DZIECKO i DOROSŁY w relacji - o rozwoju i stanach JA
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- JA, rozwój, relacja, psychoanaliza, teorie psychodynamiczne
- Abstrakt
-
Niniejszy artykuł zawiera przegląd teorii dotyczących rozwoju JA w aspekcie wewnątrzpsychicznym i relacyjnym związanych z nurtem psychoanalizy i stanowiących jej kontynuację . Przedstawiono główne koncepcje –od klasycznej Z. Freuda po współczesną myśl ISTDP. Ukazano znaczenie wczesnodziecięcych doświadczeń dla funkcjonowania JA w okresie dorosłości. Pokazano złożoność problemu z uwagi na uwewnętrznione obiekty w strukturze JA lub obecność w nim stanów Dziecka -Rodzica-Dorosłego. Omówione teorie wskazują, jak bardzo ewaluowała wiedza dotycząca stanów, struktury i procesu rozwoju pozostającego w szeroko rozumianej relacji JA, od dzieciństwa po wynikające z tego okresu funkcjonowanie w dorosłości.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Berne, E. (1998). „Dzień dobry”... i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Drozdowski P., Kokoszka A. (1993). Podstawowe pojęcia psychoanalizy. W: P. Drozdowski, A. Kokoszka (red.), Wprowadzenie do psychoterapii (s. 63–72). Kraków: Akademia Medyczna im. M. Kopernika.
Gabbard, G.O. (2015). Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Erikson, E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Frederickson, J. (2014). Współtworzenie zmiany. Skuteczne techniki terapii dynamicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Freud, S. (2007). Technika terapii. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Freud, S. (2009). Wykłady ze wstępu do psychoanalizy. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Freud, S. (2012). Życie seksualne. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Freud, S. (2013a). Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Freud, S. (2013b). Kultura jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo KR. Hall, C.S, Campbell, J.B., Lindzey G. (2006). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Harris, T.A. (1987). W zgodzie z sobą i z tobą. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Have-de Labije ten, J., Neborsky, R.J. (2017). Intensywna Krótkoterminowa Psychoterapia Dynamiczna dla praktyków. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Jagieła, J. (2012). Edukacyjna Analiza Transakcyjna w kilku odsłonach. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Jankowska, M. (2015). Przywiązanie w okresie wczesnego dzieciństwa jako prototyp relacji człowieka dorosłego. Kwartalnik Naukowy, 3(23), 33–46.
Johnson, S.M. (1998). Style charakteru. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Karpowicz, P. (2007). Terapia wewnętrznego dziecka. Leczenie zranionej duszy. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
Kendall, P.C. (2015). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kuligowska, A., Jarząbek, G. (2006). Miejsce seksualności dziecięcej w teorii osobowości Zygmunta Freuda. Nowiny Lekarskie, 75 (4), 399–403.
Mc Kay, M., Davis, M., Fanning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Miller, A. (1995). Dramat udanego dziecka. Studia nad powrotem do prawdziwego JA. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: Wydawnictwo IPiN.
Nowak, M., Gawęda, A., Janas-Kozik, M. (2010). Fizjologiczny rozwój psycho- seksualny dzieci i młodzieży. Seksuologia Polska, 8 (2), 64–70.
Oleś, P. (2004). Rozwój osobowości. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T. 3. (s. 131–177). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Pasikowski, S. (2006). Przywiązanie – łączące ogniwo w rozważaniach nad funk- cjonowaniem człowieka. Edukacja, 4, 5–16.
Piaget, J., Inhelder, B. (1993). Psychologia dziecka. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Plopa, M. (2008). Kwestionariusz stylów przywiązaniowych KSP. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & It.
Popek, L. (2014). Zaburzenia emocjonalne we wczesnym dzieciństwie. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s. 47–58). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Schier K. (2008). Johna Bowlby’ego teoria przywiązania i psychoanaliza. W: B. Józefik, G. Iniewicz, Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki kli- nicznej (s. 35–45). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Schier, K. (2015). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Selva, P.C.D. (2013). Intensywna Krótkoterminowa Psychoterapia Dynamiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Sokolik, Z. (2005). Psychoanaliza. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. (s. 31–132). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
Tryjarska, B. (2006). Psychoanalityczna terapia rodzin. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Praktyka (s. 77–86). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
- Pobrania
- Opublikowane
- 31.12.2019
- Numer
- Nr 8 (2019)
- Dział
- Edukacyjna analiza transakcyjna na tle innych kierunków psychopedagogicznych
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Piotr Jusik, mgr, Formalne i nieformalne doradztwo psychologiczne w kontekście edukacyjnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Trudi Newton, Od analizy transakcyjnej w edukacji do edukacyjnej analizy transakcyjnej: osobiste spotkanie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Monika Adamska-Staroń, Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Piotr Jusik, mgr, Głody rozpoznania, gry i uczenie się w grupach , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Agnieszka Woś-Szymanowska, mgr, Process Communication Model – skuteczne narzędzie wspierające edukację , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Agnieszka Iwanicka, Media społecznościowe i influencerzy w życiu nastolatków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Agata Szekiełda, Bartłomiej Przybylski, Gry w relacji nauczyciel-dyrektor szkoły , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Grażyna Cęcelek, Technologia informacyjna ważnym narzędziem współczesnego kształcenia ustawicznego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Amanda Lacy, Integrowanie koncepcji AT w spotkaniach zespołu za pomocą metod mikrolearningu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Adrianna Sarnat-Ciastko, Katarzyna Nowak, Poziom resilience uczniów biorących udział w pilotażu programu profilaktycznego „ISKRA Odporności” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Katarzyna Nowak, Postawy egzystencjalne młodzieży akademickiej w postpandemicznym społeczeństwie cyfrowym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)