Psychopedagogy of self-fulfilment and autonomy: on the links between humanistic concepts and educational transactional analysis (part 4)
- Authors
-
-
- Keywords:
- humanistic psychology, self-realization and self-acceptance, humanistic therapy, humanistic psychology in Poland, humanistic pedagogy, transactional analysis
- Abstract
-
The article offers an outline of humanistic psychology and therapy, its leading representatives and the way it is used in Polish theory and practice. It also shows the links between these concepts and transactional analysis.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Brühlmeier, A. (b.r.w.). Edukacja humanistyczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bugental, J.F.T. (1978). W poszukiwaniu autentyczności. W: K. Jankowski (red.). Przełom w psychologii (s. 325–340). Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (1994). Rozwijanie wrażliwości nauczycieli na problemy wychowawcze. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 89–95). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Ciszkowski, W. (1994). Socjoterapia terenem współdziałania pedagogów i psychologów. W: M. Łobocki (red.). Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 133–137). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Cox, R. (2013). Posłowie. Bogaty plon Abrahama Maslowa. W: A. Maslow, Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Danilewska, J. (2004). Psychologia humanistyczna a pedagogika szkolna, czyli siła „romantycznej utopii” na usługach szkoły w teorii i praktyce. W: S. Palka (red.). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych (s. 199–211). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dauber, H. (1997). Podstawy pedagogiki humanistycznej. Zintegrowane układy między terapią i polityką. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Derc, K. (1996). Doświadczenie i twórczość w koncepcji Abrahama H. Maslowa. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Drozdowski, P. (2013). Psychoterapia nie jest leczeniem z życia. W: M. We- reszka (red.), Psychoterapia to jest moja partia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Różnica.
Flager, R. (2013). Wpływ Abrahama Maslowa. W: A. Maslow, Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Górniewicz, J., Żuchowski, J. (1994). Samorealizacja i wychowanie z inspiracji filozofii i psychologii humanistycznej. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 63–69). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Gombrowicz, W. (1988). Dziennik 1953–1956. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Greenberg, L.S., Safran J.D. (1989). Emotion in psychotherapy. American Psychologist, 44, 19–29.
Grochulska, J. (1998). Autokreacja nauczyciela w pedagogice Carla Rogersa. W: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 3, k. II. Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.
Harris, T.A. (1987). W zgodzie z tobą i z sobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Jagieła, J. (2013). Integracja osobowości jako wartość edukacyjna. Perspektywa edukacyjnej analizy transakcyjnej. W: A. Gofron, K. Motyl (red.), Podstawy edukacji. Sfera wartości i zasad – konstruowanie przedmiotu (s. 119–139). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Janowska, J. (1995). Podejście Gestalt w rozwijaniu umiejętności psychopedagogicznych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 8, 35–48.
Janowska, J. (2000). Samoaktualizacja w teorii i praktyce kształcenia nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Jankowski, K. (red.). (1976a). Psychologia w działaniu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Jankowski, K. (1976b). Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Jankowski, K. (1978a). Przełom w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Jankowski, K. (1978b). Mój Śambhala. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Jankowski, K. (1980). Analiza transakcyjna. W: H. Wardaszko-Łyskowska (red.), Terapia grupowa w psychiatrii (s. 193–208). Warszawa: PZWL.
Jankowski, K. (2003). Hipisi. W poszukiwaniu ziemi obiecanej. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Jaraczewska, J.M., Adamczyk-Zientara, M. (red.). (2015). Dialog Motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Kargulowa, A. (1994). Granice empatii w perspektywie nauk humanistycznych. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 35–43). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kościelniak, M. (2004). Zrozumieć Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Krüger, H.H. (2005). Wprowadzenie w teorię i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kubiak-Jurecka, E. (1994). Podmiotowość jako problem pedagogiczny w aspekcie kształcenia nauczycieli. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 103–108). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kwaśniewska, K. (1994). Aktywność samowychowawcza jako warunek rozwoju osobowości w psychologii humanistycznej. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 59–62). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kwiatkowska, G.E. (1995). Samorealizacja jako kategoria psychologiczno-pedagogiczna, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 8, 5–21.
