Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna?

próba porządkowania znaczeń

Autor
  • Dorota Pankowska, dr hab.

    Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Abstrakt

The author discusses the specificity and development of educational Transactional Analysis as a special field of applications. She also suggests distinguishing between the two terms functioning in the Polish language: “Transactional Analysis in education” and “educational Transactional Analysis”. The first notion, in her opinion, is wider, as it comprises: research on education, possi- bilities of interpreting educational reality as well as teaching and educating practice in Transac- tional Analysis perspective. The notion of “educational Transactional Analysis”, however, is re- served for practical activities of the teacher, basing on TA theory, but also considering specificity of educational work.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Dorota Pankowska, dr hab. - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

    pracuje w Zakładzie Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej w Instytucie Pedagogi- ki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Po ukończeniu studiów (pedagogika w zakresie pracy kulturalno-oświatowej) przez 7 lat pracowała w lubelskich placówkach kulturalno-wychowawczych. W 1990 r. podjęła pracęna Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS, gdzie w 1998 r. uzyskała stopieńdoktora, a w 2011 r. – doktora habilitowanego. Jej zainteresowania naukowo- -badawcze to: teoria i praktyka pedagogicznego kształcenia nauczycieli, meto- dyka pracy wychowawczej w szkole, problematyka gender w edukacji, badanie ukrytego programu szkoły, zastosowania analizy transakcyjnej w pracy nauczy- ciela. Jest autorką ok. 50 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych oraz po- zycji zwartych: Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa 1995 (współautorstwo z Mariolą Chomczyńską-Miliszkie- wicz); Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk 2005; Wychowanie a role płciowe. Program edukacyjny, GWP, Gdańsk 2005 (drugie wydanie pt. Scena- riusze godzin wychowawczych. Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk 2008) – książka ta została w 2006 r. nominowana do nagrody Edukacja XXI na 20. Targach Książki Edukacyjnej; Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Mate- riały metodyczne, Impuls, Kraków 2008; Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, UMCS, Lublin 2010; Praktyczne przygotowanie do zawodu na- uczyciela. Raport z analizy programów praktyk pedagogicznych. Wyższa Szkoła Zawodowa w Zamościu, 2011; a także redaktorką dwutomowej pracy Kompe- tencje nauczyciela przedmiotów zawodowych, UMCS, Lublin 2010 (współautor- stwo z Teresą Sokołowską-Dzioba).

Cover Image
Pobrania
Opublikowane
15.12.2012
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji
Licencja

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? próba porządkowania znaczeń. (2012). Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 1, 13-30. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/EAT/article/view/5