Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types

Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.09

Słowa kluczowe:

transakcyjne głody edukacyjne, nauczyciel, potrzeby edukacyjne, osobowość zawodowa

Abstrakt

Potrzeby edukacyjne młodych pedagogów w ujęciu transakcyjnych głodów edukacyjnych i w odniesieniu do typów osobowości zawodowej

W artykule przedstawiono wyniki badań odnoszące się do potrzeb edukacyjnych młodych pedagogów w odniesieniu do ich typów osobowości zawodowej. Badania przeprowadzono Kwestionariuszem Potrzeb Edukacyjnych (KPE) oraz Testem Osobowości Zawodowej Hollanda. Objęto nimi studentów pedagogiki Akademii Humanitas w Sosnowcu oraz studentów pedagogiki, psychoprofilaktyki i pomocy psychologicznej Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Badania KPE wykazały wysoki poziom wskazań studentów w zakresie głodu rozpoznania oraz stymulacji. Poddając analizie badania studentów Testem Osobowości Zawodowej Hollanda otrzymano wyniki jednoznacznie wskazujące na dominantę osobowości społecznej. Zauważono istotny statystycznie związek pomiędzy stylem realistycznym a głodem stymulacji, gdzie im mocniejszy styl realistyczny, tym potrzebuje więcej stymulacji;  stylem artystycznym a głodem stymulacji, gdzie im mocniejszy styl artystycznym, tym potrzebuje więcej stymulacji; stylem konwencjonalnym a głodem struktury, gdzie im mocniejszy styl konwencjonalny, tym potrzebuje więcej struktury. Badania dotyczące różnic indywidualnych przyszłych nauczycieli w obrębie ich cech osobowościowych w powiązaniu ze zbadaniem ich potrzeb edukacyjnych mogą stanowić rozwiązanie wielu problemów edukacyjnych, a także wskazać drogę do lepszego kształcenia kadr nauczycielskich.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Joanna Miecznik-Warda - WYŻSZA SZKOŁA PEDAGOGICZNA IM.JANUSZA KORCZAKA W WARSZAWIE; University of Prešov

Joanna Miecznik – Warda, doktorant, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wydział Nauk Społeczno – Pedagogicznych w Katowicach
Doktorant na Uniwersytecie Preszowskim w Preszowie, na Wydziale Pedagogiki, nauczyciel akademicki Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie na Wydziale Nauk Społeczno – Pedagogicznych w Katowicach, nauczyciel w Zespole Szkół Prywatnych „Twoja Przyszłość” w Sosnowcu, pedagog wczesnoszkolny, pedagog szkolny, terapeuta pedagogiczny, terapeuta Racjonalnej Terapii Zachowania, mediator, trener mnemotechnik. Jej zainteresowania naukowe obejmują diagnozę i wspomaganie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozę procesów kognitywnych u uczniów, efektywność nauczania: mnemotechniki oraz TIK w edukacji.

Bibliografia

Andrukowicz, W. (2002). Interakcja oparta na wzajemnym porozumieniu, „Edukacja i Dialog”, 4. http://edukacjaidialog.pl/archiwum/1998,96/czerwiec,140/interakcja_oparta_na_wzajemnym_porozumieniu,735.html (dostęp: 6.08.2024).

Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw, A., Gąsiorowska, A., Nosal, Cz. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego. Zeszyt nr 34, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.

Berne, E. (1966). Principles of Group Treatment. New York: Grove Press, Inc. https://psptraining.com/wp-content/uploads/Berne-E.-1966.-Principles-of-group-treatment.pdf (dostęp: 4.07.2024).

Cornell, W. F., Graaf de, A., Newton, T., Thunnissen, M. (Eds.) (2016). Into TA. A Comprehensive Textbook on Transactional Analysis. London: Karnac Books Ltd. https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780429476143/ta-william-cornell (dostęp: 20.07.2024).

Dworzańska, M. (1998). Dopasowanie do środowiska pracy tv teorii Hollanda na przykładzie zawodu nauczyciela, [w:] T. Rongińska, W. Gaida i in. (red.), Zdrowie psychologiczne w zawodzie nauczycielskim, Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Zielona Góra-Potsdam.

Holland J.L. (1992), Making Vocational Choices. A Theory of Vocational Personalities and Work Environments, Odessa FI, Psychological Assessment Resources https://www.proquest.com/docview/205130022?sourcetype=Scholarly%20Journals (dostęp: 1.07.2024).

Jagieła, J. (2017). Samoświadomość nauczycieli w koncepcjach edukacyjnej analizy transakcyjnej. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 26 (1).

Jagieła, J. (2018). Edukacyjna analiza transakcyjna na tle innych orientacji psychopedagogicznych. Częstochowa: Wydawnictwo UJD.

Jones V. F., Jones L. S. (2012). Comprehensive classroom management, creating communities of support and solving problems (10th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.

https://www.amazon.com/Comprehensive-Classroom-Management-Creating-Communities/dp/0132697084

Jones, N., Youngs, P. (2012). Attitudes and affect: Daily emotions and their association with the commitment and burnout of beginning teachers. Teachers college record, 114(2), 1-36. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/016146811211400203 (dostęp: 13.07.2024)

Kenney, W. J., Lyons, B. F. (1979). Naturally Occurring Teacher Ego State Behaviors, Transactional Analysis Journal, 9 (4), 297–300.

Miecznik-Warda, J., Kovalčíková, I. (2022). Szybkość motoryczna i szybkość umysłowa jako wyznaczniki szkolnych osiągnięć ucznia. Kognitywne podstawy edukacji dziecka. Petrus, Kraków.

Newell, S., Jeffery, D. (2002). Behaviour Management in the Classroom: A Transactional Analysis Approach. New York: David Fulton Publishers. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203462300/behaviour-management-classroom-sandra-newell-david-jeffery (dostęp: 12.07.2024).

Papanis, E. (2017). Journal of Regional Socio-Economic Issues, Special Issue 2, September 2016, Guest Editor Efstratios Papanis. https://www.researchgate.net/figure/Holland-RIASEC-hexagon_fig1_320414723 (dostęp: 20.07.2024).

Steiner, C. M. (1982). Scripts People Live. Transactional Analysis of Life Scripts. New York: Bantam Books. https://dokumen.pub/scripts-people-live-transactional-analysis-of-life-scripts-9780802196804.html (dostęp: 23.07.2024).

Syroka, J. (2003). Typologiczna teoria karier Johna Hollanda założenia konceptualne i prezentacja narzędzia Typological theory of careers of J. Holland - conceptual assumptions and device presentation, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin - Polonia Vol. XVI Sectio J, Wydział Pedagogiki i Psychologii Społecznej. http://bc.umcs.pl/Content/24356 (dostęp: 21.07.2024).

Widawska E., Pierzchała A. (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne).

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Miecznik-Warda, J. (2024). Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13). https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.09

Numer

Dział

Raporty z badań
Loading...