Edukacyjny i komunikacyjny kontekst koncepcji „drzwi kontaktu”

Słowa kluczowe: transakcje, pola komunikacji, style uczenia się, analiza transakcyjna, indywidualizacja nauczania

Abstrakt

W artykule zaprezentowano innowacyjne spojrzenie na style uczenia się i style komunikacji, dzięki którym można poprawić efektywność działań edukacyjnych i wychowawczych w procesie edukacyjnym oraz udoskonalić sposób prowadzenia rozmowy z rodzicami. Autorka odnosi się do badań naukowych, wskazujących na niską zasadność uznania skuteczności podziału uczniów wg tzw. stylów uczenia się. Zamiast nich proponuje wykorzystanie jednej z koncepcji analizy transakcyjnej – pól kontaktu, opisanych po raz pierwszy przez P. Ware’a, ujętych również w koncepcji adaptacji osobowości T. Kahlera. Artykuł przedstawia samą koncepcję pól kontaktu oraz jej przełożenie na praktykę edukacyjną: metody rozpoznawania preferowanych pól kontaktu u poszczególnych uczniów i rodziców oraz praktyczne przykłady wykorzystania koncepcji jako metody indywidualizacji pracy z uczniami.

Biogram autora

Aleksandra Klupś, mgr

Absolwentka Szkoły Analizy Transakcyjnej, kursu AT 101. Uczestniczy w zaawansowanym szkoleniu Education via Autonomy, naktórym przy pomocy Véronique Guelfucci (TSTA-E) i Jeana Paula Godeta (TSTA-E) przygotowuje się do egzaminu na CTA-E. Zdobytą wiedzę wykorzystuje w pracy na polu edukacji – z uczniami, nauczycielami czy rodzicami. Poznawanie nowych koncepcji z zakresu analizy transakcyjnej pozwala jej szukać nowych rozwiązań, które wdraża na warsztatach z uczniami bądź też które przekazuje nauczycielom, aby mogli je wykorzystać w swojej codziennej pracy

Opublikowane
2018-12-30
Jak cytować
Klupś, A. (2018). Edukacyjny i komunikacyjny kontekst koncepcji „drzwi kontaktu”. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (7), 37-47. https://doi.org/10.16926/eat.2018.07.03
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji