Technologia informacyjna ważnym narzędziem współczesnego kształcenia ustawicznego
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2020.09.13Słowa kluczowe:
kształcenie ustawiczne, edukacja permanentna, społeczeństwo informacyjne, technologia informacyjna, e-nauczanieAbstrakt
Tempo zmian cywilizacyjnych, jakie dokonują się w naszym kraju, powoduje radykalne zmiany we wszystkich sferach życia, znajdując swoje odzwierciedlenie także w rzeczywistości edukacyjnej.
Konkurencyjność rynku pracy, procesy globalizacyjne oraz rozwój nowych technologii wymuszają konieczność edukacji przez całe życie jako kluczowego czynnika decydującego zarówno o osobistym rozwoju i sukcesie życiowym, jak też o stabilnym rozwoju społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy.
W związku z tym coraz większego znaczenia nabiera pojęcie kształcenia ustawicznego, w realizacji założeń którego szczególną rolę odgrywają najnowsze technologie informacyjno – komunikacyjne. Sieć komputerowa daje olbrzymie możliwości docierania do informacji, wyszukiwania jej, gromadzenia i przetwarzania.
Technologia informacyjna dostępna w dowolnym czasie i miejscu, umożliwiająca stały dostęp do wiedzy oraz dostosowanie tempa uczenia się do indywidualnych potrzeb ucznia., stanowi niezwykle ważne narzędzie służące realizacji zadań współczesnej edukacji ustawicznej.
Downloads
Bibliografia
Aouil, B., Kajdasz-Aouil, M. (2007). Internet jako środowisko komunikacyjne. W: M. Tanaś (red.), Kultura i język mediów. Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.
Apple M.W. (2013). Can Education Change Society? New York–London: Routledge Taylor & Francis Group.
Becker, G. S. (1993). Human Capital. Chicago: University of Chicago Press.
Bednarek, J., Lubina, E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bogaj, A., Kwiatkowski, S. (2006). Szkoła a rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cęcelek, G. (2005). Kształcenie i doskonalenie dorosłych w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Edukacja Dorosłych, 4 (49).
Cęcelek, G. (2009a). Rola e-learningu w realizacji założeń edukacji ustawicznej. W: A. Klim-Klimaszewska, T. Zacharuk (red.), Paradygmaty współczesnej pedagogiki. Siedlce: Akademia Podlaska. Siedleckie Towarzystwo Naukowe. Pedagogium.
Cęcelek, G. (2009b). Technologia informacyjna jako ważny komponent współczesnej edukacji. Płockie Studia Dydaktyczne, 21.
Cęcelek, G. (2010). Technologia informacyjna w procesie edukacji: szanse i zagrożenia. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1.
Delors, J. (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku (przetł. z franc. Wiktor Rabczuk). Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Dyrda M. J. (2009). Pedagogika społeczna. O aspiracjach, jakości i sensie życia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.
Gajda, J. (2007). Media w edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Izdebska J. (2007), Mass media i multimedia – dominująca przestrzeń życia dziecka. W: E. Murynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Juszczyk, S. (2007a). Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: Towarzystwo Naukowe PWN.
Juszczyk S. (2007b). Edukacja na odległość. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. Tom 2.
Klim-Klimaszewska, A. (2009), E-learning in the proces of education at the higher education institution. W: Conference proceedings ICERI 2009. International Conference of Education, Researche and Innovation Madrid (Spain), 16-18 November 2009, Ed. IATED, Valencia (Spain) 2009.
Kołaczek, B. (2004). Dostęp młodzieży do edukacji. Zróżnicowania. Uwarunkowania. Wyrównywanie szans. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Kramek, Z. (2005), Technologie e-learning w rozwoju kadr eksploatacyjnych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3.
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006), Znaczenie edukacji informatycznej na konkurencyjnym rynku pracy. W: W. Walat (red.), Technika – informatyka – edukacja. Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji informatycznej. Tom VI. Rzeszów: Uniwersytet rzeszowski.
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2008), Rola kształcenia ustawicznego w świetle dynamicznych przemian na rynku pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Kwiatkowski, S. M. (2018). Kompetencje przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Montwiłł, W. (2006). Kształcenie na odległość – wybór czy konieczność? Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Musioł, M. (2007). Media w procesie wychowania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Okoń, W. (2001). Nowy Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Przyborowska, B. (2008). Rola metadanych w procesie zarządzania treściami e-learningowymi. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Schultz, T.W. (1976). Investment in Human Capital The Role of Education and Research. New York: Free Press.
Sysło, M. M. (2004). Technologia informacyjna jako element i narzędzie ustawicznego kształcenia społeczeństwa. W: J. Moos (red.) Edukacja społeczeństwa informacyjnego. Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Tanaś, M. (2005). Dydaktyczne granice użyteczności komputerów. W: M. Tanaś (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym. Warszawa: Wydawnictwo Mikom.
Wołk, Z. (2007), E-learning jako komponent elastycznego układu kształcenia ustawicznego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Grażyna Cęcelek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji