Student personality adaptations, part II
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.02Słowa kluczowe:
uczeń, adaptacje osobowościAbstrakt
Studenckie adaptacje osobowości, cześć II
W trzech kolejnych artykułach ukazano przykłady uczniowskich adaptacji osobowości. Odwołując się do koncepcji analizy transakcyjnej oraz wiedzy z zakresu zaburzeń osobowości przedstawiono szereg typowych cech i zachowań, dominujących potrzeb oraz wybranych parametrów AT, a także podano praktyczne wskazówki mogące pomóc nauczycielom i wychowawcom w rozumieniu swoich relacji z uczniami sprawiającymi kłopoty wynikające z problemów charakterologicznych. Wskazano też sposoby działań kompensacyjnych oraz interwencji w postaci afirmacje służące zapobieganiu ujawniających się przejawów dysfunkcjonalnego rozwoju osobowości.
Downloads
Bibliografia
Beck, A.T., Freeman, A., Davis, D.D. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Behary, W.T. (2014). Rozbroić narcyza. Jak radzić sobie z osobą zapatrzoną w siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bradshaw, J., (2008). Powrót do swego wewnętrznego domu. Jak odzyskać i otoczyć opieką swoje wewnętrzne dziecko, Konstancin-Jeziorna: Wydawnictwo MEDIUM.
Dutton, K., McNab, A. (2017). Odkryj w sobie psychopatę i osiągnij sukces. Warszawa:
Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
Erikson, T. (2018). Otoczeni przez psychopatów. Jak rozpracować tych, którzy tobą manipulują. Warszawa: Wielka Litera Sp. z o.o.
Hare, R.D. (2008). Psychopaci są wśród nas. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jagieła, J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.
Jagieła, J. (2011). Psychoterapia lęku w koncepcji analizy transakcyjnej. Horyzonty Wychowania, 19 (10), 95-109.
Johnson, S. M. (1993). Osobowość symbiotyczna i jej leczenie. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.
Kottler, J.A. (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lasch, Ch. (2015). Kultura narcyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Sedno.
Małkiewicz, E. (2000). Analiza przypadku –diagnoza indywidualna problemu dziecka.
Na przykładzie dzieci o narcystycznej linii rozwoju. W: Metody jakościowe
w psychologii współczesnej, M. Straś-Romanowska (red.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,170-183.
Morison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Naar-King, S., Suarez, M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pastwa-Wojciechowska, B. (2013), Psychopaci sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Paulhus, D.L, Williams K. M. (2005). The Dark Triad of Personality: Narcissism,
Machiavellianism, and Psychopathy. Journal of Research in Personality.
(6), 556-563.
Rhodewalt, F. (2005). Umysł społeczny narcyza. W: J. Forgas, K.D. Williams,
I. Wheeler (red.). Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Simon, F.B., Stierlin, H. (1998). Słownik terapii rodzin. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Speck, O. (2005). Być nauczycielem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Talarowska, M., Moczulski, D., Strzelecki, D. (2021) Zaburzenia osobowości. Czy musisz coś o nich wiedzieć? Warszawa: Medical Tribune POLSKA.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jarosław Jagieła
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji