Pasywność edukacyjna - od teorii do praktyki
Implications of the studies of educational passivity for the theory and practice of transactional analysis
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.10Słowa kluczowe:
pasywność, edukacyjna analiza transakcyjna, badania stosowaneAbstrakt
Artykuł stanowi przegląd „Pasywności w szkole” Pierzchały (2013) pod kątem implikacji dla teorii i praktyki analizy transakcyjnej. Podsumowano główne ustalenia projektu badawczego i porównano je z innymi badaniami dotyczącymi pasywności. Wkład Pierzchały do teorii polega na dostarczeniu bazy dowodowej dla koncepcji zachowań pasywnych poprzez integrację jakościowych i ilościowych metod badawczych. Praktyczne implikacje podkreślają konieczność konfrontacji z pasywnością zarówno nauczycieli, jak i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem nadadaptacji, która jest wzmacniana systemowo. Odpowiednie krótkie studia przypadków pokazują, jak dyskusje teoretyczne można przełożyć na praktykę edukacyjną
Downloads
Bibliografia
Babcock, D. (1975). Teaching Caregivers to Win. Transactional Analysis Jour- nal, 5 (4), 392–395.
Barrow, G. (2009). Teaching, Learning, Schooling, and Script. Transactional Analysis Journal, 39 (4), 298–304.
Berne, E. (1966). Principles of group treatment. New York, NY: Grove Press. Berne, E. (1970). Sex in human loving. New York: Simon & Schuster.
Berne, E. (1971). A layman’s guide to psychiatry and psychoanalysis. Harmond-sworth, England: Penguin Books. (Original work published 1957).
Campos, L. (1975). Institutional Discount Structures. Transactional Analysis Journal, 5 (1), 60–61.
Edwards, S. (1979). Hyperactivity as Passive Behavior. Transactional Analysis Journal, 9 (1), 60–62.
Erskine, R.E. (1982). Transactional analysis and family therapy. In: A. Home & M. Ohlson (eds.), Family counseling and therapy (pp. 245–275). Itasca, IL: F.E. Peacock.
Fine, M. (1975). The personal orientation scale for teachers. Kansas: Lawrence. Fine, M., Covell, G., Tracy D. & B. (1978). The Effects of TA Training on Teacher Attitudes and Behavior. Transactional Analysis Journal, 8 (3), 236–239. Garcia, F. (1982). Reactivity. Transactional Analysis Journal, 12 (2), 123–126. Hart E. Wayne (1976). Symbiotic Invitations. Transactional Analysis Journal, 6 (3), 253–254.
Hoy, W., Blankenship, J. (1972). A comparison of the ideological orientations and personality characteristics of teacher acceptors and rejectors of BSCS biology. Science Education, 56, 71–77.
Jusik, P. (2017). Formal and Informal Use of TA Counselling in Education. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 67–85.
Mellor, K., Schiff, E. (1975). Discounting. Transactional Analysis Journal, 5 (3), 295–302.
Montuschi, F. (1984). Teacher’s Scripts and In-Service Training Programs. Tran- sactional Analysis Journal, 14 (1), 29–31.
Naughton, M., Tudor, K. (2006). Being White. Transactional Analysis Journal, 36 (2), 159–171.
Pickett, L. (1986). The Integrative Classroom. Transactional Analysis Journal, 16 (4), 241–246.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole: Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wyd. Akademii im. J. Długosza w Czę- stochowie.
Schiff, A., Schiff, J. (1971). Passivity. Transactional Analysis Journal, 1 (1), 71– 78.
Schiff, J., Schiff, A. (1975). Frames of Reference. Transactional Analysis Jour- nal, 5 (3), 290–294.
Schlegel, L. (1998). What is Transactional Analysis? Transactional Analysis Jo- urnal, 28 (4), 269–287.
Schmid, B. (1994). Transactional analysis and social roles. In: G. Mohr & T. Ste- inert (eds.), Growth and change for organizations: Transactional analysis new developments 1995–2006 (pp. 32–61). Pleasanton, CA: International Transactional Analysis Association.
Schmid, B. (2008). The Role Concept of Transactional Analysis and other Approaches to Personality, Encounter, and Cocreativity for All Professional Fields. Transactional Analysis Journal, 38 (1), 17–30.
School climate profile. Engelwood, Colorado, CFK, Lt., 1973.
Zerin, E., Zerin, M., Cuiran, Z. (1997). A Comparative Study of Chinese and American High School Students’ Responses to Stress under Pressure. Transactional Analysis Journal, 27 (4), 241–255.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Piotr Jusik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji