Czasopismo „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” dedykowane jest pedagogom, nauczycielom, psychologom i wszystkim osobom korzystającym z założeń analizy transakcyjnej czy to w życiu zawodowym, czy prywatnym. Może także stać się inspiracją dla tych, którzy dopiero zetknęli się z koncepcją E. Berne'a, ale zaczynają dostrzegać jej potencjał.

Pierwszy numer czasopisma ukazał się w 2012 roku. Ideą przewodnią przyświecającą Zespołowi Redakcyjnemu w trakcie opracowywania ram tematycznych pisma było stworzenie periodyku uwzględniającego szerokie perspektywy analizy transakcyjnej dla teoretycznych rozważań, ale przede wszystkim praktyki edukacyjnej. Oznacza to, że celem czasopisma jest wymiana myśli i poglądów w zakresie:

  • możliwości wykorzystania koncepcji analizy transakcyjnej w teorii dydaktyki i wychowania
  • wykorzystania założeń edukacyjnej analizy transakcyjnej w praktycznej pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
  • analizy komunikacji pomiędzy uczniami i nauczycielami
  • znaczenia skryptu życiowego w procesie edukacyjnym
  • profilaktyki negatywnych zjawisk pojawiających się w środowisku szkolnym poprzez interpretację ujawniających się tam gier
  • i innych dotyczących szerokiej perspektywy zjawisk i inspiracji edukacyjnych

 

Zapraszamy do współpracy osoby w różnym stopniu związane z koncepcją analizy transakcyjnej. Publikowane artykuły znaleźć się mogą w następujących działach:

  • Inspiracje dla edukacji
  • AT w edukacji
  • Na pograniczu dziedzin
  • Z doświadczeń praktyka
  • Raporty z badań
  • Varia
  • Recenzje wydawnicze

Zachęcamy również do współpracy autorów nie związanych wprawdzie z analiza transakcyjną, ale podejmujący tematy na szerokim polu zagadnień edukacyjnych i korespondujących w jakimś stopniu z edukacyjną analizą transakcyjną. Mogą to być przykładowe poniższe tematy powiązane w jakimś stopniu z problematyką tego czasopisma.

  • Komunikacja interpersonalna w szkole.
  • Relacje nauczyciel-uczeń.
  • Dorosłość a wychowanie.
  • Wewnętrzne poczucie dorosłości, dziecięcości i rodzicielstwa.
  • Zakazy, nakazy i pozwolenia w wychowaniu rodzicielskim.
  • Wczesnodziecięce decyzje życiowe.
  • Manipulacje i intrygi interpersonalne.
  • Psychologiczne formy spędzania czasu.
  • Postawy życiowe wobec siebie i innych.
  • Relacje między prześladowcą, ofiarą i osobą udzielającą im pomocy.
  • Emocje w procesie kształcenia i wychowania.
  • Nierozpoznawanie przez nauczyciela sytuacji problemowych.
  • Pasywne zachowania uczniów i nauczycieli.
  • Autonomia jednostki.
  • Zaspokajanie lub deprywacja potrzeb w kształceniu i wychowaniu.
  • Udzielanie wsparcie psychologicznego w edukacji.
  • Zawieranie umów (kontraktów) jako metoda wychowania.
  • Wpływ edukacji na bieg życia.
  • Nieświadome scenariusze życia szkoły.
  • Przekaz międzygeneracyjny poprzez wychowanie.

 

Czasopismo w 2015 roku zostało wpisane na listę B czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, otrzymując 6 punktów, natomiast w roku 2019 dotało się do Mministerialnego programu "Wsparcie dla czasopism naukowych".

 
ISSN 2299-7466
 
DOI: 
 
 
 
 
 
 
 

Index Copernicus



 
 
 
 

Polska Bibliografia Naukowa (PBN)

POL-index