Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań
- Autor
-
-
Anna Pierzchała
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- analiza tranaskcyjna, skrypt, sytuacja rodzinna, dzieciństwo, dorastanie, relacje
- Abstrakt
-
Artykuł stanowi raport z badań prowadzonych w oparciu o koncepcję analizy transakcyjnej. Autorka szuka odpowiedzi na pytanie jakie znaczenie ma sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania dla zapisów skryptowych człowieka u progu dorosłości. Badania przeprowadzono na próbie 190 osób w wieku 19-25 lat z wykorzystaniem technik kwestionariuszowych. Narzędzia badawcze (adaptację kwestionariusza Z. Łęskiego, 2018) oparto o koncepcję miniskryptu T. Kahlera i H. Capersa (1974). Główny wniosek z badań wskazuje na dominujące znaczenie charakteru relacji pomiędzy rodzicami dla rozwoju zapisów skryptowych dziecka. Nie ujawniono natomiast związku pomiędzy zapisami skryptowymi a tym czy rodzina funkcjonowała jako pełna czy niepełna.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Berne, E. (2005). Dzień dobry... i co dalej? Poznań: REBIS.
Boguszewski, R. (2019). Stosunek Polaków do rozwodów. Komunikat z badań, 7. Warszawa: CBOS.
Cierpiałkowska, L., Nowicka-Gawęcka H. (1992). Wybrane zagadnienia analizy transakcyjnej. In: B. Waligóra (ed.), Elementy psychologii klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu A. Mickiewicza w Poznaniu.
Jagieła, J. (2016). Psychopedagogika nieświadomości i wglądu. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 215–242.
James, M., Jongeward, D. (2003). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień. Poznań: REBIS.
Kahler T., Capers, H. (1974). The Miniscript. Transactional Analysis Journal, 4(1), 26–42; https://doi.org/10.1177/036215377400400110.
Łęski, Z. (2018). Nowe Technologie – Nowe Czasy – Nowe Pokolenia. Charakterystyka młodych użytkowników nowych mediów z perspektywy analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pankowska, D. (2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Rocznik Demograficzny. (2021). Warszawa: GUS.
Stewart, I., Joines, V. (2009). TA Today. A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham, England and Chapel Hill, North Carolina, USA: Lifespace Publishing.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2022
- Numer
- Nr 11 (2022)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Anna Pierzchała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Izabela Krasiejko, dr hab. prof. UJD, Rodzaje transakcji pomiędzy asystentami rodziny a klientami , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Dorota Pankowska, dr hab. prof UMCS, Transakcyjne aspekty wulgaryzacji języka , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Agata Szekiełda, mgr, Korepetycje w podejściu relacyjnym: uczenie się i nauczanie jako proces terapeutyczny. Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Agnieszka Woś-Szymanowska, mgr, Process Communication Model – skuteczne narzędzie wspierające edukację , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Zbigniew Łęski, dr, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, rec.] Paul Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, tłum. M. Chojnacki, Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2017, ss. 272 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jan Strączyński, mgr, O biedronkach, surówce i F-16, czyli almanach częstochowskiego żargonu osób z problemem bezdomności , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Bożena Marzec, dr, Działania i reakcje nauczyciela na zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Felicyta Grębska, mgr, Transakcje i relacje w przedszkolu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Joanna Grabowska, mgr, Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Pierzchała, dr, Transakcyjne zakazy i nakazy skryptowe w ukrytym programie szkoły , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Marika Oracz, Kinga Tworzowska, Paulina Jędrczyk, Anna Pierzchała, Marzenia osób dorosłych. Pierwszy etap charakterystyki z wykorzystaniem analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Anna Pierzchała, Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Anna Pierzchała, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Anna Pierzchała, dr, I Ogólnopolska e-Konferencja Naukowa „Edukacja – Analiza – Transakcje. Teoria i Praktyka” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Anna Pierzchała, dr, [rec.] Barrow, G., Newton, T. (red.) (2016). Educational Transactional Analysis. An international guide to theory and practice , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Anna Pierzchała, dr, Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i szkole podstawowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
