Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Problematic internet use and young adult mental health

Authors
  • Agnieszka Kolek

    The Maria Grzegorzewska University
  • Sylwia Galanciak

    The Maria Grzegorzewska University
Keywords:
problematic use of the internet, behavioural addictions, mental health, depression, student
Abstract

This article attempts to provide an insight into the phenomenon of problematic internet use in the context of its possible links to other mental health problems. The aim of the pilot study presented here was to examine whether there is a relationship between feelings of being addicted to the Internet and the occurrence of symptoms of depression, anxiety and stress in young adults. The study, which involved 117 students from 3 universities, used the author's questionnaire and a shortened version of the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). The study indicated worryingly high levels of feelings of depression, anxiety and stress in the group of respondents, as well as a link between it and the declaration of internet addiction.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
  1. Agnieszka Kolek, The Maria Grzegorzewska University

    Assistant in Department of Didactics and Media Pedagogy The Maria Grzegorzewska University

  2. Sylwia Galanciak, The Maria Grzegorzewska University

    Assistant Professor in Department of Didactics and Media Pedagogy The Maria Grzegorzewska University

References

Barhate, B. & Dirani, K. M. (2022), Career aspirations of generation Z: a systematic literature review, European Journal of Training and Development, Vol. 46 No. 1/2, pp. 139-157. https://doi.org/10.1108/EJTD-07-2020-0124

Butcher, J. N., Hooley, J. M., & Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń DSM-5. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Czerski, W. M. (2022). Piętno technologii – nomofobia i FoMO jako przykłady lęków współczesnej młodzieży. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(22). https://doi.org/10.14746/kse.2022.22.06

Diotaiuti, P., Mancone, S., Corrado, S., De Risio, A., Cavicchiolo, E., Girelli, L., & Chirico, A. (2022). Internet addiction in young adults: The role of impulsivity and codependency. Frontiers in psychiatry, 13, 893861. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.893861

Elhai, J. D., Yang, H., Fang, J., Bai, X., & Hall, B. J. (2020). Depression and anxiety symptoms are related to problematic smartphone use severity in Chinese young adults: Fear of missing out as a mediator. Addictive Behaviors, 101. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.04.020

Golonka, K., Piątek, E., & Stach, R. (2024). Kierunki badań i rozwój teorii poznawczej depresji. Psychiatria Polska, 58(4), 669–680. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/161676

Grajewski, P., & Dragan, M. (2021). Badanie walidacyjne polskiej wersji kwestionariusza Zaburzenie Grania w Internecie-20 (Internet Gaming Disorder-20, IGD-20). Psychiatria Polska, 55(6), 1275–1292. https://doi.org/10.12740/PP/125656

Kaliszewska, K. (2007). Nadmierne używanie Internetu. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Karmolińska-Jagodzik, E. (2019). Zaburzenia depresyjne wśród studentek i studentów w Polsce. Studia Edukacyjne, 55, 139–162. https://doi.org/10.14746/se.2019.55.9

Lange, R., Wrońska, A., Ładna, A., Kamiński, K., Błażej, M., & Jankiewicz, A. (2023). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców. NASK-PIB.

Lozano-Blasco, R., Quilez Robres, A., & Soto Sanchez, A. (2022). Internet addiction in young adults: A meta-analysis and systematic review. Computers in Human Behavior, 130, 107201. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107201

Makara-Studzińska, M., Załuski, M., Adamczyk, K., & Tyburski, E. (2024). Polska wersja Skali Depresji Lęku i Stresu (DASS-42) – adaptacja i normalizacja. Psychiatria Polska, 58(1), 63–78. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/153064

Makaruk, K., Włodarczyk, J., & Skoneczna, P. (2019). Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Marek, K., Białoń, P., Wichowicz, H., Melloch, H., & Nitka-Siemińska, A. (2005). Przesiewowa ocena rozpowszechnienia objawów depresyjnych i lękowych wśród studentów Akademii Medycznej w Gdańsku. Psychiatria, 2(4), 217–224.

Modrzyński, R. (2021). Nowe uzależnienia młodego pokolenia. Od przyjemności do przymusu. Difin.

Nesi, J. (2020). The impact of social media on youth mental health: Challenges and opportunities. NC Med, 81(2), 116–121. https://doi.org/10.18043/ncm.81.2.116

Radochońska, A., & Radochoński, M. (2012). Rozwój uzależnienia od substancji psychoaktywnych z perspektywy cyklu życia. In Z. B. Gaś (Ed.), Człowiek w obliczu zniewolenia (pp. 45–63). Lublin.

Sharma, B., Lee, S. S., & Johnson, B. K. (2022). The dark at the end of the tunnel: Doomscrolling on social media newsfeeds. Technology, Mind, and Behavior, 3(1), Article e2022. https://doi.org/10.1037/tmb0000059

Sitnik-Warchulska, K., Izydorczyk, B., & Lipowska, M. (2019). Wyzwania klinicznej diagnostyki psychologicznej dzieci i młodzieży: Rekomendacje konsultantów w dziedzinie psychologii klinicznej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(1), 54–62. https://doi.org/10.15557/PiPK.2019.0008

Siudem, A. (2013). Osobowościowe uwarunkowania uzależnienia od Internetu wśród młodzieży. W M. Sitarczyk (Red.), Rodzina w mediach. Media w rodzinie (s. 139–161). Difin.

Wojtczak, M., Walenda, A., & Kucharska, K. (2023). Zmiany struktury mózgu u osób z zaburzeniem używania gier komputerowych: Przegląd badań neuroobrazowania. Psychiatria Polska, 322, 1–20. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/167394

Wojtkowska, A., Hewiak, E., & Gąsiorowska, A. (2023). Nadużywanie mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież: Badanie rozpowszechnienia problemu, jego determinantów i nowej interwencji profilaktycznej redukującej skalę problemu. Fundacja Badań Społecznych.

Woronowicz, B. T. (2021). Zachowania, które mogą zranić. O uzależnieniach behawioralnych i nie tylko. Media Rodzina.

Woronowicz, B. T. (2001). Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii.

Young, K. S., & Nabucco de Abreau, C. (2017). Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Fundacja Dolce Vita.

Cover Image
Downloads
Published
2024-12-30
Section
Transactional analysis in education
License

Copyright (c) 2024 Agnieszka Kolek, Sylwia Galanciak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

AUTHOR'S STATEMENT

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Kolek, A., & Galanciak, S. (2024). Problematic internet use and young adult mental health. The Educational Transactional Analysis, 13, 133-147. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.07

Similar Articles

1-10 of 38

You may also start an advanced similarity search for this article.