Zamki na piasku... czyli fenomen kłamstwa w perspektywie analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
Zbigniew Wieczorek, dr
Akademia im. J. Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- kłamstwo, interakcja, przewidywanie zachowań, kontakt, zaufanie
- Abstrakt
-
The article is an attempt of showing the process of lying from the perspective of transactional analysis. Lying is understood here as an interpersonal process, which involves a liar and his vic- tim. What is important is the fact that the victim cooperates with a liar. A false vision of reality shown by the liar at some point becomes a vision of the victim. This is damaging for their current relationship, and also disrupts the functioning of the Adult ego-state. Transactional analysis can describe and explain the harm of false relational processes without focusing on the moral side of the issue.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 20.12.2015
- Numer
- Nr 4 (2015)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Justyna Józefowicz, Hanna Buchner, Czy my się nigdy nie zmienimy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Jarosław Jagieła, Uczniowskie adaptacje osobowości, cz. I , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Widawska E., Pierzchała A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne), ss. 45 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Sławomir Kania, mgr, Analiza transakcyjna w budowaniu klimatu szkoły – w poszukiwaniu pozytywnej profilaktyki zachowań ryzykownych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Elżbieta Jasnosik, Profilaktyka zachowań samobójczych w warunkach izolacji penitencjarnej z perspektywy Analizy Transakcyjnej. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Piotr Jusik, Pasywność edukacyjna - od teorii do praktyki , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Włodzimierz Świątek, dr, Archetyp wojownika i zwycięzcy w działaniach edukacyjnych i wychowawczych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Wieczorek, Od Redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Zbigniew Wieczorek, Depresja w świetle teorii analizy transakcyjnej - analiza mediów społecznościowych przy pomocy Big Data , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Zbigniew Wieczorek, dr, [rec.] Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Wieczorek, Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Zbigniew Wieczorek, dr, „Lustereczko, powiedz przecie...”, czyli analiza transakcyjna i neurony lustrzane , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Język zmiany w analizie transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Zintegrowany model diagnostyczny w analizie transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Socjopedagogiczne implikacje analizy transakcyjnej w obszarze badań nad aktywnością społeczną , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Wprowadzenie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Widawska E., Pierzchała A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne), ss. 45 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)