Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Lider w niewoli Trójkąta Dramatycznego

Autor
  • Włodzimierz Świątek, mgr

Słowa kluczowe:
Trójkąt Dramatyczny, ofiara, prześladowca, wybawca, przemoc
Abstrakt

The author of the article attempts to describe the role of the leader within the context of being captured in the Drama Triangle. Basing his argumentation on the two characteristic case studies regarding leaders' behaviour, the author describes various behaviours, emotions, feelings and reac- tions experienced by leaders. Particular attention is given to the analysis of interpersonal conflicts and their possible solutions. The two case studies are an important part of the article as they pre- sent a practical illustration of how leaders act and experience the following roles: Victim, Prosecu- tor, Rescuer and Avenger. The analysis of the case studies allows the reader to investigate practical aspects of the search for effective solutions, which may help both leaders and their subordinates. The premises examined in the article are well-documented in research, and their detailed descrip- tions can be found in the rich review of subject literature.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Włodzimierz Świątek, mgr

    psycholog, psychoterapeuta, trener, coach i facylitator. Prowadzi szkoleniai warsztaty rozwojowe z zakresu rozwijania umiejętności przywódczych, rozwi-jania kreatywności i innowacyjności, budowania i rozwoju zespołów, efektyw-nej komunikacji i rozwiązywania konfliktów, facylitacji procesów grupowych dla zespołów. Wspiera także rozwój menedżerów i liderów oraz ich zespołówpoprzez sesje coachingowe (executive coaching, team coaching). Prowadzi„miękki” mentoring dla początkujących przedsiębiorców (tzw. Startup mento- ring). Uczestniczył w wielu międzynarodowych szkoleniu trenerów, m.in. „The Role of the Facilitator” (Impact International oraz Lancaster University – An-glia, 2005). Wykładowca w szeregu warszawskich uczelni m.in. UniwersytetSWPS, UW, Warsaw Executive Master of Business Administration (WEMBA)w SGH we współpracy z Carlson School of Management University of Minne- sota, USA. Uzyskał tytuł Practitioner Coach Diploma w Noble Manhattan Co-aching (Oxford, Anglia) i posiada akredytację International Institute of Coaching& Mentoring oraz status superwizora i mentor coacha NMC w skali międzyna-rodowej. Posiada także wszechstronne i bogate doświadczenie w zakresie pro-wadzenia projektów szkoleniowych dla liderów, bazujących m.in. na modelu Wszechstronnego Przywództwa (Versatile Leadership) B. Kaplana i R. Kaisera, koncepcji M. Watkinsa, modelach Act of Leadership oraz Leadership in Action.Przez wiele lat szkolił także trenerów w ramach specjalnych programów Train the Trainers (m.in. w Akademii Trenera Zmiany). Autor wielu artykułów publi- kowanych m.in. w takich czasopismach, jak: „Meritum – Przegląd Konsultin-gowy”, „Personel i Zarządzanie”, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” oraz prze- widzianych wkrótce do druku, np. w „Human Resource Management”.

Cover Image
Pobrania
Opublikowane
20.12.2015
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji
Licencja

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Świątek, W. (2015). Lider w niewoli Trójkąta Dramatycznego. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 4, 13-33. https://doi.org/10.16926/eat.2015.04.01