Problematic internet use and young adult mental health
- Autor
-
-
Agnieszka Kolek
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie -
Sylwia Galanciak
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
-
- Słowa kluczowe:
- problematyczne używanie internetu, uzależnienia behawioralne, zdrowie psychiczne, depresja, student
- Abstrakt
-
Problematyczne używanie internetu a zdrowie psychiczne młodych dorosłych
Artykuł stanowi próbę przybliżenia zjawiska problematycznego używania internetu w kontekście jego ewentualnych powiązań z innymi problemami zdrowia psychicznego. Celem zaprezentowanych badań pilotażowych było sprawdzenie, czy istnieje związek pomiędzy poczuciem bycia uzależnionym od internetu a występowaniem objawów depresji, lęku i stresu u młodych dorosłych. W badaniu, w którym udział wzięło 117 studentów z 3 uczelni, wykorzystano autorski kwestionariusz oraz skróconą wersję Skali Depresji, Lęku i Stresu (DASS-21). Badanie wskazało na niepokojąco wysoki poziom poczucia depresji, lęku i stresu w grupie respondentów, a także na istnienie związku pomiędzy nim a deklaracją uzależnienia od internetu.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Bibliografia
-
Barhate, B. & Dirani, K. M. (2022), Career aspirations of generation Z: a systematic literature review, European Journal of Training and Development, Vol. 46 No. 1/2, pp. 139-157. https://doi.org/10.1108/EJTD-07-2020-0124
Butcher, J. N., Hooley, J. M., & Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń DSM-5. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Czerski, W. M. (2022). Piętno technologii – nomofobia i FoMO jako przykłady lęków współczesnej młodzieży. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(22). https://doi.org/10.14746/kse.2022.22.06
Diotaiuti, P., Mancone, S., Corrado, S., De Risio, A., Cavicchiolo, E., Girelli, L., & Chirico, A. (2022). Internet addiction in young adults: The role of impulsivity and codependency. Frontiers in psychiatry, 13, 893861. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.893861
Elhai, J. D., Yang, H., Fang, J., Bai, X., & Hall, B. J. (2020). Depression and anxiety symptoms are related to problematic smartphone use severity in Chinese young adults: Fear of missing out as a mediator. Addictive Behaviors, 101. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.04.020
Golonka, K., Piątek, E., & Stach, R. (2024). Kierunki badań i rozwój teorii poznawczej depresji. Psychiatria Polska, 58(4), 669–680. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/161676
Grajewski, P., & Dragan, M. (2021). Badanie walidacyjne polskiej wersji kwestionariusza Zaburzenie Grania w Internecie-20 (Internet Gaming Disorder-20, IGD-20). Psychiatria Polska, 55(6), 1275–1292. https://doi.org/10.12740/PP/125656
Kaliszewska, K. (2007). Nadmierne używanie Internetu. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2019). Zaburzenia depresyjne wśród studentek i studentów w Polsce. Studia Edukacyjne, 55, 139–162. https://doi.org/10.14746/se.2019.55.9
Lange, R., Wrońska, A., Ładna, A., Kamiński, K., Błażej, M., & Jankiewicz, A. (2023). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców. NASK-PIB.
Lozano-Blasco, R., Quilez Robres, A., & Soto Sanchez, A. (2022). Internet addiction in young adults: A meta-analysis and systematic review. Computers in Human Behavior, 130, 107201. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107201
Makara-Studzińska, M., Załuski, M., Adamczyk, K., & Tyburski, E. (2024). Polska wersja Skali Depresji Lęku i Stresu (DASS-42) – adaptacja i normalizacja. Psychiatria Polska, 58(1), 63–78. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/153064
Makaruk, K., Włodarczyk, J., & Skoneczna, P. (2019). Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Marek, K., Białoń, P., Wichowicz, H., Melloch, H., & Nitka-Siemińska, A. (2005). Przesiewowa ocena rozpowszechnienia objawów depresyjnych i lękowych wśród studentów Akademii Medycznej w Gdańsku. Psychiatria, 2(4), 217–224.
Modrzyński, R. (2021). Nowe uzależnienia młodego pokolenia. Od przyjemności do przymusu. Difin.
Nesi, J. (2020). The impact of social media on youth mental health: Challenges and opportunities. NC Med, 81(2), 116–121. https://doi.org/10.18043/ncm.81.2.116
Radochońska, A., & Radochoński, M. (2012). Rozwój uzależnienia od substancji psychoaktywnych z perspektywy cyklu życia. In Z. B. Gaś (Ed.), Człowiek w obliczu zniewolenia (pp. 45–63). Lublin.
Sharma, B., Lee, S. S., & Johnson, B. K. (2022). The dark at the end of the tunnel: Doomscrolling on social media newsfeeds. Technology, Mind, and Behavior, 3(1), Article e2022. https://doi.org/10.1037/tmb0000059
Sitnik-Warchulska, K., Izydorczyk, B., & Lipowska, M. (2019). Wyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży: Rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(1), 54–62. https://doi.org/10.15557/PiPK.2019.0008
Siudem, A. (2013). Osobowościowe uwarunkowania uzależnienia od Internetu wśród młodzieży. W M. Sitarczyk (Red.), Rodzina w mediach. Media w rodzinie (s. 139–161). Difin.
Wojtczak, M., Walenda, A., & Kucharska, K. (2023). Zmiany struktury mózgu u osób z zaburzeniem używania gier komputerowych: Przegląd badań neuroobrazowania. Psychiatria Polska, 322, 1–20. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/167394
Wojtkowska, A., Hewiak, E., & Gąsiorowska, A. (2023). Nadużywanie mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież: Badanie rozpowszechnienia problemu, jego determinantów i nowej interwencji profilaktycznej redukującej skalę problemu. Fundacja Badań Społecznych.
Woronowicz, B. T. (2021). Zachowania, które mogą zranić. O uzależnieniach behawioralnych i nie tylko. Media Rodzina.
Woronowicz, B. T. (2001). Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii.
Young, K. S., & Nabucco de Abreau, C. (2017). Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Fundacja Dolce Vita.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Kolek, Sylwia Galanciak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Anna Kwatera, dr, Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, Edukacyjne znaczenie intra- i interpersonalnych relacji nauczyciel–uczeń z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, dr, Transakcje nauczyciel-uczeń w wybranych teoriach dydaktycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Jarosław Jagieła, Student personality adaptations, part II , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, Uczniowskie adaptacje osobowości, cz. I , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, Depresja w świetle teorii analizy transakcyjnej - analiza mediów społecznościowych przy pomocy Big Data , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Łęski, The Profile of Ego States and Experiencing Positive and Negative Feelings in the Context of Vulnerability to Cyber Threats. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Zastosowanie założeń edukacyjnej analizy transakcyjnej w konstruktywistycznej teorii uczenia się. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)