Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego

Autor
  • Joanna Grabowska, mgr

    Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie
Słowa kluczowe:
analiza transakcyjna, stany Ja, spostrzeganie obrazu rodziny przez uczniów
Abstrakt

Celem artykułu jest analiza wzajemnych związków pomiędzy obrazem rodziny pochodzeniaa ujawnianymi stanami Ja osób badanych w ramach koncepcji analizy transakcyjnej. Przedstawiono zarys teorii Erica Berne’a opisujący analizę struktury stanów Ja: Rodzic Krytyczny, RodzicOpiekuńczy, Dziecko Naturalne i Dziecko Przystosowane oraz Dorosły, wraz z zawartym w nimstanem Ethos i Pathos. Zaprezentowano przegląd literatury w zakresie związków rodziny pochodzenia z cechami jednostki podlegającymi jej oddziaływaniom w ujęciu systemowym typologii i relacji rodzinnych. Główne założenia badawcze dotyczące związków pomiędzy wybranymi parametrami rodziny a wynikającymi z koncepcji analizy transakcyjnej stanami Ja osób badanych potwierdziły się w zakresie związku pomiędzy spostrzeganym poziomem spójności i komunikacjiw rodzinie oraz takimi stanami Ja, jak Pathos. Istotne statystycznie związki ze stanami Ja uzyskano dla wybranych właściwości matek i ojców. Ciekawym wynikiem jest obraz stanów Ja badanej młodzieży w postaci egogramu. Uzyskany profil wyników wykazuje wysoką zgodność z postulowanym w literaturze AT optymalnym dla funkcjonowania człowieka rozkładem stanów Ja. Przedstawione wnioski dotyczą badań porównawczych i praktycznych implikacji uzyskanych wynikówdla procesu edukacji i wychowania oraz relacji nauczyciel–uczeń.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Joanna Grabowska, mgr - Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie

    psycholog kliniczny, kulturoznawca (specjalność:animacja kulturowa, rosjoznawstwo), plastyk ceramik, arteterapeuta, pracuje w Zespole Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie jako pedagog szkolny.

Cover Image
Pobrania
Opublikowane
30.12.2017
Dział
Raporty z badań
Licencja

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Grabowska, J. (2017). Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 191-212. https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.12

Podobne artykuły

1-10 z 183

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.