Transakcyjne aspekty wulgaryzacji języka
- Autor
-
-
Dorota Pankowska, dr hab. prof UMCS
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
-
- Słowa kluczowe:
- wulgaryzacja języka, funkcje wulgaryzmów, analiza transakcyjna, analiza przekazów językowych
- Abstrakt
-
Artykuł poświęcony jest problemowi wulgaryzacji języka, który znacznie się nasilił w ostatnich kilkudziesięciu latach. Celem autorki było przyjrzenie się przekazom językowym zawierającym wulgaryzmy z perspektywy wybranych koncepcji analizy transakcyjnej. Zgromadziła materiał badawczy w postaci opisów 200 codziennych sytuacji, w których zostały użyte słowa i zwroty wulgarne. Dokonała analizy treści tych wypowiedzi (jakościowej z wykorzystaniem wskaźników ilościowych), starając się określić przede wszystkim aktywność stanów Ja nadawców w odniesieniu do funkcji stosowanych wulgaryzmów oraz ich pozycje życiowe w ujawnionych sytuacjach. Ponadto przyjrzała się wulgaryzmom jako nośnikom znaków rozpoznania i umniejszeń. Interpretacje wyników badań wskazują z jednej strony na zróżnicowany charakter wypowiedzi wulgarnych,z drugiej – na ich znaczenie dla relacji interpersonalnych i dla samego nadawcy wypowiedzi. Wnioski z przeprowadzonych analiz skłaniają do dalszych eksploracji tego pola badawczego w perspektywie analizy transakcyjnej.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Analiza transakcyjna na innych polach
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Wiga Bednarkowa, dr hab. prof. AJD, [rec.] J. Jagieła, A. Sarnat-Ciastko, Dlaczego analiza transakcyjna? Rozmowy o zastosowaniu analizy transakcyjnej w pracy nauczyciela i wychowawcy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika sensu i wartości, czyli o związkach terapii egzystencjalnej z analizą transakcyjną. (cz. 6) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Małgorzata Lubojańska, mgr, Czy analiza transakcyjna może stać się pomocnym „narzędziem” w pracy nauczyciela? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Jurij Pelekh, [Review of the book], Jarosław Jagieła (2023). Psychopedagogika relacji. Analiza transakcyjna dla nauczycieli i wychowawców. Wydawnictwo Difin, 561 pp. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, dr, „Lustereczko, powiedz przecie...”, czyli analiza transakcyjna i neurony lustrzane , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, [rec.] Monika Dawid-Sawicka, Elżbieta Stelmach (2023). 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ss. 226 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Adrianna Ciastko, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna na XXI Konferencji PTDE , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Dorota Pankowska, dr hab. prof. UMCS, Dokąd zmierzamy? Uwagi o deficycie Dorosłego w edukacji i życiu społecznym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)