Pozytywna analiza transakcyjna
- Autor
-
-
Jarosław Jagieła
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, pozytywna psychologia, edukacyjna analiza transakcyjna
- Abstrakt
-
Analiza transakcyjna (AT) jako jeden z kierunków psychoterapii od początku swojego istnienia kierował się założeniami bliskimi pozytywnej psychologii. Na ten fakt zwraca uwagę szereg autorów TAJ. Implementacje analizy transakcyjnej do edukacji i pojawiające się tutaj problemy, modele i rozwiązanie dodatkowo jeszcze zwiększają zaangażowanie tej koncepcji w kierunku współcześnie rozumianej psychologii pozytywnej. Dzięki edukacyjnej analizie transakcyjnej szkoła i cały system oświatowy może stać się miejscem stwarzającym szansę korzystnego rozwoju oraz urzeczywistniania swoich możliwości wszystkich podmiotów (uczniów, nauczycieli, czy rodziców) obecnych w procesie kształcenia i wychowania.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Allen, J.R, (2006). Oklahoma City Ten Years Later: Positive Psychology, Transactional Analysis, and the Transformation of Trauma from a Terrorist Attack. Transactional Analysis Journal, 2(36), 120–133.
Barrow, G. (2007). Wonderful World, Beautiful People: Reframing Transactional Analysis as Positive Psychology. Transactional Analysis Journal, 3 (37), 206–209.
Colman, A.M. (2009). Słownik psychologiczny. Warszawa: Wydawnictwo Nau- kowe PWN.
Jagieła, J. (2013). Integracja osobowości jako wartość edukacyjna: perspektywa edukacyjnej analizy transakcyjnej. Postawy Edukacji, 6, 119–139.
Jagieła, J. (2017). Znaczenie modelu płynności funkcjonalnej Susannah Temple (FF – functional fluency) dla edukacyjnej analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 19–48. http://dx.doi.org/10.16926/eat.2017.05.02.
Napper, R. (2009). Positive Psychology and Transactional Analysis. Transactio- nal Analysis Journal, 1 (39), 61–74.
Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Okoń, W. (1987). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN. Rosenhan, D.L., Seligman, E.P. (1994). Psychopatologia. t. I–II. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Schachner, S. (2016). Models of transactional analysis in educational manage- ment. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 39–45.
Seligman, M. (2003). Authentic happiness. London: Nicholas Brearly. Seligman, M.E.P. (2005). Positive Psychology. Positive Prevention and Positive Therapy. W: C.R. Snyder, S.J. Lopez (red.), Handbook of Positive Psychology (s. 4–9), New York: Oxford University Press.
Sokołowska, E. (2013). Czy analiza transakcyjna może być użyteczna w coachingu? Coaching Review, 1 (4), 41–59.
Steiner, C.M. (1984). Emotional Literacy. Transactional Analysis Journal, 14(3), 162–174.
Steiner, C.M. (1996). Emotional literacy training: The application of transactional analysis to the study of emotions. Transactional Analysis Journal, 26(1), 31–39.
Temple, S. (2004). Building self-awareness. Pobrane 7 stycznia 2019 roku z: https://westtownapps.com/modx2/section-a/
Zaczyński, W.P. (1990). Uczenie się przez przeżywanie. Warszawa: WSiP.
- Pobrania
- Opublikowane
- 31.12.2019
- Numer
- Nr 8 (2019)
- Dział
- Czytając TAJ
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Aleksandra Wieczorek, Wykorzystanie analizy transakcyjnej w pracy z młodzieżą , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu” jako profilaktyczny program rekomendowany. Założenia i zastosowanie w świetle edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Tony White, Technika pustego krzesła i jego użycie w psychoterapii , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Zbigniew Łęski, dr, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Trudi Newton, Od analizy transakcyjnej w edukacji do edukacyjnej analizy transakcyjnej: osobiste spotkanie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Wiga Bednarkowa, dr hab. prof. AJD, [rec.] J. Jagieła, A. Sarnat-Ciastko, Dlaczego analiza transakcyjna? Rozmowy o zastosowaniu analizy transakcyjnej w pracy nauczyciela i wychowawcy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Zbigniew Wieczorek, dr, „Lustereczko, powiedz przecie...”, czyli analiza transakcyjna i neurony lustrzane , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, [rec.] Monika Dawid-Sawicka, Elżbieta Stelmach (2023). 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ss. 226 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika samorealizacji i autonomii, czyli o związkach koncepcji humanistycznych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 4) * , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogika poznania i myślenia, czyli o związkach koncepcji poznawczych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 3) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Metoda ustawień systemowych rodziny według Berta Hellingera w optyce analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Znaczenie modelu płynności funkcjonalnej Susannah Temple (FF – Functional Fluency) dla edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Nadanie imienia – początek biografii a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika integracji i autentyczności, czyli o związkach terapii i pedagogiki Gestalt z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 5) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)