Podejście studentów pedagogiki do konstruowania własnej kariery zawodowej
- Autor
-
-
Daniel Kukla
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie -
Mirosław Mielczarek
Uniwersytet Humanistyczno-Ekonomiczny w Łodzi
-
- Słowa kluczowe:
- kariera zawodowa, konstruowanie kariery zawodowej, praca, teoria konstrukcji kariery M. L. Savickas’a, studenci pedagogiki
- Abstrakt
-
Prezentowany artykuł składa się z typowej triady dla artykułów zawierających raport z badań. W części pierwszej przedstawiono teoretyczne podejście do konstruowania kariery zawodowej. W tym względzie bazowano na torii konstrukcji M. L. Savickas’a. Druga część artykułu opisuje metodologię podjętych badań własnych, których przedmiotem było konstruowanie kariery zawodowej przez studentów pedagogiki. Z kolei celem badań uczyniono poznaniu poglądów studentów pedagogiki wokół kwestii konstruowania kariery zawodowej. Postępowanie badawcze miało dać odpowiedź na pytanie: jakie podejście do konstruowania własnej kariery zawodowej prezentują studenci pedagogiki? Odpowiedzi na przyjęty problem badawczy dostarczyła metoda w postaci jakościowej analizy treści, do której skonstruowano autorskie narzędzie badawcze. Badania zostały osadzone w nurcie metodologii jakościowej, utożsamianej z paradygmatem interpretatywnym. Ostatnia część artykułu zawiera wyniki badań własnych, z których, m.in. wynika, że niektórzy studenci pedagogiki łączyli swoją karierę zawodową z pracą nauczyciela/pedagoga.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna. Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 20(2), 237–246.
Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Cybal-Michalska, A. (2015). (Meta)analityczna wartość założeń teorii karieryprzyczynek do dyskusji na temat teorii konstrukcji kariery Marka L. Savickasa. Studia Poradoznawcze, 4, 52–63.
Goriszowski, W. (2006). Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
Guzik-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Hsieh, H.F., Shannon, E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288.
Kukla, D., Mielczarek, M. (2019). Orientacje zawodowe młodzieży niedostosowanej społecznie wobec kariery zawodowej. Szkoła – Zawód – Praca, 17, 259–274.
Kukla, D., Mielczarek, M. (2021). Predyspozycje zawodowe młodzieży niedostosowanej społecznie. Przyczynek do planowania samodzielności zawodowej. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(112), 177–188.
Maree, J.G. (2010). Brief Overview of the Advancement of Postmodern Approaches to Career Counselings. Journal for Psychology in Africa, 20(3), 363–376.
Minta, J. (2012). Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Piróg, D. (2018). Kariera zawodowa nauczycieli w warunkach przemian w systemie edukacji: zarys stanu badań. Przedsiębiorczość – Edukacja, 14, 495–509.
Savickas, M.L. (2004). The Theory and Practice of Career Construction. In: S.D. Brown, R.W. Lent (ed.), Career development and counseling. PuttingTheory and Research to Work (pp. 42–70). New Jersey: John Wiley & Sons.
Savickas, M.L. (2012). Life Design: A Paradigm for Career Intervention in the 21st
Century. Journal of Counseling & Development, 90, 311–352.
Wiatrowski, Z. (2000). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Wiatrowski, Z. (2009). Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej. Radom: ITE-PIB.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2022
- Numer
- Nr 11 (2022)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Daniel Kukla, Mirosław Mielczarek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Monika Czyżewska, Ewa Duda, Magda Lejzerowicz, Anna Perkowska-Klejman, Ada Sarnat-Ciastko, Edyta Zawadzka, Tutoring: znaczenia nadawane pojęciu przez tutorów. Analiza pola semantycznego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Joanna Miecznik-Warda, Educational Needs of Young Educators in the Context of Transactional Educational Hungers and in Relation to Professional Personality Types , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Monika Adamska-Staroń, Studying pedagogical theories. The perspective of Pedagogy students from Jan Długosz University in Częstochowa. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Chodkowski, Poczucie skuteczności w opinii badanych studentów rzeszowskich uczelni , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Dorota Podgórska-Jachnik, Interinstitutional support and deinstitutionalization of social services for individuals with disabilities as a context for inclusive education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Beata Gumienny, Psychiatrization as a mechanism for handicapping students with intellectual disability. Psychiatrisation in education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Milena Miałkowska-Kozaryna, Do Studies Provide Knowledge, Skills, and Social Competences – Are You Sure? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.