Journal of Medical Internet Research, 6 (11) ):e12942, doi:10.2196/12942
Furukawa, T.A., Kessler, R.C., Slade, T., Andrews, G. (2003). The performance of the K6 and K10 screening scales for psychological distress in the Australian National Survey of Mental Health and Well-Being Psychological Medicine. 33:357-362
Guntuku, S., Yaden, D., Kern, M., Ungar, L., Eichstaedt, J. (2017) Detecting depression and mental illness on social media: an integrative review, Current Opinion in Behavioral Sciences, Volume 18, pages 43-49, ISSN 2352-1546, https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2017.07.005.
Janczyk, J. (2016). Big Data w relacji do procesów zmian w edukacji. Dydaktyka Informatyki,11, 100–108, http://dx.doi.org/10.15584/di.2016.11.13.
Johannes C. Eichstaedt, Robert J. Smith, Raina M. Merchant, Lyle H. Ungar, Patrick Crutchley, Daniel Preoţiuc-Pietro, David A. Asch, H. Andrew Schwartz (2018) Facebook language predicts depression in medical records, Proceedings of the National Academy of Sciences Oct 2018, 115 (44) 11203-11208; DOI: 10.1073/pnas.1802331115
Kessler, R.C., Barker, P.R., Colpe, L.J., Epstein, J.F., Gfroerer, J.C., Hiripi, E., Howes, M.J, Normand, S-L.T., Manderscheid, R.W., Walters, E.E., Zaslavsky, A.M. (2003). Screening for serious mental illness in the general population. Archives of General Psychiatry. 60(2), 184-189
Kessler, R.C., Andrews, G., Colpe, L.J., Hiripi, E., Mroczek, D.K., Normand, S.-L.T., Walters, E.E., & Zaslavsky, A. (2002). Short screening scales to monitor population prevalances and trends in nonspecific psychological distress. Psychological Medicine. 32(6), 959-976.
Kessler, R.C., Green, J.G., Gruber, M.J., Sampson, N.A., Bromet, E., Cuitan, M., Furukawa, T.A., Gureje, O., Hinkov, H., Hu, C.Y., Lara, C., Lee, S., Mneimneh, Z., Myer, L., Oakley-Browne, M., Posada-Villa, J., Sagar, R., Viana, M.C., Zaslavsky, A.M. (2010). Screening for serious mental illness in the general population with the K6 screening scale: results from the WHO World Mental Health (WMH) survey initiative. International Journal of Methods in Psychiatric Research 19(S1), 4-22. Erratum in International Journal of Methods in Psychiatric Research 2011 Mar;20(1):62
Kim, J., Lee, J., Park, E. (2020) A deep learning model for detecting mental illness from user content on social media. Scientific Reports 10, article: 11846. https://doi.org/10.1038/s41598-020-68764-y
Reece, A.G., Danforth, C.M. Instagram photos reveal predictive markers of depression. EPJ Data Sci. 6, 15 (2017). https://doi.org/10.1140/epjds/s13688-017-0110-z
Wieczorek, Z. (2018). Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (7), 133-159. https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.09
Wieczorek, Z. (2019). Depresja w świetle teorii analizy transakcyjnej - analiza mediów społecznościowych przy pomocy Big Data. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (8), 91-115. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.07
Żulicki, R. (2017). Potencjał big data w badaniach społecznych. Studia Socjolo-giczne,3(226), 175–207.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2020
- Numer
- Nr 9 (2020)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2021 Zbigniew Wieczorek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Zbigniew Wieczorek, Depresja w świetle teorii analizy transakcyjnej - analiza mediów społecznościowych przy pomocy Big Data , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Agnieszka Iwanicka, Types of Digital Presence among Seniors , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Agnieszka Iwanicka, Media społecznościowe i influencerzy w życiu nastolatków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Zbigniew Łęski, Perspektywa wykorzystania technologii BigData na potrzeby edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Dorota Anna Siemieniecka, Komunikatory w zdalnym kształceniu- wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Agnieszka Kolek, Sylwia Galanciak, Problematic internet use and young adult mental health , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Łęski, Nauczanie zdalne z perspektywy pozycji życiowych uczniów i studentów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Zbigniew Wieczorek, Depresja w świetle teorii analizy transakcyjnej - analiza mediów społecznościowych przy pomocy Big Data , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Wieczorek, dr, [rec.] Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Wieczorek, dr, „Lustereczko, powiedz przecie...”, czyli analiza transakcyjna i neurony lustrzane , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Język zmiany w analizie transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Zamki na piasku... czyli fenomen kłamstwa w perspektywie analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Zintegrowany model diagnostyczny w analizie transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Socjopedagogiczne implikacje analizy transakcyjnej w obszarze badań nad aktywnością społeczną , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Wprowadzenie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Widawska E., Pierzchała A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne), ss. 45 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)