Student personality adaptations, part II
- Authors
-
-
- Keywords:
- student, personalisty adaptations
- Abstract
-
Three subsequent articles presented the examples of student personality adaptations. Referring to the concept of transactional analysis and knowledge on personality disorders, they presented numerous typical traits and behaviours, dominating needs and selected TA parameters, as well as offered practical advice that can help teachers and educators understand their relations with students causing trouble deriving from character problems. Moreover, the publications presented ways of compensation measures and interventions in the shape of affirmations for the prevention of manifestations of dysfunctional personality development.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Beck, A.T., Freeman, A., Davis, D.D. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Behary, W.T. (2014). Rozbroić narcyza. Jak radzić sobie z osobą zapatrzoną w siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bradshaw, J., (2008). Powrót do swego wewnętrznego domu. Jak odzyskać i otoczyć opieką swoje wewnętrzne dziecko, Konstancin-Jeziorna: Wydawnictwo MEDIUM.
Dutton, K., McNab, A. (2017). Odkryj w sobie psychopatę i osiągnij sukces. Warszawa:
Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
Erikson, T. (2018). Otoczeni przez psychopatów. Jak rozpracować tych, którzy tobą manipulują. Warszawa: Wielka Litera Sp. z o.o.
Hare, R.D. (2008). Psychopaci są wśród nas. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jagieła, J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.
Jagieła, J. (2011). Psychoterapia lęku w koncepcji analizy transakcyjnej. Horyzonty Wychowania, 19 (10), 95-109.
Johnson, S. M. (1993). Osobowość symbiotyczna i jej leczenie. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.
Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lasch, Ch. (2015). Kultura narcyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.
Małkiewicz, E. (2000). Analiza przypadku –diagnoza indywidualna problemu dziecka.
Na przykładzie dzieci o narcystycznej linii rozwoju. W: Metody jakościowe
w psychologii współczesnej, M. Straś-Romanowska (red.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,170-183.
Morison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Naar-King, S., Suarez, M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pastwa-Wojciechowska, B. (2013), Psychopaci sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Paulhus, D.L, Williams K. M. (2005). The Dark Triad of Personality: Narcissism,
Machiavellianism, and Psychopathy. Journal of Research in Personality.
(6), 556-563.
Rhodewalt, F. (2005). Umysł społeczny narcyza. W: J. Forgas, K.D. Williams,
I. Wheeler (red.). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Simon, F.B., Stierlin, H. (1998). Słownik terapii rodzin. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Speck, O. (2005). Być nauczycielem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Talarowska, M., Moczulski, D., Strzelecki, D. (2021) Zaburzenia osobowości. Czy musisz coś o nich wiedzieć? Warszawa: Medical Tribune POLSKA.
- Downloads
- Published
- 2024-12-30
- Issue
- No. 13 (2024)
- Section
- Transactional analysis in education
- License
-
Copyright (c) 2024 Jarosław Jagieła
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Jarosław Jagieła, Student Personality Adaptations, part I , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Anna Kwatera, dr, Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, The Educational Meaning of Intra and Interpersonal Relations between the Teacher and the Student, in Terms of the Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Piotr Przybylski, Lidia Cierpiałkowska, Dominika Rusnak, Personality disorders and Ego States - the mediating role of mentalization , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Joanna Miecznik-Warda, Polish Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Lidia Cierpiałkowska, Prof. zw. dr hab., Anna Frączek, mgr, Therapeutic Alliance in Personality Disorders Therapy from the Perspective of Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Zbigniew Wieczorek, dr, Language of Change in Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Justyna Rodasik, mgr, Struktura Ja-Dziecko w osobowości artystów muzyków , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Agnieszka Woś-Szymanowska, mgr, Process Communication Model – an effective tool supporting education , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Anna Hady, Building relationships at school by responding to the individual needs of students and teachers using the Process Communication Model® , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Zbigniew Wieczorek, Personality Traits in the Context of Transactional Analysis and Emotional Intelligence in Young Adults: A Research Report , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of self-fulfilment and autonomy: on the links between humanistic concepts and educational transactional analysis (part 4) , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogy of cognition and thinking: on the links between cognitive concepts and educational transactional analysis (part 3) , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Bert Hellinger's Systemic Family Constellation Method from the Perspective of Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogy of Learning and Behaviour, or about Connections between Behaviourism and Educational Transactional Analysis (Part 2) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Significance of Susannah Temple’s Functional Fluency Model for Educational Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Name giving – the beginning of the biography and the script , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5) , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)