Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
Marika Oracz
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza -
Kinga Tworzowska
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza -
Paulina Jędrczyk
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza -
Anna Pierzchała
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza
-
- Słowa kluczowe:
- marzenia, kategorie marzeń, szczęście
- Abstrakt
-
Tekst jest raportem z pierwszego etapu badań autorek dotyczących ludzkich marzeń. Celem eksploracji było stworzenie bazy dla charakterystyki marzeń z punktu widzenia koncepcji pasywności oraz uaktywniania stanów Ja w ujęciu analizy transakcyjnej. Poniższe eksploracje mają charakter jakościowy i wskazują na kategorie marzeń, a także prezentują ich dominacje w poszczególnych grupach badawczych wyłonionych ze względu na płeć, wiek czy sposób realizacji badań.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Bibliografia
-
Adler, A. (1986). Sens Życia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Baraniak, B. (2018). Marzenia, duchowość i mistrzostwo zawodowe wpisane w dążenia człowieka – pracownika do kariery zawodowej w koncepcji Tadeusza W. Nowackiego. Humanistica, 21(2), 41–62.
Czerniawska, O. (2010). Rola marzeń w życiu ludzi starszych. Rocznik Andragogiczny, 107–113.
Demetrio, D. (2006). Edukacja dorosłych. In: B. Śliwerski (ed.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Vol. 3 (pp. 113–236). Gdańsk: GWP.
Estapé, M.R. (2020). Jak przyciągać dobre rzeczy. Warszawa: Wydawnictwo MUZA SA.
Kałużna-Wielobób, A. (2010). Marzenia kobiet w wieku średnim. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kałużna-Wielobób, A. (2011). Funkcje marzeń według uczennic liceum, studentek i kobiet w wieku średnim. Rocznik komisji nauk pedagogicznych, 64, 159–174.
Łęski, Z. (2018). Nowe technologie – nowe czasy – nowe pokolenia. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.
Majewska-Kafarowska, A. (2012). Marzenia w przestrzeni życiowej seniorów-konteksty, znaczenia. Edukacja Dorosłych, 1, 43–51.
Maxwell, J.C., (2014). Marzenie ma moc. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
Moir, A., Jessel, D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Nowacki, T. W. (2010). Świat Marzeń. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Obuchowski, K. (1993). Człowiek intencjonalny. Warszawa: PWN.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pierzchała, A., Sarnat-Ciastko, A. (2011). Egogram strukturalny. Kwestionariusz samooceny stanów Ja. In: J. Jagieła (ed.), Analiza transakcyjna w edukacji (pp. 280–288). Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiegom Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2022
- Numer
- Nr 11 (2022)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Marika Oracz, Characteristics of adult dreams in the perspective of the concept of passivity in the meaning of transactional analysis , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Pierzchała, dr, Transakcyjne zakazy i nakazy skryptowe w ukrytym programie szkoły , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Anna Pierzchała, Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Anna Pierzchała, dr, I Ogólnopolska e-Konferencja Naukowa „Edukacja – Analiza – Transakcje. Teoria i Praktyka” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Anna Pierzchała, dr, [rec.] Barrow, G., Newton, T. (red.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Anna Pierzchała, dr, Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i szkole podstawowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Marika Oracz, Characteristics of adult dreams in the perspective of the concept of passivity in the meaning of transactional analysis , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
