Information technology as an important tool in contemporary lifelong learning

Information technology as an important tool in contemporary lifelong learning

Authors

  • Grażyna Cęcelek Stefan Batory State University

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.13

Keywords:

lifelong learning, permanent education, IT society, IT technology, e-education

Abstract

The pace of civilization changes taking place in our country causes radical changes in all spheres of life, which is also reflected in the educational reality.

Competitiveness of the labor market, globalization processes and the development of new technologies necessitate the necessity of lifelong education as a key factor determining both personal development and life success, as well as the stable development of society and the knowledge-based economy.

Therefore, the concept of lifelong learning is becoming more and more important, in the implementation of which the newest information and communication technologies play a special role. The computer network offers enormous possibilities of reaching information, searching for it, storing and processing it.

Information technology available at any time and place, enabling constant access to knowledge and adapting the pace of learning to the individual needs of the student, is an extremely important tool for the implementation of the tasks of modern lifelong education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Grażyna Cęcelek, Stefan Batory State University

prof. PUSB – Author and co-editor of pedagogical monographs and over 100 scientific articles on the border of social, care and educational and rehabilitation pedagogy, as well as in the area of ​​preschool and early school education, pedeutology, permanent education and media pedagogy, as well as educational and vocational counseling - published in Polish and foreign periodicals and scientific monographs.Areas of scientific and research interest: environmental conditions for the development and upbringing of children and adolescents, pedagogical aspects of the functioning of basic educational environments, the problem of poverty in the contemporary Polish family, organization and processing of the human life environment, barriers to access to education and instruments for equalizing educational opportunities, psychosocial aspects of the phenomenon social exclusion, permanent education, distance learning, information technology and its role in the educational process, media pedagogy, professional and personal counseling.

References

Aouil, B., Kajdasz-Aouil, M. (2007). Internet jako środowisko komunikacyjne. W: M. Tanaś (red.), Kultura i język mediów. Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.

Apple M.W. (2013). Can Education Change Society? New York–London: Routledge Taylor & Francis Group.

Becker, G. S. (1993). Human Capital. Chicago: University of Chicago Press.

Bednarek, J., Lubina, E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bogaj, A., Kwiatkowski, S. (2006). Szkoła a rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cęcelek, G. (2005). Kształcenie i doskonalenie dorosłych w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Edukacja Dorosłych, 4 (49).

Cęcelek, G. (2009a). Rola e-learningu w realizacji założeń edukacji ustawicznej. W: A. Klim-Klimaszewska, T. Zacharuk (red.), Paradygmaty współczesnej pedagogiki. Siedlce: Akademia Podlaska. Siedleckie Towarzystwo Naukowe. Pedagogium.

Cęcelek, G. (2009b). Technologia informacyjna jako ważny komponent współczesnej edukacji. Płockie Studia Dydaktyczne, 21.

Cęcelek, G. (2010). Technologia informacyjna w procesie edukacji: szanse i zagrożenia. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1.

Delors, J. (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku (przetł. z franc. Wiktor Rabczuk). Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.

Dyrda M. J. (2009). Pedagogika społeczna. O aspiracjach, jakości i sensie życia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.

Gajda, J. (2007). Media w edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Izdebska J. (2007), Mass media i multimedia – dominująca przestrzeń życia dziecka. W: E. Murynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Juszczyk, S. (2007a). Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: Towarzystwo Naukowe PWN.

Juszczyk S. (2007b). Edukacja na odległość. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. Tom 2.

Klim-Klimaszewska, A. (2009), E-learning in the proces of education at the higher education institution. W: Conference proceedings ICERI 2009. International Conference of Education, Researche and Innovation Madrid (Spain), 16-18 November 2009, Ed. IATED, Valencia (Spain) 2009.

Kołaczek, B. (2004). Dostęp młodzieży do edukacji. Zróżnicowania. Uwarunkowania. Wyrównywanie szans. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

Kramek, Z. (2005), Technologie e-learning w rozwoju kadr eksploatacyjnych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3.

Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006), Znaczenie edukacji informatycznej na konkurencyjnym rynku pracy. W: W. Walat (red.), Technika – informatyka – edukacja. Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji informatycznej. Tom VI. Rzeszów: Uniwersytet rzeszowski.

Kuźmińska-Sołśnia, B. (2008), Rola kształcenia ustawicznego w świetle dynamicznych przemian na rynku pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.

Kwiatkowski, S. M. (2018). Kompetencje przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Montwiłł, W. (2006). Kształcenie na odległość – wybór czy konieczność? Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.

Musioł, M. (2007). Media w procesie wychowania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Okoń, W. (2001). Nowy Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Przyborowska, B. (2008). Rola metadanych w procesie zarządzania treściami e-learningowymi. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.

Schultz, T.W. (1976). Investment in Human Capital The Role of Education and Research. New York: Free Press.

Sysło, M. M. (2004). Technologia informacyjna jako element i narzędzie ustawicznego kształcenia społeczeństwa. W: J. Moos (red.) Edukacja społeczeństwa informacyjnego. Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.

Tanaś, M. (2005). Dydaktyczne granice użyteczności komputerów. W: M. Tanaś (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym. Warszawa: Wydawnictwo Mikom.

Wołk, Z. (2007), E-learning jako komponent elastycznego układu kształcenia ustawicznego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2.

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

Cęcelek, G. (2020). Information technology as an important tool in contemporary lifelong learning. The Educational Transactional Analysis, (9), 207–220. https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.13

Issue

Section

On the border of fields
Loading...