Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Student personality adaptations, part II

Authors
Keywords:
student, personalisty adaptations
Abstract

Three subsequent articles presented the examples of student personality adaptations. Referring to the concept of transactional analysis and knowledge on personality disorders, they presented numerous typical traits and behaviours, dominating needs and selected TA parameters, as well as offered practical advice that can help teachers and educators understand their relations with students causing trouble deriving from character problems. Moreover, the publications presented ways of compensation measures and interventions in the shape of affirmations for the prevention of manifestations of dysfunctional personality development.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
  1. Jarosław Jagieła, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

    Social counsellor and psychotherapist. Head of the Educational Transactional Analysis Research Team at Jan Dlugosz University in Częstochowa. Lecturer at the Department of Psychopedagogy at the Jesuit University Ignatianum in Krakow. Honorary editor of the Educational Transactional Analysis Journal and the Educational Transactional Analysis Library. Author of 20 books and over 300 scientific and popular scientific articles.

References

Beck, A.T., Freeman, A., Davis, D.D. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Behary, W.T. (2014). Rozbroić narcyza. Jak radzić sobie z osobą zapatrzoną w siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bradshaw, J., (2008). Powrót do swego wewnętrznego domu. Jak odzyskać i otoczyć opieką swoje wewnętrzne dziecko, Konstancin-Jeziorna: Wydawnictwo MEDIUM.

Dutton, K., McNab, A. (2017). Odkryj w sobie psychopatę i osiągnij sukces. Warszawa:

Warszawskie Wydawnictwo Literackie.

Erikson, T. (2018). Otoczeni przez psychopatów. Jak rozpracować tych, którzy tobą manipulują. Warszawa: Wielka Litera Sp. z o.o.

Hare, R.D. (2008). Psychopaci są wśród nas. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jagieła, J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.

Jagieła, J. (2011). Psychoterapia lęku w koncepcji analizy transakcyjnej. Horyzonty Wychowania, 19 (10), 95-109.

Johnson, S. M. (1993). Osobowość symbiotyczna i jej leczenie. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.

Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lasch, Ch. (2015). Kultura narcyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.

Małkiewicz, E. (2000). Analiza przypadku –diagnoza indywidualna problemu dziecka.

Na przykładzie dzieci o narcystycznej linii rozwoju. W: Metody jakościowe

w psychologii współczesnej, M. Straś-Romanowska (red.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,170-183.

Morison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Naar-King, S., Suarez, M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pastwa-Wojciechowska, B. (2013), Psychopaci sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Paulhus, D.L, Williams K. M. (2005). The Dark Triad of Personality: Narcissism,

Machiavellianism, and Psychopathy. Journal of Research in Personality.

(6), 556-563.

Rhodewalt, F. (2005). Umysł społeczny narcyza. W: J. Forgas, K.D. Williams,

I. Wheeler (red.). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Simon, F.B., Stierlin, H. (1998). Słownik terapii rodzin. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Speck, O. (2005). Być nauczycielem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Talarowska, M., Moczulski, D., Strzelecki, D. (2021) Zaburzenia osobowości. Czy musisz coś o nich wiedzieć? Warszawa: Medical Tribune POLSKA.

Cover Image
Downloads
Published
2024-12-30
Section
Transactional analysis in education
License

Copyright (c) 2024 Jarosław Jagieła

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Jagieła, J. (2024). Student personality adaptations, part II. The Educational Transactional Analysis, 13, 41-71. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.02

Similar Articles

1-10 of 30

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>