Lewandowska, K. (1994). Oddziaływania twórcze i terapeutyczne w kształceniu nauczycieli. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 96–102). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Łobocki, M. (red.). (1994). Psychologia humanistyczna a wychowanie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Maslow, A.H. (2013). Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mearns, D., Thorne, B. (2010). Terapia skoncentrowana na osobie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Miller, W.R., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywacyjny. Jak przygotować ludzi do zmiany. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Milerski, B., Śliwerski, B. (red.). (2000). Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nelicki, A. (1999). „Organizmiczna” koncepcja Abrahama H. Maslowa. W: A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości (s. 159– 175). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Niebrzydowski, L. (1976). O poznaniu i ocenie samego siebie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Obuchowski, K. (2015). Dramat Zygmunta Freuda, czyli o tym, że czasem nie- dobrze mieć rację. W: K. Obuchowski (red.), Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna. Poznań: Polskie Towarzystwo Przy- jaciół Nauki. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Orczyk, A. (2008). Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Ornstein, A.C., Hunkins, F.P. (1999). Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Palak, Z. (1995). Samoakceptacja jako jeden z czynników warunkujących funkcjonowanie jednostki. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 8, 23–32.
Rogers, C.R. (1969). Freedom to Learn. Columbus, Ohio: Charles E. Merill Publishing Company.
Rogers, C.R. (1983). Freedom to Learn for the 80’s. Colombus, Ohio: Charles E. Merill Publishing Company, A Bell and Howell Company.
Rogers, C.R. (1991). Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe. Wrocław: „The-saurus – Press”, Juniorzy Gospodarki.
Rogers, C.R. (2002). Sposób bycia. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Rogoll, C.R. (2013). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rosińska, Z., Matusewicz, Cz. (1982). Kierunki współczesnej psychologii, ich geneza i rozwój. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Sołowiej, J. (1988). Koncepcja kształcenia C. Rogersa i E.P. Torrance’a. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Stokłosa, B. (1994). Struktura osoby jako podstawa oddziaływań wychowawczych. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 52–58). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Szasz, T. (1978). Mit choroby psychicznej. W: K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii (s. 225–240). Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Śliwerski, B. (1994). Antypedagogika a psychologia humanistyczna. W: M. Ło- bocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 25–34). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Śliwerski, B. (2004). Pedagogika Gestalt. W: B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śmierzyński, D. (1994). Animacja środowiska kulturalno-wychowawczego w świetle pedagogiki społecznej, psychologii humanistycznej i pedagogiki twórczej aktywności. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 70–75). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Śnieżek, J. (1994). Idee psychologii humanistycznej w systemie wychowawczym Janusza Korczaka. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 116–121). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Tomkiewicz, A. (2013). Wprowadzenie do wydania polskiego. W: R. Rogoll, Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Węgliński, A. (1994). Zasady psychologii humanistycznej a wychowanie resocjalizujące. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 122–132). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Downloads
- Published
- 2019-12-31
- Issue
- No. 8 (2019)
- Section
- Educational transactional analysis in the light of other psychopedagogical areas
- License
-
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of meaning and value, that is about the relationship between existential therapy and transactional analysis. (part 6) , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogy of Learning and Behaviour, or about Connections between Behaviourism and Educational Transactional Analysis (Part 2) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, Spirituality - pastoral care - transactional analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogy of cognition and thinking: on the links between cognitive concepts and educational transactional analysis (part 3) , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, [rec.] Monika Dawid-Sawicka, Elżbieta Stelmach (2023). 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ss. 226 , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Adults' dreams. The first step of characterization using transactional analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Agnieszka Iwanicka, Social media and influencers in the lives of teenagers , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Piotr Toczyski, The Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogy of cognition and thinking: on the links between cognitive concepts and educational transactional analysis (part 3) , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Bert Hellinger's Systemic Family Constellation Method from the Perspective of Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogy of Learning and Behaviour, or about Connections between Behaviourism and Educational Transactional Analysis (Part 2) , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Significance of Susannah Temple’s Functional Fluency Model for Educational Transactional Analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Name giving – the beginning of the biography and the script , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogy of integration and authenticity: on the relationship between Gestalt therapy and Gestalt pedagogy and educational transactional analysis (part 5) , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Jarosław Jagieła, [review] Stefanie Stahl, Odkryj swoje wewnętrzne dziecko. Klucz do rozwiązania (prawie) wszystkich problemów, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2019, pp. 304 , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)