Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- transakcyjne głody edukacyjne, nauczyciel, potrzeby edukacyjne, osobowość zawodowa
- Abstrakt
-
Potrzeby edukacyjne młodych pedagogów w ujęciu transakcyjnych głodów edukacyjnych i w odniesieniu do typów osobowości zawodowej
W artykule przedstawiono wyniki badań odnoszące się do potrzeb edukacyjnych młodych pedagogów w odniesieniu do ich typów osobowości zawodowej. Badania przeprowadzono Kwestionariuszem Potrzeb Edukacyjnych (KPE) oraz Testem Osobowości Zawodowej Hollanda. Objęto nimi studentów pedagogiki Akademii Humanitas w Sosnowcu oraz studentów pedagogiki, psychoprofilaktyki i pomocy psychologicznej Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Badania KPE wykazały wysoki poziom wskazań studentów w zakresie głodu rozpoznania oraz stymulacji. Poddając analizie badania studentów Testem Osobowości Zawodowej Hollanda otrzymano wyniki jednoznacznie wskazujące na dominantę osobowości społecznej. Zauważono istotny statystycznie związek pomiędzy stylem realistycznym a głodem stymulacji, gdzie im mocniejszy styl realistyczny, tym potrzebuje więcej stymulacji; stylem artystycznym a głodem stymulacji, gdzie im mocniejszy styl artystycznym, tym potrzebuje więcej stymulacji; stylem konwencjonalnym a głodem struktury, gdzie im mocniejszy styl konwencjonalny, tym potrzebuje więcej struktury. Badania dotyczące różnic indywidualnych przyszłych nauczycieli w obrębie ich cech osobowościowych w powiązaniu ze zbadaniem ich potrzeb edukacyjnych mogą stanowić rozwiązanie wielu problemów edukacyjnych, a także wskazać drogę do lepszego kształcenia kadr nauczycielskich.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Andrukowicz, W. (1998). Interakcja oparta na wzajemnym porozumieniu. Edukacja i Dialog, 4, 52–57. https://pedagogiczna.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/Idea-dialogu-w-edukacji.pdf?utm_source=chatgpt.com
Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw, A., Gąsiorowska, A., & Nosal, C. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego, 34. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Berne, E. (1966). Principles of Group Treatment. Grove Press, Inc. https://psptraining.com/wp-content/uploads/Berne-E.-1966.-Principles-of-group-treatment.pdf
Cornell, W. F., de Graaf, A., Newton, T., & Thunnissen, M. (Eds.). (2016). Into TA: A comprehensive textbook on transactional analysis. Karnac Books Ltd. https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780429476143/ta-william-cornell
Dworzańska, M. (1998). Dopasowanie do środowiska pracy tv teorii Hollanda na przykładzie zawodu nauczyciela, In T. Rongińska, W. Gaida et al. (Eds.), Zdrowie psychologiczne w zawodzie nauczycielskim, Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Zielona Góra-Potsdam.
Holland, J. L. (1992). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Psychological Assessment Resources. https://www.proquest.com/docview/205130022?sourcetype=Scholarly%20Journals (accessed July 1, 2024).
Jagieła, J. (2017). Samoświadomość nauczycieli w koncepcjach edukacyjnej analizy transakcyjnej. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 26(1), 69–83. https://doi.org/10.16926/p.2017.26.06
Jagieła, J. (2018). Edukacyjna analiza transakcyjna na tle innych orientacji psychopedagogicznych. Wydawnictwo UJD.
Jones, V. F., & Jones, L. S. (2012). Comprehensive classroom management: Creating communities of support and solving problems (10th ed.). Pearson.
Jones, N., & Youngs, P. (2012). Attitudes and affect: Daily emotions and their association with the commitment and burnout of beginning teachers. Teachers College Record, 114(2), 1–36. https://doi.org/10.1177/016146811211400203
Kenney, W. J., & Lyons, B. F. (1979). Naturally occurring teacher ego state behaviors. Transactional Analysis Journal, 9(4), 297–300.
Miecznik-Warda, J., & Kovalčíková, I. (2022). Szybkość motoryczna i szybkość umysłowa jako wyznaczniki szkolnych osiągnięć ucznia. Kognitywne podstawy edukacji dziecka. Petrus.
Newell, S., & Jeffery, D. (2002). Behaviour management in the classroom: A transactional analysis approach. David Fulton Publishers. https://doi.org/10.4324/9780203462300
Papanis, E. (2017). Journal of Regional Socio-Economic Issues, Special Issue 2, September 2016, Guest Editor Efstratios Papanis.
Steiner, C. (1974). Scripts people live: Transactional analysis of life scripts. Grove Press.
Syroka, M. (2003). Typologiczna teoria karier Johna Hollanda - założenia konceptualne i prezentacja narzędzia. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin - Polonia, 16, Sectio J, Wydział Pedagogiki i Psychologii Społecznej. http://bc.umcs.pl/Content/24356
Widawska, E., & Pierzchała, A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (special edition).
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Miecznik-Warda
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Małgorzata Minchberg, mgr, Edukacja przez sztukę: artysta w szkole , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Anna Kwatera, dr, Małgorzata Mądry-Kupiec, dr, Edukacyjne znaczenie intra- i interpersonalnych relacji nauczyciel–uczeń z perspektywy analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Zbigniew Łęski, Perspektywa wykorzystania technologii BigData na potrzeby edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Piotr Jusik, Pasywność edukacyjna - od teorii do praktyki , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Ewa Wilczewska, Feedback jako edukacyjne narzędzie zaspokajania potrzeb i obszar wymiany znaków rozpoznania , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Sandra Skorza, mgr, Edukacja multimedialna w przedszkolach – analiza doświadczeń , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Małgorzata Lubojańska, mgr, Czy analiza transakcyjna może stać się pomocnym „narzędziem” w pracy nauczyciela? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Iveta Kovalčíková, Joanna Miecznik-Warda, Transakcja poznawczo-edukacyjna: ocena i mediacja możliwości poznawczych ucznia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Daniel Kukla, Mirosław Mielczarek, Podejście studentów pedagogiki do konstruowania własnej kariery zawodowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iveta Kovalčíková, Joanna Miecznik-Warda, Transakcja poznawczo-edukacyjna: ocena i mediacja możliwości poznawczych ucznia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)