Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań

Autor
Słowa kluczowe:
analiza tranaskcyjna, skrypt, sytuacja rodzinna, dzieciństwo, dorastanie, relacje
Abstrakt

Artykuł stanowi raport z badań prowadzonych w oparciu o koncepcję analizy transakcyjnej. Autorka szuka odpowiedzi na pytanie jakie znaczenie ma sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania dla zapisów skryptowych człowieka u progu dorosłości. Badania przeprowadzono na próbie 190 osób w wieku 19-25 lat z wykorzystaniem technik kwestionariuszowych. Narzędzia badawcze (adaptację kwestionariusza Z. Łęskiego, 2018) oparto o koncepcję miniskryptu T. Kahlera i H. Capersa (1974). Główny wniosek z badań wskazuje na dominujące znaczenie charakteru relacji pomiędzy rodzicami dla rozwoju zapisów skryptowych dziecka. Nie ujawniono natomiast związku pomiędzy zapisami skryptowymi a tym czy rodzina funkcjonowała jako pełna czy niepełna.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Anna Pierzchała - Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie

    Dr Anna Pierzchała – pracownik UJD od 2005 roku. Od początku swojej działalności naukowej zgłębia możliwości wykorzystania analizy transakcyjnej w edukacji. Jej rozprawa doktorska (2012) dotyczyła zjawiska pasywności szkolnej w perspektywie analizy transakcyjnej. Członkini Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie, absolwentka szeregu szkoleń z zakresu analizy transakcyjnej. Koncepcję AT wykorzystuje także w praktyce edukacyjnej - jest autorką programu rozwijającego kompetencje społeczne dzieci Uniwersytet Małego Profesora. Program jest realizowany w szkole podstawowej i przedszkolu w Sosnowcu (Polska) od 2018 roku.
    Dodatkowo jest terapeutką pedagogiczną w zakresie pracy z dzieckiem z dysleksją, ADHD i zaburzeniami zachowania. Posiada certyfikat tutorski. Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty z zakresu rozwoju umiejętności społecznych, w tym warsztaty integracyjne, warsztaty efektywnej komunikacji, warsztaty umiejętności społeczno-wychowawczych, warsztaty technik pracy grupowej, a także szereg zajęć z zakresu terapii pedagogicznej.
    Jest autorką dwóch książek (jedna we współautorstwie) i ponad 50 artykułów naukowych. Większość z nich dotyczy koncepcji analizy transakcyjnej.

Bibliografia

Berne, E. (2005). Dzień dobry... i co dalej? Poznań: REBIS.

Boguszewski, R. (2019). Stosunek Polaków do rozwodów. Komunikat z badań, 7. Warszawa: CBOS.

Cierpiałkowska, L., Nowicka-Gawęcka H. (1992). Wybrane zagadnienia analizy transakcyjnej. In: B. Waligóra (ed.), Elementy psychologii klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu A. Mickiewicza w Poznaniu.

Jagieła, J. (2016). Psychopedagogika nieświadomości i wglądu. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 215–242.

James, M., Jongeward, D. (2003). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Poznań: REBIS.

Kahler T., Capers, H. (1974). The Miniscript. Transactional Analysis Journal, 4(1), 26–42; https://doi.org/10.1177/036215377400400110.

Łęski, Z. (2018). Nowe Technologie – Nowe Czasy – Nowe Pokolenia. Charakterystyka młodych użytkowników nowych mediów z perspektywy analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.

Pankowska, D. (2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Rocznik Demograficzny. (2021). Warszawa: GUS.

Stewart, I., Joines, V. (2009). TA Today. A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham, England and Chapel Hill, North Carolina, USA: Lifespace Publishing.

Cover Image
Okładka czasopisma edukacyjna analiza transakcyjna
Opublikowane
30.12.2022
Dział
Raporty z badań
Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Anna Pierzchała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Pierzchała, A. (2022). Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 11, 73–85. https://doi.org/10.16926/eat.2021.11.04

Podobne artykuły

1-10 z 102

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora