Problematic internet use and young adult mental health
- Authors
-
-
Agnieszka Kolek
The Maria Grzegorzewska University -
Sylwia Galanciak
The Maria Grzegorzewska University
-
- Keywords:
- problematic use of the internet, behavioural addictions, mental health, depression, student
- Abstract
-
This article attempts to provide an insight into the phenomenon of problematic internet use in the context of its possible links to other mental health problems. The aim of the pilot study presented here was to examine whether there is a relationship between feelings of being addicted to the Internet and the occurrence of symptoms of depression, anxiety and stress in young adults. The study, which involved 117 students from 3 universities, used the author's questionnaire and a shortened version of the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). The study indicated worryingly high levels of feelings of depression, anxiety and stress in the group of respondents, as well as a link between it and the declaration of internet addiction.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biographies
- References
-
Barhate, B. & Dirani, K. M. (2022), Career aspirations of generation Z: a systematic literature review, European Journal of Training and Development, Vol. 46 No. 1/2, pp. 139-157. https://doi.org/10.1108/EJTD-07-2020-0124
Butcher, J. N., Hooley, J. M., & Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń DSM-5. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Czerski, W. M. (2022). Piętno technologii – nomofobia i FoMO jako przykłady lęków współczesnej młodzieży. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(22). https://doi.org/10.14746/kse.2022.22.06
Diotaiuti, P., Mancone, S., Corrado, S., De Risio, A., Cavicchiolo, E., Girelli, L., & Chirico, A. (2022). Internet addiction in young adults: The role of impulsivity and codependency. Frontiers in psychiatry, 13, 893861. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.893861
Elhai, J. D., Yang, H., Fang, J., Bai, X., & Hall, B. J. (2020). Depression and anxiety symptoms are related to problematic smartphone use severity in Chinese young adults: Fear of missing out as a mediator. Addictive Behaviors, 101. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.04.020
Golonka, K., Piątek, E., & Stach, R. (2024). Kierunki badań i rozwój teorii poznawczej depresji. Psychiatria Polska, 58(4), 669–680. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/161676
Grajewski, P., & Dragan, M. (2021). Badanie walidacyjne polskiej wersji kwestionariusza Zaburzenie Grania w Internecie-20 (Internet Gaming Disorder-20, IGD-20). Psychiatria Polska, 55(6), 1275–1292. https://doi.org/10.12740/PP/125656
Kaliszewska, K. (2007). Nadmierne używanie Internetu. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2019). Zaburzenia depresyjne wśród studentek i studentów w Polsce. Studia Edukacyjne, 55, 139–162. https://doi.org/10.14746/se.2019.55.9
Lange, R., Wrońska, A., Ładna, A., Kamiński, K., Błażej, M., & Jankiewicz, A. (2023). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców. NASK-PIB.
Lozano-Blasco, R., Quilez Robres, A., & Soto Sanchez, A. (2022). Internet addiction in young adults: A meta-analysis and systematic review. Computers in Human Behavior, 130, 107201. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107201
Makara-Studzińska, M., Załuski, M., Adamczyk, K., & Tyburski, E. (2024). Polska wersja Skali Depresji Lęku i Stresu (DASS-42) – adaptacja i normalizacja. Psychiatria Polska, 58(1), 63–78. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/153064
Makaruk, K., Włodarczyk, J., & Skoneczna, P. (2019). Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Marek, K., Białoń, P., Wichowicz, H., Melloch, H., & Nitka-Siemińska, A. (2005). Przesiewowa ocena rozpowszechnienia objawów depresyjnych i lękowych wśród studentów Akademii Medycznej w Gdańsku. Psychiatria, 2(4), 217–224.
Modrzyński, R. (2021). Nowe uzależnienia młodego pokolenia. Od przyjemności do przymusu. Difin.
Nesi, J. (2020). The impact of social media on youth mental health: Challenges and opportunities. NC Med, 81(2), 116–121. https://doi.org/10.18043/ncm.81.2.116
Radochońska, A., & Radochoński, M. (2012). Rozwój uzależnienia od substancji psychoaktywnych z perspektywy cyklu życia. In Z. B. Gaś (Ed.), Człowiek w obliczu zniewolenia (pp. 45–63). Lublin.
Sharma, B., Lee, S. S., & Johnson, B. K. (2022). The dark at the end of the tunnel: Doomscrolling on social media newsfeeds. Technology, Mind, and Behavior, 3(1), Article e2022. https://doi.org/10.1037/tmb0000059
Sitnik-Warchulska, K., Izydorczyk, B., & Lipowska, M. (2019). Wyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży: Rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(1), 54–62. https://doi.org/10.15557/PiPK.2019.0008
Siudem, A. (2013). Osobowościowe uwarunkowania uzależnienia od Internetu wśród młodzieży. W M. Sitarczyk (Red.), Rodzina w mediach. Media w rodzinie (s. 139–161). Difin.
Wojtczak, M., Walenda, A., & Kucharska, K. (2023). Zmiany struktury mózgu u osób z zaburzeniem używania gier komputerowych: Przegląd badań neuroobrazowania. Psychiatria Polska, 322, 1–20. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/167394
Wojtkowska, A., Hewiak, E., & Gąsiorowska, A. (2023). Nadużywanie mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież: Badanie rozpowszechnienia problemu, jego determinantów i nowej interwencji profilaktycznej redukującej skalę problemu. Fundacja Badań Społecznych.
Woronowicz, B. T. (2021). Zachowania, które mogą zranić. O uzależnieniach behawioralnych i nie tylko. Media Rodzina.
Woronowicz, B. T. (2001). Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii.
Young, K. S., & Nabucco de Abreau, C. (2017). Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Fundacja Dolce Vita.
- Downloads
- Published
- 2024-12-30
- Issue
- No. 13 (2024)
- Section
- Transactional analysis in education
- License
-
Copyright (c) 2024 Agnieszka Kolek, Sylwia Galanciak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Zbigniew Wieczorek, Symptoms of anxiety and depression in social media in connection with the threat of COVID-19 , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Anna Kwatera, dr, Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, The Educational Meaning of Intra and Interpersonal Relations between the Teacher and the Student, in Terms of the Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, dr, Transakcje nauczyciel-uczeń w wybranych teoriach dydaktycznych , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Jarosław Jagieła, Student personality adaptations, part II , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, Student Personality Adaptations, part I , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Application of assumptions of educational transactional analysis in constructivist learning theory. , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Natalia Pendziałek, The experience of online grooming in the perspective of “digital natives” , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Iveta Kovalčíková, Joanna Miecznik-Warda, Cognitive Educational Transaction: Assessment and Mediation of Pupil’s Cognitive Capacities , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, The Pandemic as an impulse for the reflections of pedagogy students – the point of view of qualitative analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Students of pedagogy on social relations at the beginning of the pandemic – in the light of a qualitative analysis of their personal and social reflectiveness , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
