Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2)

Autor
  • Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD

    Wydział Pedagogiczny, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
Słowa kluczowe:
zachowanie, uczenie się, behawioryzm, neobehawioryzm, pedagogika behawioralna, krytyka behawioryzmu, behawioralna analiza transakcyjna, edukacyjna analiza transakcyjna
Abstrakt

Klasyczny behawioryzm jako koncepcja psychologiczna od momentu powstania nie tylko zna-cząco zmienił swoje oblicze, ale znalazł także liczne zastosowania w wielu dziedzinach naukii praktyki (ekonomia, politologia, praktyka polityczna, konstruowanie gier komputerowych itd.).Jedną z takich dziedzin jest pedagogika, gdzie stał się m.in. teorią i praktyką nauczania, koncepcją programowania dydaktycznego i tworzenia programów edukacyjnych, terapią dziecięcego autyzmu, czy strategią wychowania resocjalizacyjnego. Psychoterapia behawioralna to głównie terapia zachowań, która wypracowała szereg metod i technik leczniczych. Jednym z obszarów zastosowań behawioryzmu jest analiza transakcyjna w swoim edukacyjnym wydaniu, która nie wykorzystała jeszcze wszystkich możliwości, jakie stwarza ta koncepcja.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD - Wydział Pedagogiczny, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie

    pedagog społeczny i psychoterapeuta. Kierownik Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnejw Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Wykładowca w KatedrzePsychopedagogiki Akademii Ignatianum w Krakowie. Redaktor naczelnyrocznika „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” i „Biblioteki Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej”. Autor 20 książek i ponad 300 artykułów naukowych i popularnonaukowych.

Cover Image
Pobrania
Opublikowane
30.12.2017
Dział
Edukacyjna analiza transakcyjna na tle innych kierunków psychopedagogicznych
Licencja

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Jagieła, J. (2017). Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2). Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 277-311. https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.17

Podobne artykuły

1-10 z 177

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 > >>