Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej

Autor
Słowa kluczowe:
marzenia, kategorie marzeń, szczęście
Abstrakt

Tekst jest raportem z pierwszego etapu badań autorek dotyczących ludzkich marzeń. Celem eksploracji było stworzenie bazy dla charakterystyki marzeń z punktu widzenia koncepcji pasywności oraz uaktywniania stanów Ja w ujęciu analizy transakcyjnej. Poniższe eksploracje mają charakter jakościowy i wskazują na kategorie marzeń, a także prezentują ich dominacje w poszczególnych grupach badawczych wyłonionych ze względu na płeć, wiek czy sposób realizacji badań.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogramy autorów
  1. Marika Oracz - Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza

    Marika Oracz - absolwentka kierunku Psychoprofilaktyka na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie. Pasjonatka analizy transakcyjnej, absolwentka kursu "Analiza transakcyjna jako koncepcja nie tylko psychoterapeutyczna". Instruktorka Zumba Fitness oraz animatorka czasu wolnego dla dzieci. W wolnym czasie pomaga osobom doświadczającym kryzysu bezdomności jako streetworkerka oraz pomaga dzieciom w trudnej sytuacji w Akademii Przyszłości.

  2. Kinga Tworzowska - Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza

    Kinga Tworzowska - absolwentka kierunku Psychoprofilaktyka na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie. Pasjonatka analizy transakcyjnej, absolwentka kursu "Analiza transakcyjna jako koncepcja nie tylko psychoterapeutyczna". W wolnych chwilach udziela się w prowadzeniu warsztatów dla osób starszych oraz pracuje w pracowni psychologicznej, która specjalizuje się w prowadzeniu psychotestów dla kierowców.

  3. Paulina Jędrczyk - Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza

    Paulina Jędrczyk - studentka trzeciego roku Psychoprofilaktyki na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie. Pasjonatka analizy transakcyjnej, absolwentka kursu "Analiza transakcyjna jako koncepcja nie tylko psychoterapeutyczna". W wolnych chwilach zajmuje się działaniami mającymi na celu zmniejszenie "hejtu" w sieci Internetowej, głównie na płaszczyźnie gier video.

  4. Anna Pierzchała - Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza

    Dr Anna Pierzchała – pracownik UJD od 2005 roku. Od początku swojej działalności naukowej zgłębia możliwości wykorzystania analizy transakcyjnej w edukacji. Jej rozprawa doktorska (2012) dotyczyła zjawiska pasywności szkolnej w perspektywie analizy transakcyjnej. Członkini Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie, absolwentka szeregu szkoleń z zakresu analizy transakcyjnej. Koncepcję AT wykorzystuje także w praktyce edukacyjnej - jest autorką programu rozwijającego kompetencje społeczne dzieci Uniwersytet Małego Profesora. Program jest realizowany w szkole podstawowej i przedszkolu w Sosnowcu (Polska) od 2018 roku.
    Dodatkowo jest terapeutką pedagogiczną w zakresie pracy z dzieckiem z dysleksją, ADHD i zaburzeniami zachowania. Posiada certyfikat tutorski. Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty z zakresu rozwoju umiejętności społecznych, w tym warsztaty integracyjne, warsztaty efektywnej komunikacji, warsztaty umiejętności społeczno-wychowawczych, warsztaty technik pracy grupowej, a także szereg zajęć z zakresu terapii pedagogicznej.
    Jest autorką dwóch książek (jedna we współautorstwie) i ponad 50 artykułów naukowych. Większość z nich dotyczy koncepcji analizy transakcyjnej.

Bibliografia

Adler, A. (1986). Sens Życia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Baraniak, B. (2018). Marzenia, duchowość i mistrzostwo zawodowe wpisane w dążenia człowieka – pracownika do kariery zawodowej w koncepcji Tadeusza W. Nowackiego. Humanistica, 21(2), 41–62.

Czerniawska, O. (2010). Rola marzeń w życiu ludzi starszych. Rocznik Andragogiczny, 107–113.

Demetrio, D. (2006). Edukacja dorosłych. In: B. Śliwerski (ed.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Vol. 3 (pp. 113–236). Gdańsk: GWP.

Estapé, M.R. (2020). Jak przyciągać dobre rzeczy. Warszawa: Wydawnictwo MUZA SA.

Kałużna-Wielobób, A. (2010). Marzenia kobiet w wieku średnim. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kałużna-Wielobób, A. (2011). Funkcje marzeń według uczennic liceum, studentek i kobiet w wieku średnim. Rocznik komisji nauk pedagogicznych, 64, 159–174.

Łęski, Z. (2018). Nowe technologie – nowe czasy – nowe pokolenia. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.

Majewska-Kafarowska, A. (2012). Marzenia w przestrzeni życiowej seniorów-konteksty, znaczenia. Edukacja Dorosłych, 1, 43–51.

Maxwell, J.C., (2014). Marzenie ma moc. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.

Moir, A., Jessel, D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Nowacki, T. W. (2010). Świat Marzeń. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Obuchowski, K. (1993). Człowiek intencjonalny. Warszawa: PWN.

Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Pierzchała, A., Sarnat-Ciastko, A. (2011). Egogram strukturalny. Kwestionariusz samooceny stanów Ja. In: J. Jagieła (ed.), Analiza transakcyjna w edukacji (pp. 280–288). Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiegom Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie

Cover Image
Okładka czasopisma edukacyjna analiza transakcyjna
Opublikowane
30.12.2022
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji
Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Oracz, M., Tworzowska, K., Jędrczyk, P., & Pierzchała, A. (2022). Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 11, 31–53. https://doi.org/10.16926/eat.2022.11.02

Inne teksty tego samego autora