Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora
- Autor
-
-
Anna Pierzchała
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- edukacyjna analiza transakcyjna, umiejętności społeczne, autonomia, pasywność
- Abstrakt
-
W artykule przedstawiono charakterystykę programu Uniwersytet Małego Profesora, którego celem jest wspieranie rozwoju kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Założenia programu oparto o konstrukty teoretyczne analizy transakcyjnej. Naczelnym celem programu jest rozwijanie autonomii w funkcjonowaniu uczestników oraz zapobieganie stosowania przez nich strategii pasywnych zgodnie z rozumieniem AT. W tekście zaprezentowano teoretyczny fundament projektu, jego praktyczną realizację a także ogólną analizę ewaluacyjną pierwszego cyklu spotkań.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Barrow, G. (2007). Wonderful World, Beautiful People: Reframing transactional analysis as positive psychology. Transactional Analysis Journal, 37, 206– 209, http://dx.doi.org/10.1177/036215370703700304.
Barrow, G. (2016). Educational Transactional Analysis. Underpinning assump- tions, principles and philosophy. W: Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice (s. 14–28). New York: Routledge.
Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice. New York: Routledge.
Bellah, R.N. (2011). Religion in Human Evolution: From the Paleolithic to the Axial Age. Cambridge: Belknap Press.
Berne, E. (1994). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
Berne, E. (2005). Dzień dobry... i co dalej? Poznań: REBIS.
Emmerton, N., Newton, T. (2004). The Journey of Educational Transactional Analysis from Beginnings to the Present. Transactional Analysis Journal, 34 (3), 283–291, http://dx.doi.org/10.1177/036215370403400314.
Erskine, R.G. (2002). Relational Needs. EATA Newsletter, 73, 5–9.
Ilg, F.L, Ames, L.B., Baker S.M. (2007). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
James, M., Jongeward, D. (2003). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Poznań: REBIS.
Miljkovic, N. (2016). Relational needs in education. W: Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice (s. 68–78). New York: Routledge.
Moiso, C. (1998) Being and Belonging. The Script, 28(9), 1–7.
Newton, T. (2016). Turning to resilience and power. Metaphor and meaning in relational learning. W: Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice (s. 29– 38). New York: Routledge.
Pierre, N. (2016). Contracting for learning. W: Barrow, G., Nawton, T. (eds.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice (s. 123–134). New York: Routledge
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. (English: School passivity. Diagnosis of the phenome- non from the transactional analysis point of view). Częstochowa: Wydawnic- two im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Często- chowie.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnic- twa Akademickie i Profesjonalne.
Schiff, A.W., Schiff, J.L. (1971) Passivity. Transactional Analysis Journal, 1 (1), 71–78, http://dx.doi.org/10.1177/036215377100100114.
Schiff, J., i in. (1975). Cathexis reader. New York: Harper & Row, Publisher.
Stewart, I., Joines, V. (2009). TA Today. A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham, England and Chapel Hill, North Carolina, USA: Life- space Publishing.
Temple S. (1999). Functional Fluency for Educational Transactional Analysts. Transactional Analysis Journal, 29 (3), 164–174, http://dx.doi.org/10.1177/ 036215379902900302.
Temple S. (2002). Functional Fluency. Zeitschrift für Transaktionsanalyse, 4, 251–269.
Temple S. (2004). Update On The Functional Fluency Model in Education. Tran- sactional Analysis Journal, 34 (3), 197–204, http://dx.doi.org/10.1177/ 036215370403400302.
- Pobrania
- Opublikowane
- 31.12.2019
- Numer
- Nr 8 (2019)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika sensu i wartości, czyli o związkach terapii egzystencjalnej z analizą transakcyjną. (cz. 6) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Piotr Toczyski, Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu” jako profilaktyczny program rekomendowany. Założenia i zastosowanie w świetle edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Adrianna Ciastko, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna na XXI Konferencji PTDE , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika integracji i autentyczności, czyli o związkach terapii i pedagogiki Gestalt z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 5) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Pierzchała, dr, Transakcyjne zakazy i nakazy skryptowe w ukrytym programie szkoły , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Anna Pierzchała, dr, I Ogólnopolska e-Konferencja Naukowa „Edukacja – Analiza – Transakcje. Teoria i Praktyka” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Anna Pierzchała, dr, [rec.] Barrow, G., Newton, T. (red.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Anna Pierzchała, dr, Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i szkole podstawowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)