CHILD and ADULT in a relationship – about development and EGO states

CHILD and ADULT in a relationship – about development and EGO states

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.12

Keywords:

EGO, development, relationship, psychoanalysis, psychodynamic theories

Abstract

The article is a review of the theories connected with psychoanalysis concerning the development of EGO in the internal psychological and relational aspects. The main concepts are presented - from classical Z. Freud to the modern thought of ISTDP. The importance of early childhood experiences for the functioning of EGO in adulthood was shown. The complexity of the problem is shown due to the internalized objects in the EGO-structure or the presence of Child-Parent-Adult states in it. The discussed theories indicate how much knowledge about the states, structure and process of development, including in relation to EGO  from childhood to adulthood, was evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katarzyna Nowak, Wydział Filologiczno-Pedagogiczny UTH Radom

dr n.hum. in the field of psychology, a graduate of the Catholic University of Lublin (2003), psychologist, psychotherapist, since 2005 an assistant professor at the University of Technology and Humanities in Radom; author of the monograph Quality of life in mental illness (2010) and scientific articles in the field of clinical psychology. Member of the Polish Psychological Association. She completed a 4-year training course in psychotherapy at the Rasztów Institute of Group Analysis in Warsaw (2004), constantly improves the psychotherapist's workshop, and conducts psychotherapeutic practice under supervision.

References

Berne, E. (1998). „Dzień dobry”... i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Drozdowski P., Kokoszka A. (1993). Podstawowe pojęcia psychoanalizy. W: P. Drozdowski, A. Kokoszka (red.), Wprowadzenie do psychoterapii (s. 63–72). Kraków: Akademia Medyczna im. M. Kopernika.

Gabbard, G.O. (2015). Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Erikson, E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Wydawnictwo Rebis.

Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Rebis.

Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Frederickson, J. (2014). Współtworzenie zmiany. Skuteczne techniki terapii dynamicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Freud, S. (2007). Technika terapii. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Freud, S. (2009). Wykłady ze wstępu do psychoanalizy. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Freud, S. (2012). Życie seksualne. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Freud, S. (2013a). Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Freud, S. (2013b). Kultura jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo KR. Hall, C.S, Campbell, J.B., Lindzey G. (2006). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Harris, T.A. (1987). W zgodzie z sobą i z tobą. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Have-de Labije ten, J., Neborsky, R.J. (2017). Intensywna Krótkoterminowa Psychoterapia Dynamiczna dla praktyków. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Jagieła, J. (2012). Edukacyjna Analiza Transakcyjna w kilku odsłonach. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Jankowska, M. (2015). Przywiązanie w okresie wczesnego dzieciństwa jako prototyp relacji człowieka dorosłego. Kwartalnik Naukowy, 3(23), 33–46.

Johnson, S.M. (1998). Style charakteru. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.

Karpowicz, P. (2007). Terapia wewnętrznego dziecka. Leczenie zranionej duszy. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.

Kendall, P.C. (2015). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kuligowska, A., Jarząbek, G. (2006). Miejsce seksualności dziecięcej w teorii osobowości Zygmunta Freuda. Nowiny Lekarskie, 75 (4), 399–403.

Mc Kay, M., Davis, M., Fanning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Miller, A. (1995). Dramat udanego dziecka. Studia nad powrotem do prawdziwego JA. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: Wydawnictwo IPiN.

Nowak, M., Gawęda, A., Janas-Kozik, M. (2010). Fizjologiczny rozwój psycho- seksualny dzieci i młodzieży. Seksuologia Polska, 8 (2), 64–70.

Oleś, P. (2004). Rozwój osobowości. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. T. 3. (s. 131–177). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Pasikowski, S. (2006). Przywiązanie – łączące ogniwo w rozważaniach nad funk- cjonowaniem człowieka. Edukacja, 4, 5–16.

Piaget, J., Inhelder, B. (1993). Psychologia dziecka. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.

Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Plopa, M. (2008). Kwestionariusz stylów przywiązaniowych KSP. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & It.

Popek, L. (2014). Zaburzenia emocjonalne we wczesnym dzieciństwie. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s. 47–58). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Schier K. (2008). Johna Bowlby’ego teoria przywiązania i psychoanaliza. W: B. Józefik, G. Iniewicz, Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki kli- nicznej (s. 35–45). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Schier, K. (2015). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Selva, P.C.D. (2013). Intensywna Krótkoterminowa Psychoterapia Dynamiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Sokolik, Z. (2005). Psychoanaliza. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. (s. 31–132). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.

Tryjarska, B. (2006). Psychoanalityczna terapia rodzin. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Praktyka (s. 77–86). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.

Published

2019-12-31

How to Cite

Nowak, K. (2019). CHILD and ADULT in a relationship – about development and EGO states. The Educational Transactional Analysis, (8), 195–212. https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.12

Issue

Section

Educational transactional analysis in the light of other psychopedagogical areas
Loading...