Refleksyjność podmiotowa i społeczna studentów pedagogiki na początku pandemii - w świetle analizy jakościowej.
- Autor
-
-
Sylwia Galanciak
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej -
Marek Siwicki
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
-
- Słowa kluczowe:
- Pandemia, COVID-19, lockout, refleksyjność, relacje społeczne, rodzina
- Abstrakt
-
Artykuł stanowi prezentację częściowych rezultatów badań jakościowych dotyczących opinii studentów pedagogiki na temat sytuacji psychologiczno-społecznej, w jakiej znaleźli się ludzie w czasie pandemii COVID-19. Konieczność ograniczenia transmisji wirusa zamknęła w domach całe społeczeństwa, ograniczyła mobilność i kontakty międzyludzkie, zatrzymała świat w miejscu. Dla wielu stała się także inspiracją do refleksji na temat obowiązującej hierarchii wartości. Badaniem objęto 36 studentów pedagogiki z Akademii Pedagogiki Specjalnej w dwóch grupach wiekowych – zaczynających studia i zbliżających się do ich końca. Poproszono ich o przygotowanie krótkich esejów gromadzących refleksje z czasu pierwszej fazy pandemii. Zgromadzone teksty poddano analizie zgodnej z metodologią teorii ugruntowanej w badaniu. Pozwoliło to na wyłonienie w wypowiedziach studentów 4 kluczowych kategorii, a następnie na wskazanie różnic pomiędzy grupami w podejściu do poruszanych kwestii. Młodsi badani wykazywali większą koncentrację na perspektywie osobistej, a ich wypowiedzi cechowała większa emocjonalność i optymizm. Starsi, bardziej zdystansowani wobec rzeczywistości, poddawali ją częściej gorzkiej refleksji ukierunkowanej na kwestie polityki społecznej, konsumpcjonizmu i egoizmu współczesnych społeczeństw, częściej traktując kwestię pandemii nie jako cel sam w sobie, ale jako punkt wyjścia dla szerszej krytyki społecznej.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogramy autorów
- Bibliografia
-
Chudy, W. (2006). Refleksja. W: Pilch, T. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Dewey, J. (1988). Jak myślimy? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kaniasty, K., Norris, F. (2008). Longitudinal linkages between perceived social support and psychological distress: A test of Sequential Model of social causation and social selection. Journal of Traumatic Stress, Vol. 21, No. 3, pp. 274–281.
Kaniasty, K., Norris, F. H. (2004). Wzlot i upadek utopii: Mobilizacja ideterioracja wsparcia społecznego w sytuacjach klęsk żywiołowych. W: H. Sęk & R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne –stres –zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konecki, K. (2018). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, October 2001, 9 (5). Lincoln: NCB University Press.
Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Znak.
Tchorzewski, de, A. M. (2016). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2020
- Numer
- Nr 9 (2020)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2021 Sylwia Galanciak, Marek Siwicki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Sabina Pawlik, Osobiste i społeczne wymiary działalności teatralnej osób ze spektrum autyzmu na przykładzie grupy teatralnej „Autentyczni Artyści” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Dydaktyczny wymiar badań elektroencefalograficznych w ujęciu edukacyjnej analizy transakcyjnej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Kateryna Bulhakova, Jak zachować poczucie własnej wartości i saldo wewnętrzne w transakcjach dyskontowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Izabela Krasiejko, dr hab. prof. UJD, Rodzaje transakcji pomiędzy asystentami rodziny a klientami , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Felicyta Grębska, mgr, Transakcje i relacje w przedszkolu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Justyna Józefowicz, Skuteczna szkoła w kryzysie COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Adam Bekier, Integrative approach in transactional analysis as a theory and method in psychotherapy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika sensu i wartości, czyli o związkach terapii egzystencjalnej z analizą transakcyjną. (cz. 6) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Kolek, Sylwia Galanciak, Problematic internet use and young adult mental health , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)