Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej.

Autor
Słowa kluczowe:
Pandemia, COVID-19, lockout, refleksyjność, relacje społeczne, rodzina
Abstrakt

Artykuł stanowi prezentację częściowych rezultatów badań jakościowych dotyczących opinii studentów pedagogiki na temat sytuacji psychologiczno-społecznej, w jakiej znaleźli się ludzie w czasie pandemii COVID-19. Konieczność ograniczenia transmisji wirusa zamknęła w domach całe społeczeństwa, ograniczyła mobilność i kontakty międzyludzkie, zatrzymała świat w miejscu. Dla wielu stała się także inspiracją do refleksji na temat obowiązującej hierarchii wartości. Badaniem objęto 36 studentów pedagogiki z Akademii Pedagogiki Specjalnej w dwóch grupach wiekowych – zaczynających studia i zbliżających się do ich końca. Poproszono ich o przygotowanie krótkich esejów gromadzących refleksje z czasu pierwszej fazy pandemii. Zgromadzone teksty poddano analizie zgodnej z metodologią teorii ugruntowanej w badaniu. Pozwoliło to na wyłonienie w wypowiedziach studentów 4 kluczowych kategorii, a następnie na wskazanie różnic pomiędzy grupami w podejściu do poruszanych kwestii. Młodsi badani wykazywali większą koncentrację na perspektywie osobistej, a ich wypowiedzi cechowała większa emocjonalność i optymizm. Starsi, bardziej zdystansowani wobec rzeczywistości, poddawali ją częściej gorzkiej refleksji ukierunkowanej na kwestie polityki społecznej, konsumpcjonizmu i egoizmu współczesnych społeczeństw, częściej traktując kwestię pandemii nie jako cel sam w sobie, ale jako punkt wyjścia dla szerszej krytyki społecznej.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogramy autorów
  1. Sylwia Galanciak - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

    doktor kulturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jej zainteresowania naukowe związane są z pedagogiką medialną i społeczną oraz wykorzystaniem nowych technologii w dydaktyce.

    Kierowniczka polskiej części projektu Digital Assessment for Learning Informed by Data to Motivate and Incentivize Students (Erasmus +). Redaktorka międzynarodowego czasopisma „International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies”.
  2. Marek Siwicki - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

    doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Pedagogiki w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego i Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego w Gdańsku. Interesuje się zagadnieniami praktyki i etyki w mediach, pedagogiką medialną oraz społeczną, a także dziejami i edukacyjnymi aspektami kultury fizycznej, w szczególności żeglarstwa.

Bibliografia

Chudy, W. (2006). Refleksja. W: Pilch, T. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Dewey, J. (1988). Jak myślimy? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kaniasty, K., Norris, F. (2008). Longitudinal linkages between perceived social support and psychological distress: A test of Sequential Model of social causation and social selection. Journal of Traumatic Stress, Vol. 21, No. 3, pp. 274–281.

Kaniasty, K., Norris, F. H. (2004). Wzlot i upadek utopii: Mobilizacja ideterioracja wsparcia społecznego w sytuacjach klęsk żywiołowych. W: H. Sęk & R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne –stres –zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konecki, K. (2018). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, October 2001, 9 (5). Lincoln: NCB University Press.

Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Znak.

Tchorzewski, de, A. M. (2016). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Cover Image
Opublikowane
30.12.2020
Dział
Na pograniczu dziedzin
Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Sylwia Galanciak, Marek Siwicki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej. (2020). Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 9, 237-256. https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.15

Podobne artykuły

1-10 z 46

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.