Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.01Słowa kluczowe:
edukacyjna analiza transakcyjna, umiejętności społeczne, autonomia, pasywnośćAbstrakt
W artykule przedstawiono charakterystykę programu Uniwersytet Małego Profesora, którego celem jest wspieranie rozwoju kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Założenia programu oparto o konstrukty teoretyczne analizy transakcyjnej. Naczelnym celem programu jest rozwijanie autonomii w funkcjonowaniu uczestników oraz zapobieganie stosowania przez nich strategii pasywnych zgodnie z rozumieniem AT. W tekście zaprezentowano teoretyczny fundament projektu, jego praktyczną realizację a także ogólną analizę ewaluacyjną pierwszego cyklu spotkań.
Downloads
Bibliografia
Barrow, G. (2007). Wonderful World, Beautiful People: Reframing transactional analysis as positive psychology. Transactional Analysis Journal, 37, 206– 209, http://dx.doi.org/10.1177/036215370703700304.
Barrow, G. (2016). Educational Transactional Analysis. Underpinning assump- tions, principles and philosophy. W: Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice (s. 14–28). New York: Routledge.
Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice. New York: Routledge.
Bellah, R.N. (2011). Religion in Human Evolution: From the Paleolithic to the Axial Age. Cambridge: Belknap Press.
Berne, E. (1994). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
Berne, E. (2005). Dzień dobry... i co dalej? Poznań: REBIS.
Emmerton, N., Newton, T. (2004). The Journey of Educational Transactional Analysis from Beginnings to the Present. Transactional Analysis Journal, 34 (3), 283–291, http://dx.doi.org/10.1177/036215370403400314.
Erskine, R.G. (2002). Relational Needs. EATA Newsletter, 73, 5–9.
Ilg, F.L, Ames, L.B., Baker S.M. (2007). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
James, M., Jongeward, D. (2003). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Poznań: REBIS.
Miljkovic, N. (2016). Relational needs in education. W: Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice (s. 68–78). New York: Routledge.
Moiso, C. (1998) Being and Belonging. The Script, 28(9), 1–7.
Newton, T. (2016). Turning to resilience and power. Metaphor and meaning in relational learning. W: Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice (s. 29– 38). New York: Routledge.
Pierre, N. (2016). Contracting for learning. W: Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice (s. 123–134). New York: Routledge
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. (English: School passivity. Diagnosis of the phenome- non from the transactional analysis point of view). Częstochowa: Wydawnic- two im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Często- chowie.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnic- twa Akademickie i Profesjonalne.
Schiff, A.W., Schiff, J.L. (1971) Passivity. Transactional Analysis Journal, 1 (1), 71–78, http://dx.doi.org/10.1177/036215377100100114.
Schiff, J., i in. (1975). Cathexis reader. New York: Harper & Row, Publisher.
Stewart, I., Joines, V. (2009). TA Today. A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham, England and Chapel Hill, North Carolina, USA: Life- space Publishing.
Temple S. (1999). Functional Fluency for Educational Transactional Analysts. Transactional Analysis Journal, 29 (3), 164–174, http://dx.doi.org/10.1177/ 036215379902900302.
Temple S. (2002). Functional Fluency. Zeitschrift für Transaktionsanalyse, 4, 251–269.
Temple S. (2004). Update On The Functional Fluency Model in Education. Tran- sactional Analysis Journal, 34 (3), 197–204, http://dx.doi.org/10.1177/ 036215370403400302.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji