Student personality adaptations, part II
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.02Słowa kluczowe:
uczeń, adaptacje osobowościAbstrakt
Studenckie adaptacje osobowości, cześć II
W trzech kolejnych artykułach ukazano przykłady uczniowskich adaptacji osobowości. Odwołując się do koncepcji analizy transakcyjnej oraz wiedzy z zakresu zaburzeń osobowości przedstawiono szereg typowych cech i zachowań, dominujących potrzeb oraz wybranych parametrów AT, a także podano praktyczne wskazówki mogące pomóc nauczycielom i wychowawcom w rozumieniu swoich relacji z uczniami sprawiającymi kłopoty wynikające z problemów charakterologicznych. Wskazano też sposoby działań kompensacyjnych oraz interwencji w postaci afirmacje służące zapobieganiu ujawniających się przejawów dysfunkcjonalnego rozwoju osobowości.
Downloads
Bibliografia
Beck, A.T., Freeman, A., Davis, D.D. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Behary, W.T. (2014). Rozbroić narcyza. Jak radzić sobie z osobą zapatrzoną w siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bradshaw, J., (2008). Powrót do swego wewnętrznego domu. Jak odzyskać i otoczyć opieką swoje wewnętrzne dziecko, Konstancin-Jeziorna: Wydawnictwo MEDIUM.
Dutton, K., McNab, A. (2017). Odkryj w sobie psychopatę i osiągnij sukces. Warszawa:
Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
Erikson, T. (2018). Otoczeni przez psychopatów. Jak rozpracować tych, którzy tobą manipulują. Warszawa: Wielka Litera Sp. z o.o.
Hare, R.D. (2008). Psychopaci są wśród nas. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jagieła, J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.
Jagieła, J. (2011). Psychoterapia lęku w koncepcji analizy transakcyjnej. Horyzonty Wychowania, 19 (10), 95-109.
Johnson, S. M. (1993). Osobowość symbiotyczna i jej leczenie. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.
Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lasch, Ch. (2015). Kultura narcyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.
Małkiewicz, E. (2000). Analiza przypadku –diagnoza indywidualna problemu dziecka.
Na przykładzie dzieci o narcystycznej linii rozwoju. W: Metody jakościowe
w psychologii współczesnej, M. Straś-Romanowska (red.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,170-183.
Morison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Naar-King, S., Suarez, M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pastwa-Wojciechowska, B. (2013), Psychopaci sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Paulhus, D.L, Williams K. M. (2005). The Dark Triad of Personality: Narcissism,
Machiavellianism, and Psychopathy. Journal of Research in Personality.
(6), 556-563.
Rhodewalt, F. (2005). Umysł społeczny narcyza. W: J. Forgas, K.D. Williams,
I. Wheeler (red.). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Simon, F.B., Stierlin, H. (1998). Słownik terapii rodzin. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Speck, O. (2005). Być nauczycielem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Talarowska, M., Moczulski, D., Strzelecki, D. (2021) Zaburzenia osobowości. Czy musisz coś o nich wiedzieć? Warszawa: Medical Tribune POLSKA.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jarosław Jagieła
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji