Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types

Autor
Słowa kluczowe:
transakcyjne głody edukacyjne, nauczyciel, potrzeby edukacyjne, osobowość zawodowa
Abstrakt

Potrzeby edukacyjne młodych pedagogów w ujęciu transakcyjnych głodów edukacyjnych i w odniesieniu do typów osobowości zawodowej

W artykule przedstawiono wyniki badań odnoszące się do potrzeb edukacyjnych młodych pedagogów w odniesieniu do ich typów osobowości zawodowej. Badania przeprowadzono Kwestionariuszem Potrzeb Edukacyjnych (KPE) oraz Testem Osobowości Zawodowej Hollanda. Objęto nimi studentów pedagogiki Akademii Humanitas w Sosnowcu oraz studentów pedagogiki, psychoprofilaktyki i pomocy psychologicznej Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Badania KPE wykazały wysoki poziom wskazań studentów w zakresie głodu rozpoznania oraz stymulacji. Poddając analizie badania studentów Testem Osobowości Zawodowej Hollanda otrzymano wyniki jednoznacznie wskazujące na dominantę osobowości społecznej. Zauważono istotny statystycznie związek pomiędzy stylem realistycznym a głodem stymulacji, gdzie im mocniejszy styl realistyczny, tym potrzebuje więcej stymulacji;  stylem artystycznym a głodem stymulacji, gdzie im mocniejszy styl artystycznym, tym potrzebuje więcej stymulacji; stylem konwencjonalnym a głodem struktury, gdzie im mocniejszy styl konwencjonalny, tym potrzebuje więcej struktury. Badania dotyczące różnic indywidualnych przyszłych nauczycieli w obrębie ich cech osobowościowych w powiązaniu ze zbadaniem ich potrzeb edukacyjnych mogą stanowić rozwiązanie wielu problemów edukacyjnych, a także wskazać drogę do lepszego kształcenia kadr nauczycielskich.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Biogram autora
  1. Joanna Miecznik-Warda - Akademia Humanitas, Sosnowiec

    Joanna Miecznik-Warda, dr - Akademia Humanitas, Sosnowiec

    adiunkt, wicedyrektor Instytutu Pedagogiki, nauczyciel w Zespole Szkół Prywatnych „Twoja Przyszłość” w Sosnowcu, pedagog wczesnoszkolny, pedagog szkolny, terapeuta pedagogiczny, terapeuta Racjonalnej Terapii Zachowania, mediator, trener mnemotechnik. W swojej pracy naukowej, dydaktycznej  i terapeutycznej wykorzystuje nowe strategie nauczania/uczenia się oraz kognitywne metody pracy. Autorka monografii i artykułów z zakresu efektywności nauczania i kognitywnej edukacji.

Bibliografia

Andrukowicz, W. (1998). Interakcja oparta na wzajemnym porozumieniu. Edukacja i Dialog, 4, 52–57. https://pedagogiczna.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/Idea-dialogu-w-edukacji.pdf?utm_source=chatgpt.com

Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw, A., Gąsiorowska, A., & Nosal, C. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego, 34. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Berne, E. (1966). Principles of Group Treatment. Grove Press, Inc. https://psptraining.com/wp-content/uploads/Berne-E.-1966.-Principles-of-group-treatment.pdf

Cornell, W. F., de Graaf, A., Newton, T., & Thunnissen, M. (Eds.). (2016). Into TA: A comprehensive textbook on transactional analysis. Karnac Books Ltd. https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780429476143/ta-william-cornell

Dworzańska, M. (1998). Dopasowanie do środowiska pracy tv teorii Hollanda na przykładzie zawodu nauczyciela, In T. Rongińska, W. Gaida et al. (Eds.), Zdrowie psychologiczne w zawodzie nauczycielskim, Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Zielona Góra-Potsdam.

Holland, J. L. (1992). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Psychological Assessment Resources. https://www.proquest.com/docview/205130022?sourcetype=Scholarly%20Journals (accessed July 1, 2024).

Jagieła, J. (2017). Samoświadomość nauczycieli w koncepcjach edukacyjnej analizy transakcyjnej. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 26(1), 69–83. https://doi.org/10.16926/p.2017.26.06

Jagieła, J. (2018). Edukacyjna analiza transakcyjna na tle innych orientacji psychopedagogicznych. Wydawnictwo UJD.

Jones, V. F., & Jones, L. S. (2012). Comprehensive classroom management: Creating communities of support and solving problems (10th ed.). Pearson.

Jones, N., & Youngs, P. (2012). Attitudes and affect: Daily emotions and their association with the commitment and burnout of beginning teachers. Teachers College Record, 114(2), 1–36. https://doi.org/10.1177/016146811211400203

Kenney, W. J., & Lyons, B. F. (1979). Naturally occurring teacher ego state behaviors. Transactional Analysis Journal, 9(4), 297–300.

Miecznik-Warda, J., & Kovalčíková, I. (2022). Szybkość motoryczna i szybkość umysłowa jako wyznaczniki szkolnych osiągnięć ucznia. Kognitywne podstawy edukacji dziecka. Petrus.

Newell, S., & Jeffery, D. (2002). Behaviour management in the classroom: A transactional analysis approach. David Fulton Publishers. https://doi.org/10.4324/9780203462300

Papanis, E. (2017). Journal of Regional Socio-Economic Issues, Special Issue 2, September 2016, Guest Editor Efstratios Papanis.

Steiner, C. (1974). Scripts people live: Transactional analysis of life scripts. Grove Press.

Syroka, M. (2003). Typologiczna teoria karier Johna Hollanda - założenia konceptualne i prezentacja narzędzia. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin - Polonia, 16, Sectio J, Wydział Pedagogiki i Psychologii Społecznej. http://bc.umcs.pl/Content/24356

Widawska, E., & Pierzchała, A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (special edition).

Cover Image
Opublikowane
30.12.2024
Dział
Raporty z badań
Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Miecznik-Warda

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Miecznik-Warda, J. (2024). Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 13, 167-177. https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.09

Podobne artykuły

1-10 z 91

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.