Dawno, dawno temu, w gabinecie superwizora...
phenomena occurring in TA supervision at early stages of psychotherapist’s development
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.06Słowa kluczowe:
superwizja, bajka, trójkąt dramatyczny, trójkąt korzyściAbstrakt
W artykule omówiono cechy superwizora istotne w początkowym okresie rozwoju zawodowego terapeuty, jak również zjawiska, których występowania można się spodziewać w przebiegu procesu superwizji. Wskazano na istotne aspekty superwizji wymagające rozpoznania i analizy, takie jak wchodzenie w gry poprzez przyjmowanie ról w trójkącie dramatycznym oraz przeżywanie lęku w relacji z superwizorem. Co najistotniejsze, omówiono również skuteczne sposoby radzenia sobie z tymi trudnościami, po to, by ułatwić nawiązanie i utrzymywanie bezpiecznej relacji superwizyjnej, w tym zastępowanie trójkąta dramatycznego trójkątem korzyści oraz radzenie sobie z lękiem w superwizji w sposób zaproponowany przez Shoheta. Aby zilustrować wspomniane wyżej procesy odwołano się do autorskiej bajki.
Downloads
Bibliografia
Carroll, M. (2001). The spirituality of supervision. W: M. Carroll, M.
Tholstrup (red.). Integrative Approaches to Supervision, s. 76-90. London: Jessica
Kingsley Publishers.
Casement, P. (2017). O uczeniu się od pacjenta. Warszawa: Oficyna Ingenium.
Casement, P. (2018). O uczeniu się od pacjenta – ciąg dalszy. Przestrzeń i proces analityczny. Warszawa: Oficyna Ingenium.
Chinnock, K. (2011). Relational Transactional Analysis Supervision. Transactional Analysis Journal, 41(4), 336–350. doi:10.1177/036215371104100410
Erskine, R. G. (1997). Supervision of psychotherapy: Models for professional development. W: R. G. Erskine, Theories and methods of an integrative transactional analysis, s. 217-226. San Francisco, CA: TA Press. (Oryginalna praca wydana w 1982).
Goulding, R., Goulding, M. (1976), Injunctions, Decisions, and Redecisions. Transactional Analysis Journal, 6(1), 41-48, DOI: 10.1177/036215377600600110
Hargaden. H. (2017). A relational approach to supervision. W: H. Hargaden (red.). The Art of Relational Supervision. Clinical Implications of the use of Self in Group Supervision, 7-25. London and New York: Routledge.
Karpman, S. (1968). Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis Bulletin, 26(7), 39-43.
Mason, B. (2019). Re-visiting safe uncertainty: six perspectives for clinical practice and the assessment of risk. Journal of Family Therapy 2019, 0:1-14 . DOI:10.1111/1467-6427.12258
Orlinsky, D. E., Botermans, J. F., Rønnestad, M. H. (2001). Towards an Empirically Grounded Model of Psychotherapy Training: Four Thousand the Rapists Rate Influences on Their Development. Australian Psychologist, 36(2), 139–148. doi:10.1080/00050060108259646
Shohet, R. (red.). (2008). Passionate Supervision. London: Jessica Kingsley Publisher.
Shohet, R., Shohet, J. (2020). In Love with Supervision. Monmouth: PCCS Books Ltd.
Steiner, C. (1990). Scripts People Live: Transactional Analysis of Life Scripts. New York: Grove Press. (Oryginalna praca wydana w 1974).
Tracey, T. J. G., Bludworth, J., Glidden-Tracey, C. E. (2012). Are there parallel processes in psychotherapy supervision? An empirical examination. Psychotherapy, 49(3), 330–343. https://doi.org/10.1037/a0026246
Weck, F., Kaufmann, Y. M., Witthöft, M. (2017). Topics and techniques in clinical supervision in psychotherapy training. The Cognitive Behaviour Therapist, 10, e3. https://doi.org/10.1017/S1754470X17000046
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Agata Szekiełda, Anna Jaskulska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji