Cooperation of Special Education Teachers with the General Teacher in Primary Schools. A Survey of Polish Teachers
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2024.13.24Słowa kluczowe:
współnauczanie, szkoła podstawowa, edukacja włączająca, kształcenie integracyjne, nauczyciel współorganizujący kształcenieAbstrakt
Współpraca pedagogów specjalnych z nauczycielami szkół podstawowych. Badanie polskich nauczycieli
Współpraca nauczyciela wspomagającego z nauczycielem klasy w klasie integracyjnej i włączającej jest jednym z wyznaczników powodzenia tych form. Celem badania jest analiza zakresu i częstotliwości ich współpracy w realizacji zadań diagnostycznych, planistycznych, organizacyjnych i wychowawczych, a także satysfakcji ze współpracy i doświadczanych wyzwań. Analizowano także korelację tych zmiennych z kwalifikacjami nauczycieli, ich stopniem awansu zawodowego, dostępnością doskonalenia zawodowego i korzystaniem ze szkoleń. Próba 200 polskich nauczycieli współorganizujących kształcenie w szkołach podstawowych została przebadana za pomocą kwestionariusza on-line. Wyniki pokazują, że większość zadań respondentów obejmuje współpracę z nauczycielem klas. Co więcej, ich rozwój zawodowy koreluje pozytywnie z częstotliwością wykonywania tych zadań. Większość respondentów uznała tę współpracę za satysfakcjonującą i nigdy nie doświadczyła trudności w tym zakresie.
Downloads
Bibliografia
Ackerman, K. B., Whitney, T., & Samudre, M. D. (2023). The effectiveness of a peer coaching intervention on co-teachers’ use of high leverage practices. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 67(1), 27–38. https://doi.org/10.1080/1045988X.2022.2070591
Bartuś, E. (2023). Pedagog specjalny jako współorganizator edukacji włączającej w narracjach nauczycieli. Colloquium, 15(4), 209–229. http://doi.org/10.34813/48coll2023
Bombińska-Domżał, A. (2012). Realizacja działań edukacyjnych przez pedagoga specjalnego i nauczyciela przedmiotu w klasie integracyjnej. In P. Majewicz, A. Mikruta (ed.), Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji (pp. 52-83). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Czarnocka, M., Perek, N. & Revkovych, S. (2022). Uczeń ze spektrum autyzmu. Aspekty prawne i praktyczne, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2022). Zmiana roli wsparcia specjalistycznego. Sprawozdanie końcowe. EASNIE. Zmiana roli wsparcia specjalistycznego: Sprawozdanie końcowe (european-agency.org)
Friend, M. (2007). The co-teaching partnership. Educational Leadership, 64(5), 48–51.
Ghedin, E., & Aquario, D. (2020). Collaborative teaching in mainstream schools: Research with general education and support teachers. International Journal of Whole Schooling, 16(2), 1-34.
Jopek-Bizoń, M. & Zawada, A. (2022). Uczniowie z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, na lekcji języka angielskiego w szkole podstawowej. Aspekt teoretyczny i praktyczny. Świat i Słowo, 38(1), 401-421, https://doi.org/10.53052/17313317.2022.25
Jurkowski, S. & Müller, B. (2018). Teaching in Inclusive Settings: The Development of Multi-Professional Cooperation in Teaching Dyads. Teaching and Teacher Education, 75, 224–231, https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.06.017
King-Sears, M.E., Jenkins, M. C. & Brawand, A. (2020). Co-teaching perspectives from middle school algebra co-teachers and their students with and without disabilities. International Journal of Inclusive Education, 24(4), 427-442, https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1465134
Lewkowicz, I. (2019). Idea edukacji włączającej a budowanie systemu wsparcia i pomocy w przedszkolu. Uniwersytet w Białymstoku.
Miller, A. L., Wilt, C. L., Allcock, H. C., Kurth, J. A., Morningstar, M. E., & Ruppar, A. L. (2020). Teacher agency for inclusive education: an international scoping review. International Journal of Inclusive Education, 26(12), 1–19, https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1789766
Mofield, E. L. (2020). Benefits and Barriers to Collaboration and Co-Teaching: Examining Perspectives of Gifted Education Teachers and General Education Teachers. Gifted Child Today, 43(1), 20-33, https://doi.org/10.1177/1076217519880588
Mouchritsa, M., Kazanopoulos, S., Romero, A., & Garay, U. (2021). Collaboration between general and special education teachers in inclusive classrooms: A review of the literature. Journal of Education and Practice, 12(6), 41–46. https://doi.org/10.7176/JEP/12-6-04
Mroczek, M. (2021). Raport statystyczny. Edukacja włączająca w Polsce. ORE.
