Terapia Pisania Ról
- Autor
-
-
Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- Role Lettering Therapy, RLT, leczenie traumy poprzez pisarstwo, analiza transakcyjna, polaryzacja, zastępcze ego, zalety i ograniczenia pisarstwa terapeutycznego
- Abstrakt
-
Artykuł prezentuje opracowaną w Japonii metodę określaną jako Pisanie Ról (RLT – Role Lettering Therapy), która znajduje liczne zastosowania w psychoterapii oraz poradnictwie. Dzięki swojej poufności jest metodą łatwą w stosowaniu i bezpieczną. Można ją stosować także w połączeniu z analizą transakcyjną, gdzie przeciwdziała podejmowaniu gier psychologicznych, służy od- kontaminowaniu stanów ego, wzmacnia strukturę Ja-Dorosły, zmniejsza obrony i opory klientów. Możne znaleźć również zastosowania pedagogiczne w pracy z dziećmi i młodzieżą, osłabiając lęki szkolne, wagarowanie oraz przemoc rówieśniczą.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Czytając TAJ
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarosław Jagieła, Student personality adaptations, part II , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Joanna Grabowska, Obszary zastosowań analizy transakcyjnej. Kwerenda biblioteczna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Marika Oracz, Characteristics of adult dreams in the perspective of the concept of passivity in the meaning of transactional analysis , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Anna Zamkowska, Piotr Nogaj, Cooperation of Special Education Teachers with the General Teacher in Primary Schools. A Survey of Polish Teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Trudi Newton, Od analizy transakcyjnej w edukacji do edukacyjnej analizy transakcyjnej: osobiste spotkanie , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Justyna Rodasik, mgr, Struktura Ja-Dziecko w osobowości artystów muzyków , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Edyta Widawska, dr, Ku czemu wychowywać ma szkoła? Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Piotr Jusik, mgr, Formalne i nieformalne doradztwo psychologiczne w kontekście edukacyjnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Michał Borda, ks. dr, Bożena Marzec, dr, Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań ewaluacyjnych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika samorealizacji i autonomii, czyli o związkach koncepcji humanistycznych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 4) * , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogika poznania i myślenia, czyli o związkach koncepcji poznawczych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 3) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Metoda ustawień systemowych rodziny według Berta Hellingera w optyce analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Znaczenie modelu płynności funkcjonalnej Susannah Temple (FF – Functional Fluency) dla edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Nadanie imienia – początek biografii a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika integracji i autentyczności, czyli o związkach terapii i pedagogiki Gestalt z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 5) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)