Information technology as an important tool in contemporary lifelong learning
- Authors
-
-
Grażyna Cęcelek
Stefan Batory State University
-
- Keywords:
- lifelong learning, permanent education, IT society, IT technology, e-education
- Abstract
-
The pace of civilization changes taking place in our country causes radical changes in all spheres of life, which is also reflected in the educational reality.
Competitiveness of the labor market, globalization processes and the development of new technologies necessitate the necessity of lifelong education as a key factor determining both personal development and life success, as well as the stable development of society and the knowledge-based economy.
Therefore, the concept of lifelong learning is becoming more and more important, in the implementation of which the newest information and communication technologies play a special role. The computer network offers enormous possibilities of reaching information, searching for it, storing and processing it.
Information technology available at any time and place, enabling constant access to knowledge and adapting the pace of learning to the individual needs of the student, is an extremely important tool for the implementation of the tasks of modern lifelong education.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Aouil, B., Kajdasz-Aouil, M. (2007). Internet jako środowisko komunikacyjne. W: M. Tanaś (red.), Kultura i język mediów. Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.
Apple M.W. (2013). Can Education Change Society? New York–London: Routledge Taylor & Francis Group.
Becker, G. S. (1993). Human Capital. Chicago: University of Chicago Press.
Bednarek, J., Lubina, E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bogaj, A., Kwiatkowski, S. (2006). Szkoła a rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cęcelek, G. (2005). Kształcenie i doskonalenie dorosłych w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Edukacja Dorosłych, 4 (49).
Cęcelek, G. (2009a). Rola e-learningu w realizacji założeń edukacji ustawicznej. W: A. Klim-Klimaszewska, T. Zacharuk (red.), Paradygmaty współczesnej pedagogiki. Siedlce: Akademia Podlaska. Siedleckie Towarzystwo Naukowe. Pedagogium.
Cęcelek, G. (2009b). Technologia informacyjna jako ważny komponent współczesnej edukacji. Płockie Studia Dydaktyczne, 21.
Cęcelek, G. (2010). Technologia informacyjna w procesie edukacji: szanse i zagrożenia. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1.
Delors, J. (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku (przetł. z franc. Wiktor Rabczuk). Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Dyrda M. J. (2009). Pedagogika społeczna. O aspiracjach, jakości i sensie życia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.
Gajda, J. (2007). Media w edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Izdebska J. (2007), Mass media i multimedia – dominująca przestrzeń życia dziecka. W: E. Murynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Juszczyk, S. (2007a). Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: Towarzystwo Naukowe PWN.
Juszczyk S. (2007b). Edukacja na odległość. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. Tom 2.
Klim-Klimaszewska, A. (2009), E-learning in the proces of education at the higher education institution. W: Conference proceedings ICERI 2009. International Conference of Education, Researche and Innovation Madrid (Spain), 16-18 November 2009, Ed. IATED, Valencia (Spain) 2009.
Kołaczek, B. (2004). Dostęp młodzieży do edukacji. Zróżnicowania. Uwarunkowania. Wyrównywanie szans. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Kramek, Z. (2005), Technologie e-learning w rozwoju kadr eksploatacyjnych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3.
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006), Znaczenie edukacji informatycznej na konkurencyjnym rynku pracy. W: W. Walat (red.), Technika – informatyka – edukacja. Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji informatycznej. Tom VI. Rzeszów: Uniwersytet rzeszowski.
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2008), Rola kształcenia ustawicznego w świetle dynamicznych przemian na rynku pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Kwiatkowski, S. M. (2018). Kompetencje przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Montwiłł, W. (2006). Kształcenie na odległość – wybór czy konieczność? Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Musioł, M. (2007). Media w procesie wychowania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Okoń, W. (2001). Nowy Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Przyborowska, B. (2008). Rola metadanych w procesie zarządzania treściami e-learningowymi. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4.
Schultz, T.W. (1976). Investment in Human Capital The Role of Education and Research. New York: Free Press.
Sysło, M. M. (2004). Technologia informacyjna jako element i narzędzie ustawicznego kształcenia społeczeństwa. W: J. Moos (red.) Edukacja społeczeństwa informacyjnego. Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Tanaś, M. (2005). Dydaktyczne granice użyteczności komputerów. W: M. Tanaś (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym. Warszawa: Wydawnictwo Mikom.
Wołk, Z. (2007), E-learning jako komponent elastycznego układu kształcenia ustawicznego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2.
- Downloads
- Published
- 2020-12-30
- Issue
- No. 9 (2020)
- Section
- On the border of fields
- License
-
Copyright (c) 2020 Grażyna Cęcelek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Anna Zamkowska, Piotr Nogaj, Cooperation of Special Education Teachers with the General Teacher in Primary Schools. A Survey of Polish Teachers , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Michał Borda, ks. dr, Bożena Marzec, dr, The Role of the Family, a Teacher and a Pre-school in Shaping Children’s Attitudes on the Basis of Evaluation Studies , The Educational Transactional Analysis: No. 6 (2017)
- Bożena Wieczorek, Automated assessment system as a supportive tool for teaching programming in Academic Secondary School of SUT , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Agnieszka Iwanicka, Social media and influencers in the lives of teenagers , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Małgorzata Minchberg, mgr, Education through art: an artist at school , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Eunika Baron-Polańczyk, Impact of ICT – chaos and information “confusion” in the view of students and teachers , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Wiga Bednarkowa, dr hab.prof. AJD, [rec.] Jagieła, J. (2015). Słownik terminów i pojęć badań jakościowych nad edukacją , The Educational Transactional Analysis: No. 5 (2016)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Dorota Pankowska, dr hab., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? , The Educational Transactional Analysis: No. 1 (2012)
You may also start an advanced similarity search for this article.