Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Student personality adaptations, part II

Autor
Słowa kluczowe:
uczeń, adaptacje osobowości
Abstrakt

Studenckie adaptacje osobowości, cześć II

W trzech kolejnych artykułach ukazano przykłady uczniowskich adaptacji osobowości. Odwołując się do koncepcji analizy transakcyjnej oraz wiedzy z zakresu zaburzeń osobowości przedstawiono szereg typowych cech i zachowań, dominujących potrzeb oraz wybranych parametrów AT, a także  podano praktyczne wskazówki mogące pomóc nauczycielom i wychowawcom w rozumieniu swoich relacji z uczniami sprawiającymi kłopoty  wynikające z problemów charakterologicznych. Wskazano też sposoby działań kompensacyjnych oraz interwencji w postaci afirmacje służące zapobieganiu ujawniających się przejawów dysfunkcjonalnego rozwoju osobowości.  

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Jarosław Jagieła - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

    Pedagog społeczny i psychoterapeuta. Kierownik Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej na Uniwersytecie  Jana Długosza w Częstochowie. Wykładowca w Katedrze Psychopedagogiki Akademii Ignatianum w Krakowie. Redaktor honorowy rocznika „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” i „Biblioteki Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej”. Autor 20 książek i ponad 300 artykułów naukowych i popularnonaukowych.

Bibliografia

Beck, A.T., Freeman, A., Davis, D.D. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Behary, W.T. (2014). Rozbroić narcyza. Jak radzić sobie z osobą zapatrzoną w siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bradshaw, J., (2008). Powrót do swego wewnętrznego domu. Jak odzyskać i otoczyć opieką swoje wewnętrzne dziecko, Konstancin-Jeziorna: Wydawnictwo MEDIUM.

Dutton, K., McNab, A. (2017). Odkryj w sobie psychopatę i osiągnij sukces. Warszawa:

Warszawskie Wydawnictwo Literackie.

Erikson, T. (2018). Otoczeni przez psychopatów. Jak rozpracować tych, którzy tobą manipulują. Warszawa: Wielka Litera Sp. z o.o.

Hare, R.D. (2008). Psychopaci są wśród nas. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jagieła, J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.

Jagieła, J. (2011). Psychoterapia lęku w koncepcji analizy transakcyjnej. Horyzonty Wychowania, 19 (10), 95-109.

Johnson, S. M. (1993). Osobowość symbiotyczna i jej leczenie. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.

Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lasch, Ch. (2015). Kultura narcyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.

Małkiewicz, E. (2000). Analiza przypadku –diagnoza indywidualna problemu dziecka.

Na przykładzie dzieci o narcystycznej linii rozwoju. W: Metody jakościowe

w psychologii współczesnej, M. Straś-Romanowska (red.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,170-183.

Morison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Naar-King, S., Suarez, M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pastwa-Wojciechowska, B. (2013), Psychopaci sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Paulhus, D.L, Williams K. M. (2005). The Dark Triad of Personality: Narcissism,

Machiavellianism, and Psychopathy. Journal of Research in Personality.

(6), 556-563.

Rhodewalt, F. (2005). Umysł społeczny narcyza. W: J. Forgas, K.D. Williams,

I. Wheeler (red.). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Simon, F.B., Stierlin, H. (1998). Słownik terapii rodzin. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Speck, O. (2005). Być nauczycielem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Talarowska, M., Moczulski, D., Strzelecki, D. (2021) Zaburzenia osobowości. Czy musisz coś o nich wiedzieć? Warszawa: Medical Tribune POLSKA.

Cover Image
Opublikowane
30.12.2024
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji
Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Jarosław Jagieła

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Jagieła, J. (2024). Student personality adaptations, part II. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 41-71. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.02

Podobne artykuły

1-10 z 30

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 > >>