Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Transakcyjne aspekty wulgaryzacji języka

Autor
Słowa kluczowe:
wulgaryzacja języka, funkcje wulgaryzmów, analiza transakcyjna, analiza przekazów językowych
Abstrakt

Artykuł poświęcony jest problemowi wulgaryzacji języka, który znacznie się nasilił w ostatnich kilkudziesięciu latach. Celem autorki było przyjrzenie się przekazom językowym zawierającym wulgaryzmy z perspektywy wybranych koncepcji analizy transakcyjnej. Zgromadziła materiał badawczy w postaci opisów 200 codziennych sytuacji, w których zostały użyte słowa i zwroty wulgarne. Dokonała analizy treści tych wypowiedzi (jakościowej z wykorzystaniem wskaźników ilościowych), starając się określić przede wszystkim aktywność stanów Ja nadawców w odniesieniu do funkcji stosowanych wulgaryzmów oraz ich pozycje życiowe w ujawnionych sytuacjach. Ponadto przyjrzała się wulgaryzmom jako nośnikom znaków rozpoznania i umniejszeń. Interpretacje wyników badań wskazują z jednej strony na zróżnicowany charakter wypowiedzi wulgarnych,z drugiej – na ich znaczenie dla relacji interpersonalnych i dla samego nadawcy wypowiedzi. Wnioski z przeprowadzonych analiz skłaniają do dalszych eksploracji tego pola badawczego w perspektywie analizy transakcyjnej.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Dorota Pankowska, dr hab. prof UMCS - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

    Zatrudniona w Zakładzie Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii (Instytut Pedagogiki). Zainteresowania naukowo-badawcze: edukacyjna analiza transakcyjna, problematyka gender w edukacji, kształcenie nauczycieli, praca wychowawcza nauczyciela, ukryty program szkoły.

Cover Image
Edukacyjna Analiza Transakcyjna - okładka nr 7/2018
Pobrania
Opublikowane
30.12.2018
Dział
Analiza transakcyjna na innych polach
Licencja

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Pankowska, D. (2018). Transakcyjne aspekty wulgaryzacji języka. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 99-118. https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.07

Podobne artykuły

1-10 z 96

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.