The Relationship Between Transactional Analysis Personality Traits and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report

The Relationship Between Transactional Analysis Personality Traits and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.12

Słowa kluczowe:

Ja Dorosły, inteligencja emocjonalna, zintegrowany Dorosły

Abstrakt

Cechy osobowości w ujęciu analizy transakcyjnej a inteligencja emocjonalna młodych dorosłych. Raport z badań

Artykuł analizuje zależność między strukturą osobowości według teorii analizy transakcyjnej (AT) a inteligencją emocjonalną. W ramach AT osobowość jest podzielona na trzy stany Ja: Rodzic, Dorosły i Dziecko, które odzwierciedlają różne sposoby myślenia, odczuwania i zachowania. Inteligencja emocjonalna odnosi się natomiast do zdolności rozpoznawania, rozumienia i zarządzania własnymi emocjami oraz emocjami innych osób.

Przyjęty model inteligencji emocjonalnej zakłada istnienie czterech głównych komponentów zdolności do spostrzegania i wyrażania emocji, zdolności do asymilowania emocji w przebiegu procesów poznawczych, zdolność do rozumienia i analizowania emocji oraz zdolności do kierowania emocjami. Przeprowadzone badania wskazują, że stan Ja Dorosły, charakteryzujący się obiektywną oceną sytuacji i logicznym myśleniem, koreluje pozytywnie z empatią, rozumianą, jako umiejętność rozpoznawania i rozumienia emocji innych. Opisany związek jest pomocny w rozumieniu procesu rozwoju i integracji stanu Ja Dorosły i podkreśla jego kluczową role w prawidłowo rozwiniętej osobowości.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Zbigniew Wieczorek - Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Pedagog społeczny i socjolog, doktor nauk humanistycznych, pracownik Katedry Badań nad Edukacją UJD w Częstochowie. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w prowadzeniu treningów asertywności oraz treningów umiejętności społecznych. Zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół szeroko rozumianej komunikacji społecznej oraz wykorzystania technik rożnych szkół terapeutycznych w procesach samorozwoju i uczenia się nowych zachowań. Zainteresowania prywatne to jazda na rowerze, wspinaczka skałkowa i turystyka górska.

Bibliografia

Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.

James, M., & Jongeward, D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Warszawa Rebis, ss. 41-61

Jankowska, M. (2017) Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju EH Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 32 (4), 45-64

Jaworowska, A. & Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej: Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Jaworowska, A., Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Inteligencji emocjonalnej INTE, N.S. Schutte, JM. Malouffa, L.E. Hall, D.J. Hagherty ego, JT. Cooper, C.J, Goldena, L. Dornheim. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Jusik, P., & Wieczorek , Z. (2024). Ego State Trip or Ego State Trap: Unlocking Change Through Language. International Journal of Transactional Analysis Research & Practice, 15(1). https://doi.org/10.29044/v15i1p3

Martowska, K. (2012). Lista Przymiotnikowa ACL. Harrison G. Gough, Alfred B. Heilbrun, Jr. Polska normalizacja. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Matczak, A., Knopp, K. A. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.

Mayer, J. D. & Salovey, P., (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Mayer, J.D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? W: P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Emotional development and emotional intelligence. Educational implications (s. 3-31). New York: Basic Books.

Miś, Ł. (2000). Ery i fazy rozwoju w życiu człowieka dorosłego w ujęciu Daniela J. Levinsona. In P. Socha (Ed.), Duchowy rozwój człowieka : fazy życia, osobowość, wiara, religijność : stadialne koncepcje rozwoju w ciągu życia (pp. 45–60). https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/56898

Pracka, J. (2021) Temperament i płać a inteligencja emocjonalna, Warszawa, Liberi Libri

Solomon, C. (2003). Transactional Analysis Theory: The Basics. Transactional Analysis Journal, 33(1), 15–22. https://doi.org/10.1177/036215370303300103

Stewart, I., & Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Warszawa, Rebis.

Wieczorek, Z. (2016). Zintegrowany model diagnostyczny w analizie transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 17–27. https://doi.org/10.16926/eat.2016.05.01

Wieczorek, Z. (2017). Język zmiany w analizie transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 145–156. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2017.06.09

Wieczorek, Z. (2023). The Ego State Timeline Model. International Journal of Transactional Analysis Research & Practice, 14(2), 17–23. https://doi.org/10.29044/v14i2p17

Ware, P. (1983). Personality Adaptations, Transactional Analysis Journal, 13,

–19. https://doi.org/10.1177/036215378301300104

White, T. (2004). Personality adaptation, TA Times. Maj 2004, s. 19–28, http://tony-white.com/magazines, pobrane 10 października 2017.

Opublikowane

2025-01-31

Jak cytować

Wieczorek, Z. (2025). The Relationship Between Transactional Analysis Personality Traits and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13). https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.12

Numer

Dział

Raporty z badań

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 
Loading...