„Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu” jako profilaktyczny program rekomendowany. Założenia i zastosowanie w świetle edukacyjnej analizy transakcyjnej Assumptions and use in the light of educational transactional analysis.
Main Article Content
Abstrakt
W połowie 2020 roku w polskim systemie rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego pojawiła się nowa propozycja „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu”. Program ten został pozytywnie oceniony przez niezależnych recenzentów i uzyskał drugi z trzech poziomów rekomendacji – dobrą praktykę. Tym sposobem poszerzyła się oferta wsparcia placówek oświatowych w realizowanych przez nie działaniach profilaktyczno-wychowawczych. Celem niniejszego artykułu będzie przybliżenie założeń „Tutoringu szkolnego – programu pedagogiki dialogu”, z uwzględnieniem tła związanego z obecnością i znaczeniem samego systemu rekomendacji działań profilaktycznych. Artykuł zawierać będzie także opis, istotnej dla przeprowadzonej procedury weryfikującej jakość omawianego programu, ewaluacji, która w swoich założeniach opierała się m.in. na koncepcji edukacyjnej analizy transakcyjnej.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Bibliografia
Bochenek, M., Lange, R. (2019). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy.
Budzyński, M. (2009). Tutoring szkolny – jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 31-34). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Ćwiek J., Kowalska K. (2021). Coraz więcej dzieci odbiera sobie życie. Najmłodsze miało osiem lat. W: https://www.rp.pl/Spoleczenstwo/303079918-Coraz-wiecej-dzieci-odbiera-sobie-zycie-Najmlodsze-mialo-osiem-lat.html?fbclid=IwAR1wNTtzmsxm3R8b02KsOuZ6LoHdRmW-70pkw584WkExfDcOmHARAffBwIo [Pobrane 27.03.2021]
Deptuła, M. Potorska, A. Borsich, S. (2018). Wczesna profilaktyka, problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.
Gaś, Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa: WSiP.
Gębuś, D., Pierzchała, A, (2016). Twórczy nauczyciele, pomysłowi uczniowie. Osobowościowe korelaty kreatywności nauczycieli w perspektywie analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Hejwosz, D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
http://www.tutoringszkolny.pl/o-projekcie [Pobrane 25.03.2021].
https://ipin.edu.pl/ [Pobrane 21.04.2021].
https://programyrekomendowane.pl/strony/artykuly/tutoring-szkolny-program-pedagogiki-dialogu,46#wiecej-informacji-na-temat-programu- [Pobrane 20.03.2021].
https://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/zamachy-samobojcze/63803,Zamachy-samobojcze-od-2017-roku.html [Pobrane 27.03.2021].
https://www.kbpn.gov.pl/portal [Pobrane 21.04.2021].
https://www.ore.edu.pl/ [Pobrane 21.04.2021].
https://www.parpa.pl/ [Pobrane 21.04.2021].
https://www.rpo.gov.pl/pl/content/rpo-zly-stan-psychiatrii-dzieciecej-jeszcze-sie-pogarsza [Pobrane 27.03.2021].
Jagieła, J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Makaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę; https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf [Pobrane 11.04.2021]
Mizerek, H. (2012). Dyskretny urok ewaluacji.[W: G. Mazurkiewicz (red.), Jak być lepszym? Ewaluacja w edukacji (s. 37-54). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ostaszewski, K., Rustecka-Krawczyk, A., Wójcik, M. (2009). Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów: klasy I-II. Raport z realizacji II etapu badań: Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w rozwoju zachowań problemowych u młodzieży szkolnej. Badania warszawskich gimnazjalistów. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Pełczyński, Z. (2007). Tutoring wart zachodu. Z doświadczenia tutora oksfordzkiego. W: B. Kaczarowska (red.), Tutoring w poszukiwaniu metody kształcenia liderów (s. 31-34). Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Piekarz, D. (2019). http://instytutstaszica.org/wp-content/uploads/2019/03/Mi%C4%99dzy-PRL-em-a-III-RP-prawne-spo%C5%82eczne-i-kulturowe-aspekty-polityki-alkoholowej-w-Polsce-1.pdf [Pobrane 17.03.2021].
Pierzchała, A. (2012). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Radomska, A. i in. (2010). System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Radomska, A. (2016). System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. W: Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień (s. 5-7). Warszawa: Fundacja Praesterno.
Rozporządzenie MEN z 15.02.1999 r. w sprawie ramowego statutu szkoły publicznej.
Rozporządzenie MEN z 15.02.1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Sarnat-Ciastko, A., Gębu,ś D., Zalewski, Z. (2018). „Wychować człowieka mądrego”. Raport końcowy z badań ewaluacyjnych ogólnopolskiego projektu wdrażania tutoringu szkolnego. Częstochowa: Wydawnictwo UJD.
Stewart, I., Joines, V.(2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Nowe wprowadzenie. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Szala, M. (2015). Tutoring na uniwersytetach w Oksford i Cambridge. W: P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala (red.), Tutoring. Teoria, praktyka i studia przypadków (s. 255-265). Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer SA.
Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tomaszczyk-Pacuła, K. (2018). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej. Kontrola państwowa, (3/maj-czerwiec), 37-47.
Tomczyk, Ł. (2018). Problematyczne Użytkowanie Internetu (PUI). W: J. Pyżalski, A. Zdrodowska, Ł. Tomczyk, K. Abramczuk, Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski (s. 95-99). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Szymańska, J. (2002). Szkoła jako miejsce realizacji działań profilaktycznych. W: G. Świątkiewicz (red.), Profilaktyka w środowisku lokalnym (s. 49-65). Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Ustawa z dnia z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 1982 Nr 35 poz. 230).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe(Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.).
Wojcieszek, K.A. (2016). Nasze dzieci w „dżungli życia”. Jak pomóc im przetrwać? Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Zembrzuska, A. (red.) (2011). Raport z realizacji programu „Wsparcie Tutoringu we Wrocławskich Gimnazjach nr 3, 8, 16 i 25” realizowanego w latach 2008-2011 przez Towarzystwo Edukacji Otwartej oraz finansowanego ze środków Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Zwolska-Płusa, K. (2018). Wprowadzenie do tutoringu szkolnego (z pedagogiką dialogu w tle). W: P. Nita (red.), Poradnik tutora szkolnego (s. 11-28). Częstochowa: Wydawnictwo UJD.