Motywacja oraz motywowanie w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej
Main Article Content
Abstrakt
W artykule przedstawiono niektóre aspekty motywowania innych (lub jego braku) oraz wzbudzania i wygaszania motywacji u siebie przez jednostkę w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej z perspektywy: modelu strukturalnego, koncepcji symbiozy pierwszego i drugiego stopnia oraz modelu patologii strukturalnej na przykładzie kontaminacji. W zakresie ostatniej koncepcji, zaprezentowano wybrane wyniki badań własnych. Ich celem było między innymi rozpoznanie, w jakim stopniu nauczyciele posługują się nieskontaminowanym stanem Ja Dorosły oraz kontaminacjami (Rodzicielskimi, Dziecięcymi, Podwójnymi) w odniesieniu do procesu kształcenia. Jednym z celów badań było także poznanie treści stanu Ja nieskontaminowanego Dorosłego u nauczycieli oraz treści i rodzaju kontaminacji nauczycielskich odnośnie procesu kształcenia.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Bibliografia
Berne, E. (2008). Dzień dobry… i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Berne, E. (1966). Principles of group treatment. New York: Oxford University Press.
Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chéreau, M. (2018). La motivation à l’adolescence un enjeu identitaire. Actualités en Analyse Transactionnelle, 162, 37-46.
Frączek, A., Smelkowska, A. (2016). Studium Analizy Transakcyjnej [Materiały niepublikowane].
Godet, J. P. (2002). Se motiver et être solidaire. Comment faire dans un environnement qui freine? [Artykuł niepublikowany przedstawiony na Kongresie Analizy Transakcyjnej we Francji].
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pilch, T. (red.) (2004). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Przybylski, P. (2021). The Three-Cornered Contract in Psychotherapy of the Adolescent and theirparents. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 10,115–128. Http://dx.doi.org/10.16926/eat.2021.10.06.
Sillamy, N. (1994). Słownik psychologii. Katowice: Wydawnictwo „Książnica”.
Siuta, J. (red.) (2009). Słownik psychologii. Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Steiner, C. (1974). Scripts People Live: transactional analisys of life scripts. New York: Crove Press.
Steward, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.