Feedback jako edukacyjne narzędzie zaspokajania potrzeb i obszar wymiany znaków rozpoznania
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.01Słowa kluczowe:
głody, potrzeby, znaki rozpoznania, feedback, informacja zwrotnaAbstrakt
Sięgając do zagadnień z nurtu analizy transakcyjnej i obserwacji E. Berne’a, w niniejszym artykule autorka odwołuje się do koncepcji głodów (Stewart, Joines, 2018, s. 96 – 97, Tomkiewicz, 1984, s. 98-102) oraz znaków rozpoznania (Stewart, Joines, 2018, s. 96 – 114) jako istotnych aspektów budowania kultury dialogu od wczesnych lat funkcjonowania człowieka. Autorka zwraca przy tym uwagę na feedback, jako jedno z bazowych narzędzi, które pozwala skutecznie dostarczać wiedzy i wytyczać ścieżkę rozwoju. Jako kluczowy element kształtowania postawy młodego człowieka autorka wskazuje rozwijanie przez komunikowanie. W procesie tym feedback odgrywa niebagatelną rolę katalizatora potencjału. Pozwala bowiem monitorować i odpowiadać na potrzeby podopiecznego. Tym samym znacząco wpływa na kształtowanie poczucia jego wartości.
Downloads
Bibliografia
Buckingham, M., Goodall, A. (2019). The Feedback Fallacy. Harvard Business Review, March-April 2019, 92-101.
Buckingham, M., Goodall, A. (2020). Dziewięć kłamstw o pracy. Warszawa: MT Biznes
Berne, E. (1970). Spiele der Erwachsenen. Hamburg
Berne, E. (2004). w co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maxwell, J.C. (2020). Wszyscy się komunikują niewielu potrafi się porozumieć. Warszawa: MT Biznes
McKenna, J. (1974). Strocking profile. TAJ, 4, 4
Spitz. R. (1945), Hospitalism: Genesis of psychiatric condiitions in early childhood, Psychoanalityc Studies of the Child, s. 53-74
Stewart, I., Joines, V. (2018). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Tomkiewicz, A. (1984). Niektóre zagadnienia analizy transakcyjnej. Roczniki Nauk Społecznych. Tom XII, Zeszyt 2.
Wilczewska, E. (2019). Skuteczna i rozwojowa komunikacja interpersonalna. Lublin: Fundacja VCC
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Ewa Wilczewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji