Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych

Słowa kluczowe: analiza transakcyjna, big data, struktura osobowości, media społecznościowe

Abstrakt

Technologia Big Data daje możliwość analizowania w tym samym czasie ogromnej ilości wpisów internetowych pod kątem występujących słów i zwrotów. Odpowiedni dobór słów kluczowych może pozwolić na uzyskanie wyników podobnych do badań ankietowych, ale na dużo większą skalę, niż jest to zazwyczaj możliwe. Teoria analizy transakcyjnej umożliwia stworzenie zestawuwypowiedzi, zwrotów czy zachowań, których występowanie pozwala na stworzenie portretu psy- chologicznego użytkownika Internetu. Niniejszy artykuł pokazuje próbę wykorzystania języka analizy transakcyjnej w badaniu portali społecznościowych.

Biogram autora

Zbigniew Wieczorek, dr, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza w Częstochowie

Pedagog społeczny i socjolog, doktor nauk humanistycznych, pracownik Zakładu Psychoprofilaktyki UJD w Częstochowie. Posiada ponaddwudziestoletnie doświadczenie w prowadzeniu treningów asertywności oraz treningów umiejętności społecznych. Zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół szeroko rozumianej komunikacji społecznej oraz wykorzystania technik rożnych szkół terapeutycznych w procesach samorozwoju i uczenia się nowych zachowań. Zainteresowania prywatne to jazda na rowerze, wspinaczka skałkowa i turystyka górska.

Opublikowane
2018-12-30
Jak cytować
Wieczorek, Z. (2018). Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (7), 133-159. https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.09
Dział
Analiza transakcyjna na innych polach