Rola społeczności korekcyjnej dla kształtowania umiejętności społecznych uczestników. Studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.09Słowa kluczowe:
metoda społeczności korekcyjnej, świetlica socjoterapeutyczna, umiejętności społeczne, kontraktAbstrakt
Młodzi ludzie w okresie dorastania poszukują wzorców i autorytetów, mają także zwiększoną potrzebę autonomii i chęci decydowania o sobie. Jednym z miejsc, w którym realizowane są te potrzeby oraz oczekiwania dzieci i młodzieży jest Świetlica Socjoterapeutyczna i Klub Młodzieżowy Fundacji dla Ludzi Potrzebujących Pomocy „Gniazdo” w Katowicach, gdzie wykorzystywana jest metoda społeczności korekcyjnej. Podopieczni aktywnie uczestniczą w życiu i działalności placówki, co zostało zaprezentowane w poniższym artykule. Celem artykułu jest ukazanie metody społeczności korekcyjnej i jej znaczenia dla kształtowania umiejętności społecznych, jak również przedstawienie wyników badań przeprowadzonych w wyżej wymienionej organizacji.
Downloads
Bibliografia
Adorno, T.W. (1978). Wychowanie po Oświęcimiu. Znak, 285, 353–366. Berne, E. (1979). The Structure and Dynamics of Organizations and Groups. New York: Ballantine Books.
Cornell, W.F., Graaf de, A., Newton, T., Thunnissen, M. (eds.) (2016). Into TA. A Comprehensive Textbook on Transactional Analysis. London: Karnac Books Ltd.
Drzeżdżon, W. (2011). Pedagogiczne uwarunkowania autorytetu nauczyciela-wychowawcy. Język – Szkoła – Religia, 6, 113–124.
Erikson, E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Górnicka, J.B. (2015). Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Jones, M. (1968). Beyond the therapeutic community: Social Learning and Social Psychiatry. Yale: University Press.
Koczurowska, J. (2012). Społeczność terapeutyczna w rehabilitacji uzależnień. In: P. Jabłoński, B. Bukowska, J.C. Czabała (eds.), Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów. Łódź: Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Korczak, J. (2012). Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka. Łobocki, M. (2003). ABC wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Martowska, K., Matczak, A. (2013). Pomiar kompetencji społecznych – prezentacja nowego narzędzia diagnostycznego. Psychologia Jakości Życia, 12 (1), 43–56, http://dx.doi.org/10.5604/16441796.1088803.
Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecz- nych. Warszawa: Liberi Libri.
Neill, A.S. (1991). Summerhill. Harmondsworth: Penguin Books.
Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Sawicka, K. (2006). Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania. In: I. Dąbrowska-Jabłońska (ed.), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Stake, R.E. (2009). Jakościowe studium przypadku. In: N.K. Denzin, Y.S. Lin- coln (eds.), Metody badań jakościowych, vol. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strumińska-Kutra, M., Koładkiewicz, I. (2012). Studium przypadku. In: D. Je- mielniak (ed.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Tokarska, B. (2013). Społeczność korekcyjna w świetlicy środowiskowej jako metoda pracy z młodzieżą zagrożoną niedostosowaniem społecznym. In: P. Adamiak, J. Pyżalski (eds.), Model działań systemowych – MDS. Podręcznik metodyczny. Łódź: Wydawnictwo EXALL.
Widawska, E. (2016). Ku czemu wychowywać ma szkoła? Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 93–109, http://dx.doi.org/10.16926/eat.2016.05.06.
Wieczorek, Z. (2011). Pomidor... Zabawa czy zasada? Jak wykorzystać analizę transakcyjną w uczeniu asertywności? In: J. Jagieła (ed.) Analiza transakcyjna w edukacji. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji