Uczniowskie adaptacje osobowości, cz. I
- Autor
-
-
Jarosław Jagieła
-
- Słowa kluczowe:
- uczeń, schizoidalność, paranoidalność, oralność, adaptacje osobowości
- Abstrakt
-
W trzech kolejnych artykułach ukazano przykłady uczniowskich adaptacji osobowości. Odwołując się do koncepcji analizy transakcyjnej oraz wiedzy z zakresu zaburzeń osobowości przedstawiono szereg typowych cech i zachowań, dominujących potrzeb oraz wybranych parametrów AT, a także podano praktyczne wskazówki mogące pomóc nauczycielom i wychowawcom w rozumieniu swoich relacji z uczniami sprawiającymi kłopoty wynikające z problemów charakterologicznych. Wskazano też sposoby działań kompensacyjnych oraz interwencji w postaci afirmacje służące zapobieganiu ujawniających się przejawów dysfunkcjonalnego rozwoju osobowości.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Bibliografia
-
Adams, J.R. (2009). Using Winnie the Pooh Characters to Illustrate the Transactional Analysis Ego States. Journal of Creativity in Mental Health, 4, 237–248; http://dx.doi.org/10.1080/15401380903192721.
Bradshaw, J. (2008). Powrót do swego wewnętrznego domu. Jak odzyskać i otoczyć opieką swoje wewnętrzne dziecko. Konstancin-Jeziorna: Wydawnictwo MEDIUM.
Car, K.B., Ellerich, P. (2015). Transactional analysis psychotherapy of mixed personality disorder. Engrami, 37(1), 83–87.
Cierpiałkowska, L., Frączek, A. (2017). Przymierze terapeutyczne w terapii zaburzeń osobowości z perspektywy analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 129–144; http://dx.doi.org/10.16926/eat.2017.06.08.
Erikson, E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Górnicka, B. (ed.) (2017). Zaniedbywanie dziecka. Wybrane zjawiska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Hay, J. (2013). Personality Adaptations and AP3 – an Essay. Retrieved from http://www.juliehay.org/uploads/1/2/2/9/12294841/personality_adaptations__ap3_-_an_essay.pdf [Accessed on 10.12.2019].
Jagieła, J. (2013). And candles are lit in front of the school. Moja Rodzina, 2, 12–13.
Jagieła, J. (2005). Trudny uczeń w szkole. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.
Joines, V., Steward, I. (2002). Personality adaptations: a new guide to hu-man understanding in psychotherapy and counselling. Kegwarth and North Carolina: Lifespace Publishing and Chapel Hill.
Joines, V.S. (2011). Personality Adaptations Further Clarified. Transactional Analysis Journal, 41(1), 92–96.
Johnson, S.M. (1993). Przemiana charakterologiczna. Cud ciężkiej pracy. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.
Johnson, S.M. (1993a). Humanizowanie narcystycznego stylu. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.
Johnson, S.M. (1998). Style charakteru. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.
Kahler, T. (2008). The Process Therapy Model. Little Rock: Taibi Kahler Asso-ciates, Inc.
Łygas H. (2021). Wiadomo, ilu Polaków żałuje rodzicielstwa. Najczęściej to osoby, które same miały trudne dzieciństwo. https://natemat.pl/365219,ile-osob-w-polsce-zaluje-ze-ma-dzieci-nie-zdecydowaliby-sie-na-dziecko# [Accessed on 03.08.2021].
Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świe-cie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psy-chologiczne.
Nowak, K. (2015). Dymensjonalne podejście do zaburzeń osobowości — osobowość w DSM-5. Psychiatria, 12(2), 99–103. In: Gaebel, J. Zielasek, G.M. Reed (2017). Zaburzenia psychiczne i behawioralne w ICD-11: kon-cepcje, metodologie oraz obecny status. Psychiatria. Polska, 51(2), 185; https://doi.org/10.12740/PP/69660.
Schűtzenberger, A.A. (2017). Psychogenealogia w praktyce. Warszawa: Wy-dawnictwo Virgo.
Shapiro, D. (1965). Neurotic Styles. New York: Basic Books.
Sztompka, P. (2007). I trust you, but... Charaktery, 9, 80–81.
Szyszka, E. (2020). Doświadczenie niesprawiedliwości w perspektywie peda-gogicznej. Narracje osób dorosłych. The research project carried out at Ignatianum University in Cracow. Research material made available to the author.
Talarowska, M., Moczulski, D., Strzelecki, D. (2021). Zaburzenia osobowości. Czy musisz coś o nich wiedzieć? Warszawa: Medical Tribune POLSKA.
Ware, P. (1983). Personality Adaptations (Doors to Therapy). Transactional Analysis Journal, 13(1), 11–19.
White, T. (2019). Attachment patterns and personality type. https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159561698269637&set=pcb.10159561698579637 [Accessed on 29.09.2021].
Woś-Szymanowska, A. What signs of recognition do you give and receive? https://analiza-transakcyjna.pl/znaki-rozpoznania/ [Accessed on 02.05.2020]
- Pobrania
- Opublikowane
- 28.12.2023
- Numer
- Nr 12 (2023)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2023 Jarosław Jagieła
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Aleksandra Klupś, mgr, Edukacyjny i komunikacyjny kontekst koncepcji „drzwi kontaktu” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Beata Cytowska, Socio-psychological contexts of taking on the role of employee by adults with intellectual disabilities , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Dorota Anna Siemieniecka, Bunkier/schron, jako miejsce uczenia się sytuacyjnego na przykładzie eksperymentu ochrony życia w warunkach zagrożenia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Jacek Szedel, Bożena Wieczorek, Estymacja stanów ego: perspektywa uczenia maszynowego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Tomasz Prauzner, Kacper Prauzner, Zastosowanie założeń edukacyjnej analizy transakcyjnej w konstruktywistycznej teorii uczenia się. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Agata Szekiełda, mgr, Korepetycje w podejściu relacyjnym: uczenie się i nauczanie jako proces terapeutyczny. Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Piotr Jusik, mgr, Głody rozpoznania, gry i uczenie się w grupach , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Joanna Góźdź, mgr, Ewa Wysocka, dr hab., Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane osobowościowe korelaty , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Łęski, dr, Transakcje nauczyciel-uczeń w wybranych teoriach dydaktycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika samorealizacji i autonomii, czyli o związkach koncepcji humanistycznych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 4) * , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. UJD, Psychopedagogika poznania i myślenia, czyli o związkach koncepcji poznawczych z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 3) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Metoda ustawień systemowych rodziny według Berta Hellingera w optyce analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Zbigniew Łęski, dr, Pro memoria. Profesor Władysław Piotr Zaczyński (1930–2017) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Psychopedagogika uczenia się i zachowania, czyli o związkach behawioryzmu z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 2) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Znaczenie modelu płynności funkcjonalnej Susannah Temple (FF – Functional Fluency) dla edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Dorota Gębuś, dr, Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, Nadanie imienia – początek biografii a skrypt , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika integracji i autentyczności, czyli o związkach terapii i pedagogiki Gestalt z edukacyjną analizą transakcyjną (cz. 5) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)