Murawski, W. W. & Hughes, C. E. (2009). Response to Intervention, Collaboration, and Co-Teaching: A Logical Combination for Successful Systemic Change. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 53(4), 267-277, https://doi.org/10.3200/PSFL.53.4.267-277
Oleńska- Pawlak, T.& Bombińska- Domżał, A. (2010). Pedeutologiczna perspektywa kształcenia integracyjnego- kontekst uwarunkowań współpracy nauczycieli. In: M. Klaczak (ed.), Edukacja integracyjna – oczekiwania i rzeczywistość (pp. 64-92). Wyd. Uniwersytet KEN w Krakowie.
Oleńska-Pawlak, T. & Bombińska-Domżał, A. (2012). Współpracować aby aktywizować - jak organizować pracę w grupach i klasach integracyjnych. In: P. Majewicz, A. Mikrut (ed.), Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji (pp. 40-51). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Pachowicz, M. (2020). Edukacja integracyjna jako jedna z dróg kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce. Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3-4, 184-204. https://kn.pfron.org.pl/download/5/1248/PFRONkwartalniknr36-37caloscWCAG17EdukacjaPL.pdf
Paju, B., Kajamaa, A., Pirttimaa, R. & Kontu, E. (2022). Collaboration for Inclusive Practices: Teaching Staff Perspectives from Finland. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(3), 427-440, https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1869087
Pancsofar, N. & Petroff, J.G. (2016). Teachers’ experiences with co-teaching as a model for inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1043-1053, https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1145264
Pozas, M. & Letzel-Alt, V. (2023). Teacher collaboration, inclusive education and differentiated instruction: A matter of exchange, co-construction, or synchronization? Cogent Education, 10(2), 2240941, https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2240941
Przybyszewska, D. (2016). Charakterystyka systemów kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Szwecji, Federalnej Republice Niemiec, Grecji i we Włoszech. Studia Edukacyjne, 39, 271-290, https://doi.org/10.14746/se.2016.39.16
Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dziennik Ustaw 2020, poz. 1309. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001309
Rönn-Liljenfeldt, M., Sundqvist C., Ström, K. & Korhonen, J. (2023a). Students’ perceptions of co-teaching in the general classroom. European Journal of Special Needs Education, 39(2), 311-326, https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2215008
Rönn-Liljenfeldt M., Sundqvist, C. & Ström, K. (2023b). Between vision and reality: Finnish school leaders’ experiences of their own and teachers’ roles in the development of co-teaching, Scandinavian Journal of Educational Research, 68(4), 647-660, https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175247
Rytivaara, A., Pulkkinen, J. & Palmu, I. (2023). Learning about students in co-teaching teams. International Journal of Inclusive Education, 27(7), 803-818, https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1878299
Skura, M. (2018). Relacje nauczyciela wspomagającego i nauczyciela wiodącego – temat wciąż otwarty. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 29, 66–86, https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.004.9842
Strogilos, V., King‐Sears, M.E., Tragoulia, E., Voulagka, A., & Stefanidis, A. (2023). A meta-synthesis of co-teaching students with and without disabilities. Educational Research Review, 38, 1-19, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100504
Szumski, G. (2022). Współnauczanie w polskich szkołach podstawowych- model współpracy i korzyści dla uczniów. Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, 5, 54-65, https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8632
United Nations. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR). https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-persons-disabilities
Vostal, M., Vostal, B.R., Galletta Horner, C., & LaVenia, K.N. (2022). A Qualitative Exploration of Trust between General and Special Educators Implications for Collaboration in the Preparation of Teacher Candidates. SSRN Electronic Journal. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4210733
Zamkowska, A. (2017). Współpraca nauczycieli w klasie włączającej. Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, 6, 117–131.
Zaorska, M. (2022). Współpraca nauczycieli oraz nauczycieli specjalistów w kontekście efektywności edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 610(5), 66-76. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8633
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Zamkowska, Piotr Nogaj

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji