Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Problematic internet use and young adult mental health

Autor
  • Agnieszka Kolek

    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Sylwia Galanciak

    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Słowa kluczowe:
problematyczne używanie internetu, uzależnienia behawioralne, zdrowie psychiczne, depresja, student
Abstrakt

Problematyczne używanie internetu a zdrowie psychiczne młodych dorosłych

Artykuł stanowi próbę przybliżenia zjawiska problematycznego używania internetu w kontekście jego ewentualnych powiązań z innymi problemami zdrowia psychicznego. Celem zaprezentowanych badań pilotażowych było sprawdzenie, czy istnieje związek pomiędzy poczuciem bycia uzależnionym od internetu a występowaniem objawów depresji, lęku i stresu u młodych dorosłych. W badaniu, w którym udział wzięło 117 studentów z 3 uczelni, wykorzystano autorski kwestionariusz oraz skróconą wersję Skali Depresji, Lęku i Stresu (DASS-21). Badanie wskazało na niepokojąco wysoki poziom poczucia depresji, lęku i stresu w grupie respondentów, a także na istnienie związku pomiędzy nim a deklaracją uzależnienia od internetu.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogramy autorów
  1. Agnieszka Kolek - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

    Asystent w Katedrze Dydaktyki i Pedagogiki Medialnej Akademi Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

  2. Sylwia Galanciak - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

    Adiunkt w Katedrze Dydaktyki i Pedagogiki Medialnej Akademi Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

Bibliografia

Barhate, B. & Dirani, K. M. (2022), Career aspirations of generation Z: a systematic literature review, European Journal of Training and Development, Vol. 46 No. 1/2, pp. 139-157. https://doi.org/10.1108/EJTD-07-2020-0124

Butcher, J. N., Hooley, J. M., & Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń DSM-5. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Czerski, W. M. (2022). Piętno technologii – nomofobia i FoMO jako przykłady lęków współczesnej młodzieży. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(22). https://doi.org/10.14746/kse.2022.22.06

Diotaiuti, P., Mancone, S., Corrado, S., De Risio, A., Cavicchiolo, E., Girelli, L., & Chirico, A. (2022). Internet addiction in young adults: The role of impulsivity and codependency. Frontiers in psychiatry, 13, 893861. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.893861

Elhai, J. D., Yang, H., Fang, J., Bai, X., & Hall, B. J. (2020). Depression and anxiety symptoms are related to problematic smartphone use severity in Chinese young adults: Fear of missing out as a mediator. Addictive Behaviors, 101. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.04.020

Golonka, K., Piątek, E., & Stach, R. (2024). Kierunki badań i rozwój teorii poznawczej depresji. Psychiatria Polska, 58(4), 669–680. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/161676

Grajewski, P., & Dragan, M. (2021). Badanie walidacyjne polskiej wersji kwestionariusza Zaburzenie Grania w Internecie-20 (Internet Gaming Disorder-20, IGD-20). Psychiatria Polska, 55(6), 1275–1292. https://doi.org/10.12740/PP/125656

Kaliszewska, K. (2007). Nadmierne używanie Internetu. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Karmolińska-Jagodzik, E. (2019). Zaburzenia depresyjne wśród studentek i studentów w Polsce. Studia Edukacyjne, 55, 139–162. https://doi.org/10.14746/se.2019.55.9

Lange, R., Wrońska, A., Ładna, A., Kamiński, K., Błażej, M., & Jankiewicz, A. (2023). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców. NASK-PIB.

Lozano-Blasco, R., Quilez Robres, A., & Soto Sanchez, A. (2022). Internet addiction in young adults: A meta-analysis and systematic review. Computers in Human Behavior, 130, 107201. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107201

Makara-Studzińska, M., Załuski, M., Adamczyk, K., & Tyburski, E. (2024). Polska wersja Skali Depresji Lęku i Stresu (DASS-42) – adaptacja i normalizacja. Psychiatria Polska, 58(1), 63–78. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/153064

Makaruk, K., Włodarczyk, J., & Skoneczna, P. (2019). Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Marek, K., Białoń, P., Wichowicz, H., Melloch, H., & Nitka-Siemińska, A. (2005). Przesiewowa ocena rozpowszechnienia objawów depresyjnych i lękowych wśród studentów Akademii Medycznej w Gdańsku. Psychiatria, 2(4), 217–224.

Modrzyński, R. (2021). Nowe uzależnienia młodego pokolenia. Od przyjemności do przymusu. Difin.

Nesi, J. (2020). The impact of social media on youth mental health: Challenges and opportunities. NC Med, 81(2), 116–121. https://doi.org/10.18043/ncm.81.2.116

Radochońska, A., & Radochoński, M. (2012). Rozwój uzależnienia od substancji psychoaktywnych z perspektywy cyklu życia. In Z. B. Gaś (Ed.), Człowiek w obliczu zniewolenia (pp. 45–63). Lublin.

Sharma, B., Lee, S. S., & Johnson, B. K. (2022). The dark at the end of the tunnel: Doomscrolling on social media newsfeeds. Technology, Mind, and Behavior, 3(1), Article e2022. https://doi.org/10.1037/tmb0000059

Sitnik-Warchulska, K., Izydorczyk, B., & Lipowska, M. (2019). Wyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży: Rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(1), 54–62. https://doi.org/10.15557/PiPK.2019.0008

Siudem, A. (2013). Osobowościowe uwarunkowania uzależnienia od Internetu wśród młodzieży. W M. Sitarczyk (Red.), Rodzina w mediach. Media w rodzinie (s. 139–161). Difin.

Wojtczak, M., Walenda, A., & Kucharska, K. (2023). Zmiany struktury mózgu u osób z zaburzeniem używania gier komputerowych: Przegląd badań neuroobrazowania. Psychiatria Polska, 322, 1–20. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/167394

Wojtkowska, A., Hewiak, E., & Gąsiorowska, A. (2023). Nadużywanie mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież: Badanie rozpowszechnienia problemu, jego determinantów i nowej interwencji profilaktycznej redukującej skalę problemu. Fundacja Badań Społecznych.

Woronowicz, B. T. (2021). Zachowania, które mogą zranić. O uzależnieniach behawioralnych i nie tylko. Media Rodzina.

Woronowicz, B. T. (2001). Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii.

Young, K. S., & Nabucco de Abreau, C. (2017). Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Fundacja Dolce Vita.

Cover Image
Opublikowane
30.12.2024
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji
Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Kolek, Sylwia Galanciak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Problematic internet use and young adult mental health. (2024). Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 133-147. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.07

Podobne artykuły

1-10 z 38

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.