O czasopiśmie
Czasopismo „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” dedykowane jest pedagogom, nauczycielom, psychologom i wszystkim osobom korzystającym z założeń analizy transakcyjnej czy to w życiu zawodowym, czy prywatnym. Może także stać się inspiracją dla tych, którzy dopiero zetknęli się z koncepcją E. Berne'a, ale zaczynają dostrzegać jej potencjał.
Pierwszy numer czasopisma ukazał się w 2012 roku. Ideą przewodnią przyświecającą Zespołowi Redakcyjnemu w trakcie opracowywania ram tematycznych pisma było stworzenie periodyku uwzględniającego szerokie perspektywy analizy transakcyjnej dla teoretycznych rozważań, ale przede wszystkim praktyki edukacyjnej. Oznacza to, że celem czasopisma jest wymiana myśli i poglądów w zakresie:
- możliwości wykorzystania koncepcji analizy transakcyjnej w teorii dydaktyki i wychowania
- wykorzystania założeń edukacyjnej analizy transakcyjnej w praktycznej pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- analizy komunikacji pomiędzy uczniami i nauczycielami
- znaczenia skryptu życiowego w procesie edukacyjnym
- profilaktyki negatywnych zjawisk pojawiających się w środowisku szkolnym poprzez interpretację ujawniających się tam gier
- i innych dotyczących szerokiej perspektywy zjawisk i inspiracji edukacyjnych
Zapraszamy do współpracy osoby w różnym stopniu związane z koncepcją analizy transakcyjnej. Publikowane artykuły znaleźć się mogą w następujących działach:
- Inspiracje dla edukacji
- AT w edukacji
- Na pograniczu dziedzin
- Z doświadczeń praktyka
- Raporty z badań
- Varia
- Recenzje wydawnicze
Zachęcamy również do współpracy autorów nie związanych wprawdzie z analiza transakcyjną, ale podejmujący tematy na szerokim polu zagadnień edukacyjnych i korespondujących w jakimś stopniu z edukacyjną analizą transakcyjną. Mogą to być przykładowe poniższe tematy powiązane w jakimś stopniu z problematyką tego czasopisma.
- Komunikacja interpersonalna w szkole.
- Relacje nauczyciel-uczeń.
- Dorosłość a wychowanie.
- Wewnętrzne poczucie dorosłości, dziecięcości i rodzicielstwa.
- Zakazy, nakazy i pozwolenia w wychowaniu rodzicielskim.
- Wczesnodziecięce decyzje życiowe.
- Manipulacje i intrygi interpersonalne.
- Psychologiczne formy spędzania czasu.
- Postawy życiowe wobec siebie i innych.
- Relacje między prześladowcą, ofiarą i osobą udzielającą im pomocy.
- Emocje w procesie kształcenia i wychowania.
- Nierozpoznawanie przez nauczyciela sytuacji problemowych.
- Pasywne zachowania uczniów i nauczycieli.
- Autonomia jednostki.
- Zaspokajanie lub deprywacja potrzeb w kształceniu i wychowaniu.
- Udzielanie wsparcie psychologicznego w edukacji.
- Zawieranie umów (kontraktów) jako metoda wychowania.
- Wpływ edukacji na bieg życia.
- Nieświadome scenariusze życia szkoły.
- Przekaz międzygeneracyjny poprzez wychowanie.
Czasopismo w 2015 roku zostało wpisane na listę B czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, otrzymując 6 punktów, natomiast w roku 2019 dotało się do Mministerialnego programu "Wsparcie dla czasopism naukowych". W chwili obecnej artykuły publikowane w EAT otrzymują 70 punktów
Polska Bibliografia Naukowa (PBN)
POL-index