Archetyp wojownika i zwycięzcy w działaniach edukacyjnych i wychowawczych

Słowa kluczowe: wojownik, zwycięzca, archetypy, analiza transakcyjna, edukacja

Abstrakt

W artykule autor opisuje i analizuje wzorce archetypowe wojownika i zwycięzcy w kontekście działań edukacyjnych i wychowawczych. Odwołując się do przykładu trenera i nauczyciela Kena Cartera, przeprowadza pogłębioną analizę jego zachowań, emocji i działań, które towarzyszyły mu podczas wieloletniej pracy z młodzieżą licealną Richmond High School w Kaliforni. Przykład ten jest najważniejszą częścią analizy, gdyż ilustruje proces utożsamiania się z rolami archetypowymi wojownika i zwycięzcy i pokazuje ich praktyczne zastosowania w wydarzających się realnie sytuacjach. Poza tym autor, odwołując się do bogatej literatury przedmiotu z zakresu antropologii kulturowej, psychologii i pedagogiki oraz do koncepcji analizy transakcyjnej, próbuje ukazać wspomniane wzorce archetypowe w szerszym kontekście kulturowym, społecznym i wychowawczym.

Biogram autora

Włodzimierz Świątek, dr, Uniwersytet SWPS

Psycholog, psychoterapeuta, trener, coach i facylitator. Prowadzi szkolenia i warsztaty rozwojowe z zakresu rozwijania umiejętności przywódczych (dla liderów rożnych szczebli), rozwijania kreatywnościi innowacyjności, budowania i rozwoju zespołów, efektywnej komunikacji i rozwiazywania konfliktów, facylitacji procesów grupowych dla zespołów. Wspiera także rozwój menedżerów i liderów oraz ich zespołów poprzez sesje coachingowe (executive coaching, team coaching). Prowadzi „miękki” mentoring dla poczatkujących przedsiębiorców (tzw. startup mentoring). Uczestniczył w międzynarodowym szkoleniu trenerów „The Role of the Facilitator”prowadzonym pod patronatem Impact International oraz Lancaster University (Anglia, 2005). Przez 12 lat był wykładowcą w trzech uczelniach: Szkole Wyższej Psychologii Społecznej Warszawie (obecnie Uniwersytet SWPS), Uniwersytecie Warszawskim (Wydział Zarządzania), Warsaw Executive Master of Business Administration (WEMBA) w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie we współpracy z Carlson School of Management University of Minnesota, USA.

Opublikowane
2018-12-30
Jak cytować
Świątek, W. (2018). Archetyp wojownika i zwycięzcy w działaniach edukacyjnych i wychowawczych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (7), 61-82. https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.05
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji